Hvordan enklest fjerne innhold i katalysator?
Moderator: Styremedlemmer
Hvordan enklest fjerne innhold i katalysator?
Hva er greieste måten å gjøre dette på? Har relativt begrenset tilgang på verktøy. Det er snakk om en original 1.6 katte..
Ser for meg at om jeg bare staker løs med noe så får jeg vel aldri ut alt, og er da like langt. Eller? Flott om noen har noe lurt å komme med før jeg kaster meg ut i det.
Ser for meg at om jeg bare staker løs med noe så får jeg vel aldri ut alt, og er da like langt. Eller? Flott om noen har noe lurt å komme med før jeg kaster meg ut i det.
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
- Vegard
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 0
- Status: Offline
Veit ikke helt om jeg ville gjort det? Med mindre den ikke fungerer.
Har selv mx5parts sin decat med lyddemper, boss frog straight pipe og org katalysator.
Boss frog straight pipe (Du kan prøve det og kjøpe det hvis du liker det?) blei for mye med RB catback og grenrør, mx5parts sin decat blei en bedre mellomting da. Org cat har jeg liggende til eu kontroll...
Har selv mx5parts sin decat med lyddemper, boss frog straight pipe og org katalysator.
Boss frog straight pipe (Du kan prøve det og kjøpe det hvis du liker det?) blei for mye med RB catback og grenrør, mx5parts sin decat blei en bedre mellomting da. Org cat har jeg liggende til eu kontroll...
Jeg har 2 katter, så betyr ikke så mye om det ikke skulle fungere. Skal google litt selv. Skal si fra hva jeg finner ut 
http://www.superhonda.com/forum/f94/how ... er-159022/
Her er noen som mener det ikke er lurt, fordi luftstrømmen ikke blir optimal. De har kanskje ett poeng. Har ikke tenkt på det selv. Er vel bedre å få satt på ett vanlig rør der ja..

http://www.superhonda.com/forum/f94/how ... er-159022/
Her er noen som mener det ikke er lurt, fordi luftstrømmen ikke blir optimal. De har kanskje ett poeng. Har ikke tenkt på det selv. Er vel bedre å få satt på ett vanlig rør der ja..
'86 Porsche 944 Targa
største problemet med å tømme katten e at du får en j**** stygg raspe lyd. Trust me, min gikk til helvette så jeg tømte innmaten å det ble ikke pent.
( cat er ikke dyrt btw, betalte akkurat 1100,- for en uorg hos mx5parts.)
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Helt enig.mrinzane wrote:største problemet med å tømme katten e at du får en j**** stygg raspe lyd. Trust me, min gikk til helvette så jeg tømte innmaten å det ble ikke pent.
På Mx3`n min, så gikk katten åt skogen, som en midlertidig fiks, knuste og tømte vi innholdet.
Lyden på eksosen ble ikke noe fin overhodet, og effekten ble merkbart dårligere fra da kat`n faktisk var hel.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Miatapowers
- 7200 RPM
Bilens eksosanlegg skulle ha 3000 for bytte av katt, svendsen 5000. Ingen hadde lovt til å sette på ett vanlig rør.
Noen i Oslo med tilgang på kappskive og sveiseapparat?
Jeg skal ikke ha på noen gammel katalysator, men setter bare inn ett vanlig eksosrør så lenge..
Noen i Oslo med tilgang på kappskive og sveiseapparat?
Jeg skal ikke ha på noen gammel katalysator, men setter bare inn ett vanlig eksosrør så lenge..
Last edited by Sevenord on 14 Jul 2009, 15:12, edited 1 time in total.
'86 Porsche 944 Targa
Mener du at du har noe liggende som jeg kan kjøpe for å erstatte katalysator?Vegard wrote:Veit ikke helt om jeg ville gjort det? Med mindre den ikke fungerer.
Eventuelt har du mulighet til å hjelpe meg med overnevnte arbeid?
'86 Porsche 944 Targa
- Vegard
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 0
Heisann
Jeg har liggende et fra boss frog til 1.6. Har ikke no ekstra pakninger da, trur jeg. Også trenger du fire bolter/mutter/skive.
http://www.bossfrog.biz/Miata_Performance.html Nederste der.
Kan sikkert hjelpe deg, med mindre det sitter som støpt
Jeg har liggende et fra boss frog til 1.6. Har ikke no ekstra pakninger da, trur jeg. Også trenger du fire bolter/mutter/skive.
http://www.bossfrog.biz/Miata_Performance.html Nederste der.
Kan sikkert hjelpe deg, med mindre det sitter som støpt

Det er vel en fin pris!
Da gjenstår det bare å finne noen som kan bytte det. Disse autoriserte eksos verkstedene kan vist ikke gjøre det.. De andre vanlige verkstedene virker som har svært mye å gjøre og/eller har stengt.
Jeg frykter det sitter såpass fast at om man ikke har tilgang på noe bra verktøy så blir man nok plaget..
Da gjenstår det bare å finne noen som kan bytte det. Disse autoriserte eksos verkstedene kan vist ikke gjøre det.. De andre vanlige verkstedene virker som har svært mye å gjøre og/eller har stengt.
Jeg frykter det sitter såpass fast at om man ikke har tilgang på noe bra verktøy så blir man nok plaget..
'86 Porsche 944 Targa
- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
Trenger vel strengt tatt kun to fastnøkler/skrallesett, en jekk og hvis alt sitter som fy trenger man i tillegg et par bolter og mutrer, vinkelsliper og drill med metallbor.. 
De to bakre boltene satt 100% fast på min, men de to fremre løsnet forholdsvis greit så jeg plukket av katta mens den hang fast i anlegget for å så kappe av de boltene som satt, borra ut restene av boltene i katta ( brukte org. kat.) osv..
Hvis du ikke skal ha katta engang så trenger du jo ikke å borre ut boltene i den gamle..

De to bakre boltene satt 100% fast på min, men de to fremre løsnet forholdsvis greit så jeg plukket av katta mens den hang fast i anlegget for å så kappe av de boltene som satt, borra ut restene av boltene i katta ( brukte org. kat.) osv..
Hvis du ikke skal ha katta engang så trenger du jo ikke å borre ut boltene i den gamle..

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7