Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

Leo91BRG wrote:Hei! Kjøpte meg MX5 for halvannet år siden, og er fortsatt grisefornøyd, eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte den før:-D

Etter over et år på utkikk, endte jeg opp med import, for å få tak i en NA 1,6, i god stand som jeg ikke synes var for stiv i pris. Fort gjort når jeg hadde funnet bilen, via en kompis til en kompis på firstclass auto.
Ukene etterpå dukker det selvfølgelig opp både en og to bra tilbud i norge.

Tenkte at jeg aldri ville komme på tanker om kompressor/turbo, og at det var like greit med en 1,6, siden jeg ikke kunne merke noen betydelig effekt forskjell på 1,6/ 1,8 NA.

Ang. turbo/kompressor tok jeg feil, og skulle jeg handla nå, hadde jeg heller lagt til de ekstra kronene det kosta for et bra eksemplar m 1,8, gjerne med et sportseksos og nye helst justerbare dempere/fjører, synes det virker som mange får lyst til å bytte dette uansett. Dette var bytta på min(eibach senkefjærer, kan jeg IKKE anbefale, som fler her har sagt, mykt og udregelig, men det viste jeg ikke da, synes bare den så bra ut med ferdig senk:)

Trim eller ikke, så får man jo som nevnt fler avstivnings stag, sterkere diff, og kraftigere bremser m 1.8

hardtop var jeg hellig overbevist om at var no jeg absolutt måtte ha, men nå ser jeg ikke store nødvendigheten av det om en har garasje. Kallesja et tett og fin, fungerer fint også på vinterstid.

Lykke til! og har du lyst på en prøvetur i Frxta, er e bare å sende en PM
Ser ut som de fleste ville valgt NA en gang til. Er dette fordi NA er en bedre/morsommere bil eller fordi NA liksom er "hardcore" MX-5. Er NB en mindre morsom bil og kjøre hvis man ser bort i fra utseende som jo til syvende og sist kanskje er smak og behag. Kunne vært litt interesant med synpunkter på det. FOreløbig er jeg litt på NA 1,8 eller NB 1,8. Men en NB vil jo falle dyrere i pris og hvis den er en kjedeligere kjøreopplevelse da vil jeg ikke ha den :-))
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Har kun kjørt NA 1,6 og NB 1,6 og jeg synes NB er litt mer bil, men NAen sin 1,6 motor har et litt morsommere register. Vet ikke helt hvorfor, men den har det.

Jeg ville vel helt mot en 1,8 pga. de andre oppgraderingene, ikke pga. motoren i seg selv.

At flest folk liker NA har vel med alder og enkle linjer å gjøre blant annet. Eldre folk (ikke gamle, men eldre enn 20) liker bedre RX-7 FC enn yngre folk gjør er min erfaring også. Og en bil med enkle linjer er lettere å svelge enn de nye som har mange ekstra former, + det åpenbare at det er klassisk og enkelt og rent.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

dere glemmer at pris også er viktig, hvor mye er man villig til å betale for å ha en bil nr 2 man egentelig ikke trenger......
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

siemens wrote: ..en bil nr 2 man egentelig ikke trenger......

MÅ ha mener du nå? hehe :wink:
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

siemens wrote:dere glemmer at pris også er viktig, hvor mye er man villig til å betale for å ha en bil nr 2 man egentelig ikke trenger......
Ey!
Er bil nummer 1 for meg, og det vil hun alltid være.
Får jeg kjerring og unger, så får hun klinkende klar beskjed om at HUN må kjøpe stasjonsvogna ^^

Selv foretrekker jeg NA for utseendet, og kan egentlig ikke sammenligne med andre da jeg kun har kjørt NA.
Det er ikke det at det er hardcore, men det at den rett og slett er den peneste :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Skulle jeg putta 100 tusen i en mx, ville det garantert blitt en NA.. Kjøp deg en til 70 og gjør alle de oppgraderingene som du ønsker..
Hilsen Knekten
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

siemens wrote:dere glemmer at pris også er viktig, hvor mye er man villig til å betale for å ha en bil nr 2 man egentelig ikke trenger......
Jeg lurer på hvilken bil det er jeg ikke trenger jeg :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Rudolf wrote:
siemens wrote:dere glemmer at pris også er viktig, hvor mye er man villig til å betale for å ha en bil nr 2 man egentelig ikke trenger......
Jeg lurer på hvilken bil det er jeg ikke trenger jeg :roll:

Erik
Bor i Oslo du Erik.. Selg begge og ta trikken.. :lol: :lol:
Hilsen Knekten
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

NA er kul den, men froskelyktene ser ikke ut i måneskinn :)

Første modden jeg hadde gjort på NA, er lowprofile lykter.
Det hadde kommet før understell og foringer tom.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

knekten wrote:Skulle jeg putta 100 tusen i en mx, ville det garantert blitt en NA.. Kjøp deg en til 70 og gjør alle de oppgraderingene som du ønsker..
Veldig enig i den :)

Har man en øvre sum er det bedre å få en eldre meget bra bil enn en nyere mindre bra, selvsagt.. ;)

bytt til low-pro lykter som det sies her, og mye er gjort bare med det

PS: misunner deg din forrige bil Sunbeam'en :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Frog eyes har sjarm da :)
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

MxMats wrote:Frog eyes har sjarm da :)
Helt enig.. Liker de mer og mer jeg.. :)
Hilsen Knekten
User avatar
TrondG
0 RPM
0 RPM
Posts: 19
Joined: 12 Jan 2009, 12:25
Medlemsnummer: 779
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by TrondG »

Kjøpte meg en NB 2000 modell 1,8 liter tidlig i fjor og er grisefornøyd. :D
Har en Ford Focus til å kjøre rundt med når jeg handler og begge ungene skal være med og det er en bra bil det også.
Men, jeg gliser ikke når jeg kjører Forden på jobb om morgenen. Med Mazdaen er livet kulere og ungene elsker den. Har hardtopp og vinterdekk men de ligger i fred.
Sommer, sol og svingete veier er moro så kjøp deg en du liker og som passer inn i din økonomi 8)
En kompis av meg med åpen Ferrari sa at med den må man over 150 km for å få fartsfølelsen men med MX'en så var det gøy fra 80 km. Det er ett kvalitetsstempel :)
It's better to burn out than to rust!

Mazda MX-5 1,8l 2000 Emerald mica

Medlem nr 779
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

knekten wrote:
MxMats wrote:Frog eyes har sjarm da :)
Helt enig.. Liker de mer og mer jeg.. :)
Frog eyes x 4 :D

Miata
MX5
Porsche 914
Porsche 944 S

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Post by perri »

anton.g wrote:
knekten wrote:
MxMats wrote:Frog eyes har sjarm da :)
Helt enig.. Liker de mer og mer jeg.. :)
Frog eyes x 4 :D

Miata
MX5
Porsche 914
Porsche 944 S

anser
Et absolutt
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
Post Reply