Rykking ved rolig gasspådrag
Moderator: Styremedlemmer
Rykking ved rolig gasspådrag
Da jeg tok meg en liten kjøretur idag, merket jeg at når du gasser forsiktig får du en brå rykk. detta ga seg når motoren var varm. noen ideer på hva det kan være? hadde ikke det problemmet før så regner med at det ikke skal være slik. 

x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Ja plugger OG kabler har noe å si.fa10 wrote:er ihvertfall utfgrt oljeskift. tennplugger ja hmmmmm har det noe å si tru?
10th anniversary har som andre og en coil som i mange tilfeller svikter med årene.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
hvordan kan man feilsøke/ skjekke om coilen er gåen?mrinzane wrote:Ja plugger OG kabler har noe å si.fa10 wrote:er ihvertfall utfgrt oljeskift. tennplugger ja hmmmmm har det noe å si tru?
10th anniversary har som andre og en coil som i mange tilfeller svikter med årene.
spiller faktisk ikke noen rolle om moteren er varm eller kald denne rykkingen er der selv etter nye plugger og kabler, holder eks
3500 rpm plutselig begynner den å miste turtall/ kraft selv om jeg holder konstant trykk på gassen og så kommer rykkingen fram og den våkner igjen.
kan det være noen følere?
3500 rpm plutselig begynner den å miste turtall/ kraft selv om jeg holder konstant trykk på gassen og så kommer rykkingen fram og den våkner igjen.
kan det være noen følere?
Samme problemet på min.
Skiftet plugger, og alt ble godt som gull. (Tok også PCV-ventilen med det samme, men tviler på at det var årsaken)
Om ikke bilen har pustehjelp, gå for long reach-pluggene på mx5-parts, de koster en 100-lapp for 4 stk.
Jeg skiftet også pluggledninger rett etterpå, noe jeg anbefaler om du ikke vet hvor gamle de er. Pluggledninger har begrenset levetid.
Kjør også diagnose på bilen, så ser du om det er noe elektrisk som har tatt kvelden. (Kan være f.eks LMM)
(Vil bare legge til at jeg lærte alt dette av Erik da jeg hadde samme problemene, så kudos til han for denne infoen
)
Skiftet plugger, og alt ble godt som gull. (Tok også PCV-ventilen med det samme, men tviler på at det var årsaken)
Om ikke bilen har pustehjelp, gå for long reach-pluggene på mx5-parts, de koster en 100-lapp for 4 stk.
Jeg skiftet også pluggledninger rett etterpå, noe jeg anbefaler om du ikke vet hvor gamle de er. Pluggledninger har begrenset levetid.
Kjør også diagnose på bilen, så ser du om det er noe elektrisk som har tatt kvelden. (Kan være f.eks LMM)
(Vil bare legge til at jeg lærte alt dette av Erik da jeg hadde samme problemene, så kudos til han for denne infoen

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
-
- Moderator
Lol, jeg må lære meg å lese hele trådene.
Jeg har vel kun hatt biler med luftmassemåler, men om luftblandinga blir feil så vil bilen gå i rykk og napp uansett.
Men kjør diagnose, ut i fra tråden ser jeg ikke at det er nevnt. Det er fort gjort, og enkelt å gjøre hjemme i garasjen. Det som er av elektrisk på bilen spiser opp pengboka di fortere enn ei grisk kone, så ikke begynn å bytt deler før du har sjekket det
Jeg har vel kun hatt biler med luftmassemåler, men om luftblandinga blir feil så vil bilen gå i rykk og napp uansett.
Men kjør diagnose, ut i fra tråden ser jeg ikke at det er nevnt. Det er fort gjort, og enkelt å gjøre hjemme i garasjen. Det som er av elektrisk på bilen spiser opp pengboka di fortere enn ei grisk kone, så ikke begynn å bytt deler før du har sjekket det

Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
Er gjort på et blink, få oppmerksomheten til Rudolf så får du websiden. Jeg husker ikke hvilken tråd den lå i.
Du bare kortslutter to plasser i diagnoseboksen, og så slår du på tenninga og teller antall blink engine-lyset gjør.
Du bare kortslutter to plasser i diagnoseboksen, og så slår du på tenninga og teller antall blink engine-lyset gjør.
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
-
- Moderator
Snakker du om NA enda?LoKi wrote:Er gjort på et blink, få oppmerksomheten til Rudolf så får du websiden. Jeg husker ikke hvilken tråd den lå i.

her er kodene på NB jaffal:
http://www.miata.net/garage/obdii.html
(trenger kanskje noe sånt..: http://www.andybrain.com/archive/obdii-code-reader.htm)
Dette er for NA:
http://www.miata.net/garage/Engine_Diagnostics.html
men det funker vel ikke på NB...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata