Lyd etter bytte av dempere
Moderator: Styremedlemmer
Lyd etter bytte av dempere
Har bytttet dempere på bilen nå, kjørte en rolig liten tur med den i går uten å merke noe. Da jeg skulle kjøre i dag hørte jeg en "klokk'e-lyd" fra venstre side bak. Trodde først at det var noe som lå løst baki, så tokk å la alt baki fram, men lyden ble ikke borte. Hører den noen ganger bare jeg gir på litt ned fra fartsdumper, ellers kommer den i dumper generelt.
Har folket noen formening om hva dette kan være / ting jeg bør se etter eller sjekke ?
Har folket noen formening om hva dette kan være / ting jeg bør se etter eller sjekke ?
Medlem nr 1241
Blå '92 mx-5
Blå '92 mx-5
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Løse bolter, fjær som ikke sitter helt rett, foringer så er slitt, topmount så ikke er i orden eller skrudd riktig fast, mangler bumpstops å har kjipt senkesett så bunner,, nei her kan det vera mye gale gitt,, prøve å fortelle litt mer hva som er gjort,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Jeg kjøpte dempere og fjører i ett sett og ikke av de billigste så tror ikke det er problemet. Har tukla litt nå men ikke funnet ut av det enda. Så da tokk jeg netopp å bytta om venstre og høyre bakdemper/fjør, lyden er enda på venstre side. Så da regner jeg med at det er foringene som er slitt(det ser man jo forsåvidt også) eller eventuelt dårlige bolter ?
Medlem nr 1241
Blå '92 mx-5
Blå '92 mx-5
- HegeCecilie
- 4200 RPM
- Posts: 405
- Joined: 14 Aug 2008, 13:33
- Medlemsnummer: 745
- Location: Nordkisa
- Status: Offline
Jeg har nøyaktig samme problem nå virker det som, et dunk ved hard nedbremsing og innimellom også en lyd ved krapp sving. Kjenner ikke no unormalt ved styringa og ingenting er løst i forstillinga, alt ser helt og greit ut. Hmm skal man satse på da å bytte endlinks og stabstag og regne med at det løser seg? Eller har andre noen tips til hva smellet kan være?Vegard wrote:Kan godt være lenkene (endlinks) til stabstaget som smeller litt fram og tilbake, jeg hadde værtfall et problem med litt smell og dunk fra der ved hard bremsing og skarpe svinger i høy fart.
Mine ulyder ble hvertfall borte når jeg byttet foringene i endlinks + nye stabstag.
Hilsen ei som lurer på om hun tør å ta bilen på banen til helga..

| medl. #745 | 2001 Mx-5 1.8 Sport | NoConesLeft #03 |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
hmm.. den har nå nylig vært innom på hjulstillings kontroll. men om det har vært slik før dette, må nesten madammen (Celia*) bekrefte i morgen.
gikk over det jeg kom til av skruer, det meste av 17mm. stag bak bunnpanna, under gearkassa, nedre støtdemperfeste ++ div.
men tenkte ikke på og sjekke justerings skruene..
kunne jo teste med stabstag og end-links fra delebilen (les. MIN mex..
)
gikk over det jeg kom til av skruer, det meste av 17mm. stag bak bunnpanna, under gearkassa, nedre støtdemperfeste ++ div.
men tenkte ikke på og sjekke justerings skruene..
kunne jo teste med stabstag og end-links fra delebilen (les. MIN mex..

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Celia* wrote:Jeg har nøyaktig samme problem nå virker det som, et dunk ved hard nedbremsing og innimellom også en lyd ved krapp sving. Kjenner ikke no unormalt ved styringa og ingenting er løst i forstillinga, alt ser helt og greit ut. Hmm skal man satse på da å bytte endlinks og stabstag og regne med at det løser seg? Eller har andre noen tips til hva smellet kan være?Vegard wrote:Kan godt være lenkene (endlinks) til stabstaget som smeller litt fram og tilbake, jeg hadde værtfall et problem med litt smell og dunk fra der ved hard bremsing og skarpe svinger i høy fart.
Mine ulyder ble hvertfall borte når jeg byttet foringene i endlinks + nye stabstag.
Hilsen ei som lurer på om hun tør å ta bilen på banen til helga..
Sånn går det når du låner bilen bort til Doktorn, vettu

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Har litt det samme selv. Ok demperne knirker ganske mye, men siden produsenten selger antiknirkeringer så går jeg ut i fra at det er vanlig. Men det kommer noen små "klunke" lyder. Da helst i små dumper og ikke store. Lav hastighet og ike høy hastighet. Merkelige greier. Men nå glemte jeg å ta med de tynne plastringene som sitter mellom bil og demper så jeg skal hvertfall prøve å få på de igjen og gå over alle muttere og bolter.
Celia* og drHolm, være med ut i morgen (lørdag)?
Celia* og drHolm, være med ut i morgen (lørdag)?
- HegeCecilie
- 4200 RPM
- Posts: 405
- Joined: 14 Aug 2008, 13:33
- Medlemsnummer: 745
- Location: Nordkisa
- Status: Offline
Tusen takk for svar
Smella har kommet etter bytte til Koni coilovers, kjørte ikke på bane mellom dette byttet og firehjulskontrollen. Camber/caster justeringsskruene høres jo logisk ut å sjekke, men kan vel også prøve om det gjør forskjell med RacingBeat endeleddene og stabstagene dine foran Martin..? Så har jeg unnskyldning til å kjøpe meg et sånt kit jeg også, om det funker hehe.
Kim - ser ut til at vi tar en tur ut på verkstedet imorgen ja.
Pelle hehe det er i gjengjeld doktoren som "opererer" alt på bilen min, så det går så fint atte. Kjempemoro at du stiller igjen i helga forresten.
Konklusjonen er vel uansett at dette ikke er noe "farlig" å kjøre med på banen i helga?

Smella har kommet etter bytte til Koni coilovers, kjørte ikke på bane mellom dette byttet og firehjulskontrollen. Camber/caster justeringsskruene høres jo logisk ut å sjekke, men kan vel også prøve om det gjør forskjell med RacingBeat endeleddene og stabstagene dine foran Martin..? Så har jeg unnskyldning til å kjøpe meg et sånt kit jeg også, om det funker hehe.

Kim - ser ut til at vi tar en tur ut på verkstedet imorgen ja.

Pelle hehe det er i gjengjeld doktoren som "opererer" alt på bilen min, så det går så fint atte. Kjempemoro at du stiller igjen i helga forresten.

Konklusjonen er vel uansett at dette ikke er noe "farlig" å kjøre med på banen i helga?
| medl. #745 | 2001 Mx-5 1.8 Sport | NoConesLeft #03 |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
er jo verd å prøve? 

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- HegeCecilie
- 4200 RPM
- Posts: 405
- Joined: 14 Aug 2008, 13:33
- Medlemsnummer: 745
- Location: Nordkisa
- Status: Offline
Lyden forsvant etter tilstramming av muttrene på justeringsskruene.
Takk for tipsa. Må finne en annen unnskyldning for å kjøpe RacingBeat endlinks og stag visst hehe. 


| medl. #745 | 2001 Mx-5 1.8 Sport | NoConesLeft #03 |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |