hei,
noen som vet nullverdien på TPS'n til en 93 mod 1.6na?
TPS nullverdi?
Moderator: Styremedlemmer
-
- 1000 RPM
- Posts: 102
- Joined: 31 Jan 2009, 17:28
- Location: Drammen
- Status: Offline
TPS nullverdi?
Ole Lislegård Andersen
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s
-
- 1000 RPM
- Posts: 102
- Joined: 31 Jan 2009, 17:28
- Location: Drammen
- Status: Offline
demontert den gamle så vet hvordan det funker
men den skal jo slides på riktig plass...målte den gamle på stengt spjeld og da fikk jeg 0,67 ohm, i samme posisjon med det nye så får jeg 0,3 ohm..derfor skulle jeg gjerne vist hva som er riktig ohm på stengt spjeld så jeg finner riktig posisjon..
hatt problemer med at bilen fusker og slår inn noe som kan minne om kaldstart, altså at den kjører opp turtallet på tomgang, kobler jeg ut TPS så virker alt som det skal, men da blir det feil suppe
mulig det er mer feil, men jeg fikk bare null og topp verdier på den gamle TPS'en..når jeg åpnet den så jeg at det ikke var kontakt på "midt" partiet..
har byttet:
Luftfilter
bensinfilter
plugger
pluggkabler
LMM
og nå TPS
supert hvis noen vet verdien eller hadde giddi å tatt av kontakten og målt på pinnene..

hatt problemer med at bilen fusker og slår inn noe som kan minne om kaldstart, altså at den kjører opp turtallet på tomgang, kobler jeg ut TPS så virker alt som det skal, men da blir det feil suppe

har byttet:
Luftfilter
bensinfilter
plugger
pluggkabler
LMM
og nå TPS
supert hvis noen vet verdien eller hadde giddi å tatt av kontakten og målt på pinnene..
Ole Lislegård Andersen
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Begge mine: 90 mod.(MX5) og 93 mod.(Miata) har bryter og ikke pot. på TPS (Throttle Position Sensor)
1.6l hadde bare potensiometer på biler med automatkasse.
1.8l hadde pot på alle.
Så du har nok rota litt her ......

Erik
1.6l hadde bare potensiometer på biler med automatkasse.
1.8l hadde pot på alle.
Så du har nok rota litt her ......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
du trenger ikke måle på pinnene.. bare sjekk den med dekselet av..
den skal lage lukket krets når spjellet er lukket, åpen krets når du er på vei imellom, og lukket krets andre veien når du når full gass. thats it..
det er ikke en veldig kritisk justering.. og veldig kjapt å sette riktig.. måler du deg fram, så gjør det uten kabler osv koblet til.
den skal lage lukket krets når spjellet er lukket, åpen krets når du er på vei imellom, og lukket krets andre veien når du når full gass. thats it..
det er ikke en veldig kritisk justering.. og veldig kjapt å sette riktig.. måler du deg fram, så gjør det uten kabler osv koblet til.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
-
- 1000 RPM
- Posts: 102
- Joined: 31 Jan 2009, 17:28
- Location: Drammen
- Status: Offline
hm...får bite i det sure eple å gå med på at jeg tar feil da
(noe som sånnsett er greit for er jo som harald sier enkelt å justere)
Noen som har formening om hva annet årsakene kan være?
motoren får alt for mye guffe og soter voldsomt, går rå og stopper hvis man kjører lenge nok..hørte på mazda og de mistenkte komp feil, pga av stempelfjærene var sota..men er det ikke da litt merkelig at det kommer og går? det hele startet med at jeg merket han fuska 1 gang i uka(kjører ca 80 mil i uka)..nå klarer den ca 3 km før det starter..
noen som har vært borti problemer med kaldstarten? kjører man til siden og setter bilen i fri når fuskingen starter så legger turtallet seg på 1300-1900 rpm en periode(30sek til 1 min) før turtallet legger seg ned til 800-900, da virker bilen "bra" en stund før fuskingen starter på nytt..jeg er på vidda i synseland bare så det er sagt, men man kan jo ikke bare gi opp...

Noen som har formening om hva annet årsakene kan være?
motoren får alt for mye guffe og soter voldsomt, går rå og stopper hvis man kjører lenge nok..hørte på mazda og de mistenkte komp feil, pga av stempelfjærene var sota..men er det ikke da litt merkelig at det kommer og går? det hele startet med at jeg merket han fuska 1 gang i uka(kjører ca 80 mil i uka)..nå klarer den ca 3 km før det starter..
noen som har vært borti problemer med kaldstarten? kjører man til siden og setter bilen i fri når fuskingen starter så legger turtallet seg på 1300-1900 rpm en periode(30sek til 1 min) før turtallet legger seg ned til 800-900, da virker bilen "bra" en stund før fuskingen starter på nytt..jeg er på vidda i synseland bare så det er sagt, men man kan jo ikke bare gi opp...
Ole Lislegård Andersen
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Begge disse verdiene er "Sluttet krets", så det er ingen forskjell å bry seg om der.BBAndersen wrote:...målte den gamle på stengt spjeld og da fikk jeg 0,67 ohm, i samme posisjon med det nye så får jeg 0,3 ohm..
Men det finnes en prosedyre for å stille inn HVOR bryteren for "tomgang" skal slå inn, dvs den skal åpne når du gir bittelitt gass, men ikke på tomgang.
Og den skal seff ikke stenge mens du har gassen inne. Så hvis den nye har kontakt i "midtpartiet" er det feil.
Hva med den andre bryteren, den for "bånn gass" ? Hvis den er lukket (kortslutning) mens du kjører vanlig får du vel hjernen til å legge inn "akspumpe" funksjonen når den ikke skal være der...? Prøv å kutte den mens du beholder den for tomgang oppkoplet?
-
- 1000 RPM
- Posts: 102
- Joined: 31 Jan 2009, 17:28
- Location: Drammen
- Status: Offline
fikk tak i diagnose utstyr idag og fant ut at jeg hadde 03,08,09,10 feil..tok strømmen for å nullstille og nå er det bare 09 som står igjen..
i følge http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html
blir det temp sensorene, så de blir bestilt i morgen...skal også sjekke jordingen mellom hjernen og blokka i tilfelle det er noe tull der..håper det fikser problemene
i følge http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html
blir det temp sensorene, så de blir bestilt i morgen...skal også sjekke jordingen mellom hjernen og blokka i tilfelle det er noe tull der..håper det fikser problemene

Ole Lislegård Andersen
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s
[]79 Malibu
[]93 Mazda MX5
[]73 Opel GT
[]76 Datsun 100a(prosjekt impreza drivverk)
[]94 Mitsubishi Galant SELGES BILLIG
[x]91 Nissan Micra
[x]91 Opel Kadett
[x]73 VW 1303s