hvor ta "vakum"

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

hvor ta "vakum"

Post by Elanzer »

ja...
Run a vacuum line from the boost source (between the turbo and the throttle body somewhere)

det vil si at eg må få tak i luft mellom turbo og insuget?
er til boostcontrolen btw...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

Du kan ta den på toppen av innsuget som er blindet, ved gasspjeldet.
Image
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Post by Elanzer »

aahhh var ikke heelt sikker på om eg kunne ta der ser du ;) men det hjelpte mye ja ;) nå må eg bare få sveist litt på eksosen og litt på innsugsrøret så er den klar til å komme ut av hønsehuset igjen :lol:

kan kansje ta luft derifra til turbotrykksmåleren også da ?
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

Hvis du ser på den vakumslangen vedsiden på bildet, det er brukt et t-stykke for å kunne brukes til turbotrykksmåler uten og få konflikt med vakum slangen til BVO.
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Post by Elanzer »

stemmer, har en slange som går derifra og inn til ECU (map sensor) tar bare en split på den under dashbordet... så slipper eg å ha 2 slanger inn i bilen :)
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Post by Elanzer »

ser det stikker en nippel ut av kompressor huset på turboen, koblet til en ubrukt vakumslange, og er ingen problem å blåse eller å suge gjennom den, er det noe eg kansje heller kunne brukt til boostcontrolen?

er en greddy turbo fra greddy kittet til 1.6...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
soltec
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 152
Joined: 13 Jul 2008, 00:24
Location: Os
Status: Offline

Post by soltec »

tenker du på vakumslangen til wastgaten?
-Pajero 3,2 DID 01
x90 miata grå
x90 miata rød
xVW passat 98 stv tdi
x93 miata blå
xToyota supra MKIV euro-spec 94. 575rhp
xCitroen saxo el. 02
xOpel rekord 19L 67.
xHonda crx delsol vti 93
xPeugeot 205 1,9GTI 90. + en 1,6 gti
x 2 stk VW polo 1,3 88.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg valgte en vakuumslange lengre bak på innsuget, fikk litt turbulens rett ved spjeldet,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

skal du følge instruksjonene nøyaktig, er det feil sted å hente vakum/trykk. står jo i klartekst at du skal hente fra kilde mellom turbo og spjell.. den markerte koblingen er bak spjellet.. som oftest har du en nippel for luft osv på turboen .

men det skal sies. jeg har prøvd begge deler, og det er et fett :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Post by Elanzer »

ja stak ut en nippel fra turboen, satte slangen til wastegaten på den... satser på at den passer...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
Post Reply