Lyd etter bytte av dempere

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

JonasT
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Lyd etter bytte av dempere

Post by JonasT »

Har bytttet dempere på bilen nå, kjørte en rolig liten tur med den i går uten å merke noe. Da jeg skulle kjøre i dag hørte jeg en "klokk'e-lyd" fra venstre side bak. Trodde først at det var noe som lå løst baki, så tokk å la alt baki fram, men lyden ble ikke borte. Hører den noen ganger bare jeg gir på litt ned fra fartsdumper, ellers kommer den i dumper generelt.

Har folket noen formening om hva dette kan være / ting jeg bør se etter eller sjekke ?
Medlem nr 1241
Blå '92 mx-5
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Løse bolter, fjær som ikke sitter helt rett, foringer så er slitt, topmount så ikke er i orden eller skrudd riktig fast, mangler bumpstops å har kjipt senkesett så bunner,, nei her kan det vera mye gale gitt,, prøve å fortelle litt mer hva som er gjort,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
JonasT
0 RPM
0 RPM

Post by JonasT »

Jeg kjøpte dempere og fjører i ett sett og ikke av de billigste så tror ikke det er problemet. Har tukla litt nå men ikke funnet ut av det enda. Så da tokk jeg netopp å bytta om venstre og høyre bakdemper/fjør, lyden er enda på venstre side. Så da regner jeg med at det er foringene som er slitt(det ser man jo forsåvidt også) eller eventuelt dårlige bolter ?
Medlem nr 1241
Blå '92 mx-5
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 0

Post by Vegard »

Kan godt være lenkene (endlinks) til stabstaget som smeller litt fram og tilbake, jeg hadde værtfall et problem med litt smell og dunk fra der ved hard bremsing og skarpe svinger i høy fart.

Mine ulyder ble hvertfall borte når jeg byttet foringene i endlinks + nye stabstag.
HegeCecilie
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 745

Post by HegeCecilie »

Vegard wrote:Kan godt være lenkene (endlinks) til stabstaget som smeller litt fram og tilbake, jeg hadde værtfall et problem med litt smell og dunk fra der ved hard bremsing og skarpe svinger i høy fart.

Mine ulyder ble hvertfall borte når jeg byttet foringene i endlinks + nye stabstag.
Jeg har nøyaktig samme problem nå virker det som, et dunk ved hard nedbremsing og innimellom også en lyd ved krapp sving. Kjenner ikke no unormalt ved styringa og ingenting er løst i forstillinga, alt ser helt og greit ut. Hmm skal man satse på da å bytte endlinks og stabstag og regne med at det løser seg? Eller har andre noen tips til hva smellet kan være?

Hilsen ei som lurer på om hun tør å ta bilen på banen til helga.. :P
| medl. #745 | 2001 Mx-5 1.8 Sport | NoConesLeft #03 |
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 0

Post by Vegard »

du kan jo prøve å koble fra alt sammen, å teste de situasjonene du vanligvis får lydene. Å skru løs endlinken tar ikke lange tia. Løsner skruen som fester endlink til stab staget. En foran og en bak.
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM

Post by mrinzane »

Sånne smell er OFTE for svakt tilskrudde bærebro bolter ( camber\caster justerings boltene)

Av erfaring så kan de ligge å "flyte" å lage smelle lyder på diverse andre biler.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
JonasT
0 RPM
0 RPM

Post by JonasT »

Var ikke endlink foringene som var feilen hos meg iaf, har kjørt uten antirollbar en stund nå smeller fortsatt...
Skal sjekke alignement bolta i helga så får vi se :o
Medlem nr 1241
Blå '92 mx-5
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

hmm.. den har nå nylig vært innom på hjulstillings kontroll. men om det har vært slik før dette, må nesten madammen (Celia*) bekrefte i morgen.

gikk over det jeg kom til av skruer, det meste av 17mm. stag bak bunnpanna, under gearkassa, nedre støtdemperfeste ++ div.
men tenkte ikke på og sjekke justerings skruene..

kunne jo teste med stabstag og end-links fra delebilen (les. MIN mex.. :P )
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM

Post by mrinzane »

Å noen her har vel kanskje fjærer uten forspenn? Slik at fjæra vil slå ved retur fra fullt demperslag.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

Celia* wrote:
Vegard wrote:Kan godt være lenkene (endlinks) til stabstaget som smeller litt fram og tilbake, jeg hadde værtfall et problem med litt smell og dunk fra der ved hard bremsing og skarpe svinger i høy fart.

Jeg har nøyaktig samme problem nå virker det som, et dunk ved hard nedbremsing og innimellom også en lyd ved krapp sving. Kjenner ikke no unormalt ved styringa og ingenting er løst i forstillinga, alt ser helt og greit ut. Hmm skal man satse på da å bytte endlinks og stabstag og regne med at det løser seg? Eller har andre noen tips til hva smellet kan være?

Hilsen ei som lurer på om hun tør å ta bilen på banen til helga.. :P

Sånn går det når du låner bilen bort til Doktorn, vettu :roll:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Post by inglar »

Har litt det samme selv. Ok demperne knirker ganske mye, men siden produsenten selger antiknirkeringer så går jeg ut i fra at det er vanlig. Men det kommer noen små "klunke" lyder. Da helst i små dumper og ikke store. Lav hastighet og ike høy hastighet. Merkelige greier. Men nå glemte jeg å ta med de tynne plastringene som sitter mellom bil og demper så jeg skal hvertfall prøve å få på de igjen og gå over alle muttere og bolter.

Celia* og drHolm, være med ut i morgen (lørdag)?
HegeCecilie
4200 RPM
4200 RPM

Post by HegeCecilie »

Tusen takk for svar :)

Smella har kommet etter bytte til Koni coilovers, kjørte ikke på bane mellom dette byttet og firehjulskontrollen. Camber/caster justeringsskruene høres jo logisk ut å sjekke, men kan vel også prøve om det gjør forskjell med RacingBeat endeleddene og stabstagene dine foran Martin..? Så har jeg unnskyldning til å kjøpe meg et sånt kit jeg også, om det funker hehe. :)

Kim - ser ut til at vi tar en tur ut på verkstedet imorgen ja. :)

Pelle hehe det er i gjengjeld doktoren som "opererer" alt på bilen min, så det går så fint atte. Kjempemoro at du stiller igjen i helga forresten. :)

Konklusjonen er vel uansett at dette ikke er noe "farlig" å kjøre med på banen i helga?
| Koni | GoodWin Racing | Hawk | Simons | Magnecor | NGK | Mann-filter | Agip| Toyo |
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

er jo verd å prøve? ;)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
HegeCecilie
4200 RPM
4200 RPM

Post by HegeCecilie »

Lyden forsvant etter tilstramming av muttrene på justeringsskruene. :D Takk for tipsa. Må finne en annen unnskyldning for å kjøpe RacingBeat endlinks og stag visst hehe. :P
Post Reply