Ikke-justerbar wastegate. Hvordan få opp turbotrykk?
Moderator: Styremedlemmer
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Du må få "trykklokka" litt lengere vekk fra turboen.
Gammelt godt "jungelknep": Legg et par skiver mellom braketten som fester trykklokka til turboen og turboen, dvs at trykklokka kommer noen mm lengere mot toppen av bildet du la ut.
Erfaring fra Volvo 940 Torbo: To skiver (ca 3-4 mm?) ga et 0.16 bar høyere turbotrykk. (Målt med en meget nøyaktig trykkmåler)
Steinar
Gammelt godt "jungelknep": Legg et par skiver mellom braketten som fester trykklokka til turboen og turboen, dvs at trykklokka kommer noen mm lengere mot toppen av bildet du la ut.
Erfaring fra Volvo 940 Torbo: To skiver (ca 3-4 mm?) ga et 0.16 bar høyere turbotrykk. (Målt med en meget nøyaktig trykkmåler)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Unngå bleedventil (pyseventil).
En bleedventil slipper ut litt trykk slik at den "lurer" aktuatoren slik at turbotrykket blir høyere.
MEN: Ved raske trykksvigninger vil ikke et slikt oppsett reagere raskt nok, med farlig overtrykk som resultat.
Seriøse firmaer som driver med turbotrimming (Feks BSR i Sverige) advarer på det sterkeste mot bleedventil.
Steinar
En bleedventil slipper ut litt trykk slik at den "lurer" aktuatoren slik at turbotrykket blir høyere.
MEN: Ved raske trykksvigninger vil ikke et slikt oppsett reagere raskt nok, med farlig overtrykk som resultat.
Seriøse firmaer som driver med turbotrimming (Feks BSR i Sverige) advarer på det sterkeste mot bleedventil.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Og shimsing av wastegate "lurer" ikke utslaget på wastegate den heller mener du? "Ved raske trykksvingninger..."? Tydelig at du har ingen erfaring med dette selv.. Et oppsett med bleedventil reagerer akkurat like raskt som et med direkte kobling, eneste er at mer av eksosen går gjennom turbinen istedet for wastegate'n, og det må mer innsugstrykk til for å åpne wastegaten nok til å begrense trykket videre. Negative siden med wastegate er at det (på lik linje med hel slange) åpner delvis på delvis trykk, noe som dreper mye respons. Alternativet er f.eks. elektronisk boost controller som styrer en solenoid (magnetventil) til å styre trykket. Dette kan holde wastegate helt tett inntil man har ønsket trykk, og dermed forbedre respons i forhold til hel slange med/uten bleedventil.Steinar wrote:Unngå bleedventil (pyseventil).
En bleedventil slipper ut litt trykk slik at den "lurer" aktuatoren slik at turbotrykket blir høyere.
MEN: Ved raske trykksvigninger vil ikke et slikt oppsett reagere raskt nok, med farlig overtrykk som resultat.
Seriøse firmaer som driver med turbotrimming (Feks BSR i Sverige) advarer på det sterkeste mot bleedventil.
Steinar
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Enkel how to på bleedventil,,
Man kapper denne slangen i 2, man setter innpå ett lite rør,, man borrer ett lite hull på ene siden av rør, begynn gjerne med 4mm, og sjekk hva den lader nå, vil man ha mer, prøv med 5-6mm osv,,
Man kapper denne slangen i 2, man setter innpå ett lite rør,, man borrer ett lite hull på ene siden av rør, begynn gjerne med 4mm, og sjekk hva den lader nå, vil man ha mer, prøv med 5-6mm osv,,

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.