Noen her som har prøvd FM butterfly brace ++

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

nope-mx5 wrote:
Hauk wrote:
nope-mx5 wrote:Har du kyb agx eller tokico illumina?

Usikker på hva jeg skal ha når jeg må bytte agx demperne mine.
(Koni sport, tokico illumina eller kyb agx).
Tokico... handlet nå i sommer. Usikker på hvorfor FM gikk fra KYB (som de brukte før) til Tokico.

Jeg _tror_ valget mellom de nevnte dempere er mindre utslagsgivende enn selve fjærene. Alle merkene skal være greie. Så lenge man har FM-fjærene så tror jeg man er i mål.
Jepp, tror jeg og.
Eneste jeg har lest er at Koni sport takler stivere fjærer veldig bra.
Også har Koni egne coilover sleeves man får kjøpt, som er mye billigere en GC visstnok.

Er ikke umulig det blir den løsningen.
(og om mulig skaffe Eibach eller Koni coiloverkit fjærer som er beregnet på mx5, og da få coilovers inn i vognkortet, og få skikkelige fjærer på etterpå).

Men, litt oftopic her nå ;)

-n
Egentlig ikke. Jeg var ute etter meninger, og da er det veldig greit om du kommer med gode forslag også ;) :P
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ad&page=14
En lang tråd men veldig mye bra info om fjærer og dempere. Forklarer også at agx ikke er bra nok til litt stivere fjærer og at ilumina er litt bedre men gule koni er de mest solide av "billig demperne". Jeg driver å prøver å få tak i dette billige kitet nå så får vi se hvordan dette funker i norge :D.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Banzaibaggen wrote:http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ad&page=14
En lang tråd men veldig mye bra info om fjærer og dempere. Forklarer også at agx ikke er bra nok til litt stivere fjærer og at ilumina er litt bedre men gule koni er de mest solide av "billig demperne". Jeg driver å prøver å få tak i dette billige kitet nå så får vi se hvordan dette funker i norge :D.
Kyb AGX funker veldig bra med fm fjærene iallefall.
Er mange som har kjørt på det i mange år uten problemer.

Er veldig mange på foruma i Usa som klager på agx.
Spesielt Fatcat (Shaik).

Jeg hører ofte ikke på folk som har motiver med å klage på konkurrerende produkter :)
Hørte heller på Harald, som har bevist at fm2 oppsett funker konge.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Jeppz.. Jeg har FM butterfly under bilen min.

For å si det som så, jeg kommer aldri til å ha en mx-5 uten railsene. Hvorvidt selve butterflyen gjør noe godt vet jeg ikke da alt ble montert samtidig.

Bilen ble merkbart stivere og man kjenner nå at understellet jobber litt mer. Kjørefølelsen blir bedre. Ting strammes opp. Litt mer nybilfølelse.

Kjøper du butterflyen vil du nok oppleve at det tar nedi på grusveier og dårlig asfalt om du også har senket. Blir litt lavere ja.

Vær forberedt på at du må bore litt her og der. Intet dramatisk, men vær nøye og kjør på med rustbeskyttelse i hullene.

Jeg lever ganske lykkelig for øyeblikket med de delene jeg har kastet på bilen fra FM, men det skulle da bare mangle også. Ble faktisk enda litt lykkeligere etter å ha fått bilen tilbake fra tectylering og konstatert at fjærer og dempere nå har et fint sort belegg...

Litt bilder:

Image
Image

Her skal det skrues til så hardt at du bulker gulvet:
Image

Denne må plasseres såpass langt frem som dette. Litt trangt fremover og god plass bakover gjør at man lett kan justere feil.
Image

Å flytte på hjernen kan være en god ide. Fullt mulig å bore inn i den om man bommer på plasseringen:
Image

Image

Fullført! Vær obs på at railsene ikke ligger helt inntil kanalene i bunn. Dvs det er ca 1 cm luft mellom. Så senker butterflyen også litt, avhengig av eksosanlegg.


Image
Post Reply