Snart turbo!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Snart turbo!

Post by stilimx5 »

Ja da er det snart tid for å force inn litt luft :)
Har et par spørsmål:

1. Letteste måten å bore oljeretur? Ta ut motor, eller ta sjangsen å bore med bunnpanna på? Noen i trondheim som har gjort dette før og eventuelt kan hjelpe?

2. Skal vel kjøre på 0.2 - 0.3 bar til å begynne med. Må jeg justere tenning osv?

3. Må jeg bytte bensinpumpe? Eller noe i bensinsytemet?

Noe annet jeg bør vite?

Vil bare si at jeg kjører ikke på for fullt med en gang. Ønsker bare å få montert kitet som det er, så får jeg oppgradere å tune mer med tiden.
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

kjøp ferdige kit fra f.eks flyin miata eller lignende sider, da får du med alt du trenger og du veit det er et gjennomført kit...


det er fullt mulig å borre med motorn i bilen , men det er ikke og anbefale.. det ligger bilder her på forumet av hvordan min så ut etter turboras , og det var ikke pent så anebfaler deg og ta ut motorn...

:)

hvis du skal kjøre uten dataspriut trenger du justerbar bensintrykksregulator, (føler som oftest med i kitene) så må du ha en bredbåndslamba som du enten stapper i endestussen på bilen eller en som du skrur inn i downpipen.. for å måle bensin/luft forhold.. :)


GLHF
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Kjøper kit fra tidligere eier av mx'n. Følger med alt av rør, intercooler og manifold.
Tenkte å kjøpe AEM Wideband Gauge :)
MÅ jeg ha bensintrykksregulator eller er det noe jeg kan kjøpe kort tid etter?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

stilimx5 wrote:Kjøper kit fra tidligere eier av mx'n. Følger med alt av rør, intercooler og manifold.
Tenkte å kjøpe AEM Wideband Gauge :)
MÅ jeg ha bensintrykksregulator eller er det noe jeg kan kjøpe kort tid etter?
Du må ha en form for økt bensinlevereranse, ellers så blåser du motor til hell i trøndelag, fortere enn du tror vil skje, anbefaller også aem sin gauge versjon,, funker helt greit til hobby tunere,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Så hvis jeg kjøper denne http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... r=04-44000 og AEM måleren, så har jeg omtrendt alt til å fyre opp?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

funker nok bra denne, men velg gjerne en walbro pumpe osv også, eventuelt de litte granne større 1,8 dysene,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

På slutten av 2. verdenskrig var det hot å bruke AFPR til å styre bensin på turbobiler...
Nå er det MSPNP som gjelder for NA. http://www.949racing.com/index.asp?Page ... ProdID=102
Du kommer et stykke med orginaldyser. Ca. 0.3-0.4 bar. Det er nok til å komme på kjøret...
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

MegaSquirt PnP blir det etter hvert ja! Men som sagt, vil jeg vite det jeg virkelig trenger for å få dette til å snurre.
Noen som har prøvd disse oljeretur kitene fra eBay? Er vel ikke nødvendigvis nødt til å ha det beste å dyreste når det gjelder retur?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvilket turbo kit er det snakk om ? Merke eller bilder ?
Oljeretur ? Snakker du om catch tank ? Oljeretur slange og nipler er vel det billigste komponentene i et turbo kit. FM selger det du trenger som et lite kit med borr, gjengetapp, slange og nippler.
Det er ikke noe problem å borre retur med motoren i om man gjør det som FM beskriver.
Motoren til Sweet raste vel av alle andre grunner.
Skal du gjøre det billig så bruk en Voodobox eller lignende. Holder som sagt til 0.3-0.4 bar. Trenger egentlig ikke noe mer mht. bensinstyring om man bruker orginal dyser. Mulig man kan skvise ut 0.1 bar ekstra med Walbro 190lph pumpe men ikke nødvndig.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Tror det var en volvo turbo.. Jeg får bilder på mail om ikke så lenge.
Snakker om ojeretur slange fra turbo til bunnpanne ja.
Så med denne Voodobox'en så trenger jeg ikke FPR til å begynne med? :)
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Standard FPR duger sikkert til 250 whp. Den skal i følge miata.net ikke takle 255 lph pumpe så bra men 190 går.
Å bruke en kun en AFPR eller en RaisingRateFRP til å fete opp blandingen blir jalla. Det er veldig vanskelig å få til å kun fete opp blandingen under trykk og ikke i resten av registeret på delgass og cruice. Dysene er heler ikke designet for å gå på vesentlig høyere trykk enn org da spray mønster etc blir feil og det blir større mulighet for at de henger.
Det er bedre å la ECU og dysene ta seg av dette . Med voodobox eller tilsvarende piggyback blir signalet ut fra ECU endret slik at dysene åpner lenger og gir mer bensin på samme bensintrykk. Det samme vil en standalone ECU ala MSPNP eller Link gjøre men med bedre kontroll og muligheter.
Det er jo mulighet for å kombinere en AFPR for å justere trykket høyere over hele linja og en piggy back men da nærmer kostnadene seg MSPN og 440 eller 550 dyser som egentlig er den eneste riktige veien å gå.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Da ble jeg enda litt klokere :)
Er ganske så ny på motor når det kommer til tenning og justering osv. Så må nok ha ting inn me teskje.

Sier igjen at målet nå er å få turboen til å gå, for en billigst mulig penge. Så da tror jeg at jeg kliner til med en slik Voodobox. Så får jeg ta AFPR, MSPNP og slikt med tiden.

Kan du bare bekrefte dette er alt jeg trenger?:

*Voodobox
*Bredbåndslambda
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du trenger strengt tatt bare en voodobox for 1.6 og en trykkmåler for å vite hvor mye du lader.
En bredbåndslambda er kjekt å ha for å vite blandingsforholdet.

Jeg er vel mest spent på det turbokitet ditt.
BEGI har noen nye billige kit nå med Kinaturbo. Gode komponenter fra bunn av.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Flott!

Er selv spent på kitet.. Men det har stått på bilen før. Han testet den på dyno med en slags sprut og 0.7 bar turbotrykk. Var vel snakk om 170 HP. Usikker om det var på hjula eller i motor.
Er isåfall en volvo turbo, Autobahn IC, og usikker på merke på manifold.
Men tipper det er godt nok til å komme igang. Vil ikke peise på for fult enda. Vegvesnet i trondheim er jo desperat etter å ta folk med trim i disse tider..
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

stilimx5 wrote:Flott!

Er selv spent på kitet.. Men det har stått på bilen før. Han testet den på dyno med en slags sprut og 0.7 bar turbotrykk. Var vel snakk om 170 HP. Usikker om det var på hjula eller i motor.
Er isåfall en volvo turbo, Autobahn IC, og usikker på merke på manifold.
Men tipper det er godt nok til å komme igang. Vil ikke peise på for fult enda. Vegvesnet i trondheim er jo desperat etter å ta folk med trim i disse tider..
Hvordan ordnet han olje returen sist da, må jo vera laget til en retur da også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply