Det er det ja. MSM´ene er litt tykkere.DrHolm wrote:var det ikke forskjellig dim. på stikk-akslingene og?
Temp på diff og gir olje ved banekjøring.
Moderator: Styremedlemmer
Mazda påstår at innmaten i MSM 6-speed er shot peened.
Det kan enten bety at det er forskjell eller at alle er det, men de fremhver det spes i MSM prosjyren for at det skal se kult ut.
Egentlig ikke interesant da det er skiftegaffel og shifter mekanismen som burde vært forsterket.
Om NC bruker samme Aisin girkasse som NB OG girspaken sitter på samme sted OG de faktisk har adressert problemet på NCFL er det kanskje en løsning å i det minste få tak i shifter fra en slik. Har ikke fått klarhet i om det er mekanismen før skiftegaffel som er drit eller ting i kassen som forårsaker den dårlige presisjonen i forhold til 5-speed.
Håper det er skiftemekanismen for da kan det hende det kommer en løsning som gjør at 6-speed blir brukbar.
Det kan enten bety at det er forskjell eller at alle er det, men de fremhver det spes i MSM prosjyren for at det skal se kult ut.
Egentlig ikke interesant da det er skiftegaffel og shifter mekanismen som burde vært forsterket.
Om NC bruker samme Aisin girkasse som NB OG girspaken sitter på samme sted OG de faktisk har adressert problemet på NCFL er det kanskje en løsning å i det minste få tak i shifter fra en slik. Har ikke fått klarhet i om det er mekanismen før skiftegaffel som er drit eller ting i kassen som forårsaker den dårlige presisjonen i forhold til 5-speed.
Håper det er skiftemekanismen for da kan det hende det kommer en løsning som gjør at 6-speed blir brukbar.
Skjønner ikke hva som er feil på din kasse.arildh wrote: Håper det er skiftemekanismen for da kan det hende det kommer en løsning som gjør at 6-speed blir brukbar.
Både Harald og min sin er tight og helt konge å gire med.
Har du kjent på hvordan Harald sin kasse funker?
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
er vel heller snakk om over lengre tid, og med plenty hæst?!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Om du ikke har shortshifter, så få Harald til å hjelpe deg å modifisere en 5-trinns shortshift slik han har gjort.arildh wrote:Det skiller vel 20+ trackdays. Mulig shortsiftoppsettet til Harald fikser litt av problemet om shifteren er en av grunnene til at den er så upresis rundt 3.gri.
Forskjellen er utrolig stor

(Jeg har IL sin 6-trinns shortshift).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Det er en viss forskjell på å kjenne på girspaken i en bil og det å drive å bomgire i 100 og ørti ved nedbremsing i skarp sving med 100 grader trans temp gjennom x antall runder på en bane.
Kassa mi føles perfekt den og ved vanlig kjøring men når det gjelder som mest så svikter den stort i forhold til vanlig 5-speed. Det er heller ikke så lett å teste andre biler på denne måten heller da man i praksis må rævkjøre den for å fremprovosere de situasjonene hvor problemet er størst.
Problemet var litt forsterket nå på siste banekjøring da boostcontrolleren nykket til ved girskift. Vi får se hvordan det utvikler seg. Har egentlig ikke noe valg mht. selve girkassa da det eneste gode alternativet er ny innmat i en 5-speed som koster 20-30K pluss komplett evt. minus det jeg får solgt 6-speed for.
Kassa mi føles perfekt den og ved vanlig kjøring men når det gjelder som mest så svikter den stort i forhold til vanlig 5-speed. Det er heller ikke så lett å teste andre biler på denne måten heller da man i praksis må rævkjøre den for å fremprovosere de situasjonene hvor problemet er størst.
Problemet var litt forsterket nå på siste banekjøring da boostcontrolleren nykket til ved girskift. Vi får se hvordan det utvikler seg. Har egentlig ikke noe valg mht. selve girkassa da det eneste gode alternativet er ny innmat i en 5-speed som koster 20-30K pluss komplett evt. minus det jeg får solgt 6-speed for.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
har du byttet motorfester og diff fester arild?
har og sett ett stag under bilen som boltes mot chassi og girkasse som skulle hjelpe mot shiftproblemer...
har og sett ett stag under bilen som boltes mot chassi og girkasse som skulle hjelpe mot shiftproblemer...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
nei det er jo sant... men shortshifter kan no kansje vær en ting å prøve da?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Jeg har poly diff fester og mazda comp motorfester.
Ser på miataturbo.net at mange har samme problemet.
Der mener de at man må ha GL4 olje ikke GL5.
The shiz skal være Motul 300 75w-90
Har akkurat fylt på Redline til en formue...
En annen ting er hvistnok å bolte girkassa fast karoseriet. Uaktuelt. Da ødelegger man hele poenget med PPF også.
Ser på miataturbo.net at mange har samme problemet.
Der mener de at man må ha GL4 olje ikke GL5.
The shiz skal være Motul 300 75w-90
Har akkurat fylt på Redline til en formue...
En annen ting er hvistnok å bolte girkassa fast karoseriet. Uaktuelt. Da ødelegger man hele poenget med PPF også.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Har lest om problemer med den Hvite foringa i enden på shiftern og på mazdaspeed forumet... bare en tanke vist du ikkje har sett på den
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.