Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ja da er det snart tid for å force inn litt luft
Har et par spørsmål:
1. Letteste måten å bore oljeretur? Ta ut motor, eller ta sjangsen å bore med bunnpanna på? Noen i trondheim som har gjort dette før og eventuelt kan hjelpe?
2. Skal vel kjøre på 0.2 - 0.3 bar til å begynne med. Må jeg justere tenning osv?
3. Må jeg bytte bensinpumpe? Eller noe i bensinsytemet?
Noe annet jeg bør vite?
Vil bare si at jeg kjører ikke på for fullt med en gang. Ønsker bare å få montert kitet som det er, så får jeg oppgradere å tune mer med tiden.
kjøp ferdige kit fra f.eks flyin miata eller lignende sider, da får du med alt du trenger og du veit det er et gjennomført kit...
det er fullt mulig å borre med motorn i bilen , men det er ikke og anbefale.. det ligger bilder her på forumet av hvordan min så ut etter turboras , og det var ikke pent så anebfaler deg og ta ut motorn...
hvis du skal kjøre uten dataspriut trenger du justerbar bensintrykksregulator, (føler som oftest med i kitene) så må du ha en bredbåndslamba som du enten stapper i endestussen på bilen eller en som du skrur inn i downpipen.. for å måle bensin/luft forhold..
Kjøper kit fra tidligere eier av mx'n. Følger med alt av rør, intercooler og manifold.
Tenkte å kjøpe AEM Wideband Gauge
MÅ jeg ha bensintrykksregulator eller er det noe jeg kan kjøpe kort tid etter?
stilimx5 wrote:Kjøper kit fra tidligere eier av mx'n. Følger med alt av rør, intercooler og manifold.
Tenkte å kjøpe AEM Wideband Gauge
MÅ jeg ha bensintrykksregulator eller er det noe jeg kan kjøpe kort tid etter?
Du må ha en form for økt bensinlevereranse, ellers så blåser du motor til hell i trøndelag, fortere enn du tror vil skje, anbefaller også aem sin gauge versjon,, funker helt greit til hobby tunere,,
På slutten av 2. verdenskrig var det hot å bruke AFPR til å styre bensin på turbobiler...
Nå er det MSPNP som gjelder for NA. http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ProdID=102
Du kommer et stykke med orginaldyser. Ca. 0.3-0.4 bar. Det er nok til å komme på kjøret...
MegaSquirt PnP blir det etter hvert ja! Men som sagt, vil jeg vite det jeg virkelig trenger for å få dette til å snurre.
Noen som har prøvd disse oljeretur kitene fra eBay? Er vel ikke nødvendigvis nødt til å ha det beste å dyreste når det gjelder retur?
Hvilket turbo kit er det snakk om ? Merke eller bilder ?
Oljeretur ? Snakker du om catch tank ? Oljeretur slange og nipler er vel det billigste komponentene i et turbo kit. FM selger det du trenger som et lite kit med borr, gjengetapp, slange og nippler.
Det er ikke noe problem å borre retur med motoren i om man gjør det som FM beskriver.
Motoren til Sweet raste vel av alle andre grunner.
Skal du gjøre det billig så bruk en Voodobox eller lignende. Holder som sagt til 0.3-0.4 bar. Trenger egentlig ikke noe mer mht. bensinstyring om man bruker orginal dyser. Mulig man kan skvise ut 0.1 bar ekstra med Walbro 190lph pumpe men ikke nødvndig.
Tror det var en volvo turbo.. Jeg får bilder på mail om ikke så lenge.
Snakker om ojeretur slange fra turbo til bunnpanne ja.
Så med denne Voodobox'en så trenger jeg ikke FPR til å begynne med?
Standard FPR duger sikkert til 250 whp. Den skal i følge miata.net ikke takle 255 lph pumpe så bra men 190 går.
Å bruke en kun en AFPR eller en RaisingRateFRP til å fete opp blandingen blir jalla. Det er veldig vanskelig å få til å kun fete opp blandingen under trykk og ikke i resten av registeret på delgass og cruice. Dysene er heler ikke designet for å gå på vesentlig høyere trykk enn org da spray mønster etc blir feil og det blir større mulighet for at de henger.
Det er bedre å la ECU og dysene ta seg av dette . Med voodobox eller tilsvarende piggyback blir signalet ut fra ECU endret slik at dysene åpner lenger og gir mer bensin på samme bensintrykk. Det samme vil en standalone ECU ala MSPNP eller Link gjøre men med bedre kontroll og muligheter.
Det er jo mulighet for å kombinere en AFPR for å justere trykket høyere over hele linja og en piggy back men da nærmer kostnadene seg MSPN og 440 eller 550 dyser som egentlig er den eneste riktige veien å gå.
Da ble jeg enda litt klokere
Er ganske så ny på motor når det kommer til tenning og justering osv. Så må nok ha ting inn me teskje.
Sier igjen at målet nå er å få turboen til å gå, for en billigst mulig penge. Så da tror jeg at jeg kliner til med en slik Voodobox. Så får jeg ta AFPR, MSPNP og slikt med tiden.
Du trenger strengt tatt bare en voodobox for 1.6 og en trykkmåler for å vite hvor mye du lader.
En bredbåndslambda er kjekt å ha for å vite blandingsforholdet.
Jeg er vel mest spent på det turbokitet ditt.
BEGI har noen nye billige kit nå med Kinaturbo. Gode komponenter fra bunn av.
Er selv spent på kitet.. Men det har stått på bilen før. Han testet den på dyno med en slags sprut og 0.7 bar turbotrykk. Var vel snakk om 170 HP. Usikker om det var på hjula eller i motor.
Er isåfall en volvo turbo, Autobahn IC, og usikker på merke på manifold.
Men tipper det er godt nok til å komme igang. Vil ikke peise på for fult enda. Vegvesnet i trondheim er jo desperat etter å ta folk med trim i disse tider..
Er selv spent på kitet.. Men det har stått på bilen før. Han testet den på dyno med en slags sprut og 0.7 bar turbotrykk. Var vel snakk om 170 HP. Usikker om det var på hjula eller i motor.
Er isåfall en volvo turbo, Autobahn IC, og usikker på merke på manifold.
Men tipper det er godt nok til å komme igang. Vil ikke peise på for fult enda. Vegvesnet i trondheim er jo desperat etter å ta folk med trim i disse tider..
Hvordan ordnet han olje returen sist da, må jo vera laget til en retur da også..