Temp på diff og gir olje ved banekjøring.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

DrHolm wrote:var det ikke forskjellig dim. på stikk-akslingene og?
Det er det ja. MSM´ene er litt tykkere.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

jo for f***, det glemte jeg.. sto jo faktisk med din og min drivaksel og sammenlignet, og alikevel glemmer jeg det :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Mazda påstår at innmaten i MSM 6-speed er shot peened.
Det kan enten bety at det er forskjell eller at alle er det, men de fremhver det spes i MSM prosjyren for at det skal se kult ut.
Egentlig ikke interesant da det er skiftegaffel og shifter mekanismen som burde vært forsterket.
Om NC bruker samme Aisin girkasse som NB OG girspaken sitter på samme sted OG de faktisk har adressert problemet på NCFL er det kanskje en løsning å i det minste få tak i shifter fra en slik. Har ikke fått klarhet i om det er mekanismen før skiftegaffel som er drit eller ting i kassen som forårsaker den dårlige presisjonen i forhold til 5-speed.
Håper det er skiftemekanismen for da kan det hende det kommer en løsning som gjør at 6-speed blir brukbar.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

arildh wrote: Håper det er skiftemekanismen for da kan det hende det kommer en løsning som gjør at 6-speed blir brukbar.
Skjønner ikke hva som er feil på din kasse.
Både Harald og min sin er tight og helt konge å gire med.
Har du kjent på hvordan Harald sin kasse funker?

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

er vel heller snakk om over lengre tid, og med plenty hæst?!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det skiller vel 20+ trackdays. Mulig shortsiftoppsettet til Harald fikser litt av problemet om shifteren er en av grunnene til at den er så upresis rundt 3.gri.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

arildh wrote:Det skiller vel 20+ trackdays. Mulig shortsiftoppsettet til Harald fikser litt av problemet om shifteren er en av grunnene til at den er så upresis rundt 3.gri.
Om du ikke har shortshifter, så få Harald til å hjelpe deg å modifisere en 5-trinns shortshift slik han har gjort.

Forskjellen er utrolig stor :) (Bare spør Inglar, han kjente på kassa i min).
(Jeg har IL sin 6-trinns shortshift).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er en viss forskjell på å kjenne på girspaken i en bil og det å drive å bomgire i 100 og ørti ved nedbremsing i skarp sving med 100 grader trans temp gjennom x antall runder på en bane.
Kassa mi føles perfekt den og ved vanlig kjøring men når det gjelder som mest så svikter den stort i forhold til vanlig 5-speed. Det er heller ikke så lett å teste andre biler på denne måten heller da man i praksis må rævkjøre den for å fremprovosere de situasjonene hvor problemet er størst.
Problemet var litt forsterket nå på siste banekjøring da boostcontrolleren nykket til ved girskift. Vi får se hvordan det utvikler seg. Har egentlig ikke noe valg mht. selve girkassa da det eneste gode alternativet er ny innmat i en 5-speed som koster 20-30K pluss komplett evt. minus det jeg får solgt 6-speed for.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

6trinns kassene er kjent for å ikke ha like bra giring som 5trinns. min kjentes grei ut med hard bruk sist, men som arild sier, min har ikke så mange banetreff enda..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

har du byttet motorfester og diff fester arild?
har og sett ett stag under bilen som boltes mot chassi og girkasse som skulle hjelpe mot shiftproblemer...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

hjelper lite om problemene kommer fra inni kassa.. nytter ikke å hive ebay deler på alle problem..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

nei det er jo sant... men shortshifter kan no kansje vær en ting å prøve da?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg har poly diff fester og mazda comp motorfester.
Ser på miataturbo.net at mange har samme problemet.
Der mener de at man må ha GL4 olje ikke GL5.
The shiz skal være Motul 300 75w-90
Har akkurat fylt på Redline til en formue...
En annen ting er hvistnok å bolte girkassa fast karoseriet. Uaktuelt. Da ødelegger man hele poenget med PPF også.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Har lest om problemer med den Hvite foringa i enden på shiftern og på mazdaspeed forumet... bare en tanke vist du ikkje har sett på den
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

jupp. Den sitter tight som F. Men det er en annen hvit foring over den kula som også kan være issue.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply