Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
EspenAndré wrote:Jeg ville valgt 89-93 modell om jeg skulle gått for en 1,6
ellers måtte det blitt 1,8..
Men selvsagt, finner man en bil man faller for,
og kun motoren er "feil" så velger man gjerne ikke "second best" pga det..
Du kan vel kanskje møte opp når de lokale MX-5'erne har treff og få sitte på/prøvekjøre litt
For å slå et slag for de siste 1,6 l NA'ene (95-97) så har disse bedre bremser, samme som 1,8 l, ABS og Airbag på førersiden. Mulig det er feigt med slike sikkerhetsinstanser men jeg liker det nå
Drawbacket er vel 90 HK men jeg trenger ikke mer. Den går bra og digger gode bremser
Medlemsnr: 736
'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
EspenAndré wrote:Jeg ville valgt 89-93 modell om jeg skulle gått for en 1,6
ellers måtte det blitt 1,8..
Men selvsagt, finner man en bil man faller for,
og kun motoren er "feil" så velger man gjerne ikke "second best" pga det..
Du kan vel kanskje møte opp når de lokale MX-5'erne har treff og få sitte på/prøvekjøre litt
For å slå et slag for de siste 1,6 l NA'ene (95-97) så har disse bedre bremser, samme som 1,8 l, ABS og Airbag på førersiden. Mulig det er feigt med slike sikkerhetsinstanser men jeg liker det nå
Drawbacket er vel 90 HK men jeg trenger ikke mer. Den går bra og digger gode bremser
Airbag på begge sider...
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Er fordeler og bakdeler med alle modeller, så jeg tror det beste er å bare føle seg frem.
Jeg tok Rebecka fordi jeg falt for utseendet, og jeg tror ikke det engang var NÆRT å være det beste kjøpet for det jeg ga for henne. Men det kommer mye av selgers uttalelser og fiksing, så det er ikke bilens "feil". Jeg ville dog vært varsom med biler det har vært gjort motorbytte på, om det ikke er gjort profesjonelt og det følger papirer med på motoren som er satt inn.
Det skal mye til for å drite seg ut med disse bilene, men en gammel bil trenger omsorg uansett hvor driftssikker den er, så velg med omhu. Sist jeg sjekket var det 40 MX'er til salgs på Finn, så det skal være nok å velge mellom.
Lykke til
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Det er en del biler og velge mellom har jeg sett. Har også vurdert Tyskland og Sverige. Begge steder ser det ut som om selve bilen kommer på akkurat det samme som her bortsett fra at utvalget er større, spesielt i Tyskland. I Sverige er det enkelte biler som kan være noe ellers ser det ut til og bli dyrere. Har ringt på noen biler og det er mange som er uten papirer og dokumentert oppfølging. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de er dårlig fulgt opp men for en kjøper er det jo enklere med et utfylt servicehefte.
Skal forsøke og få meg noen prøveturer med forskjellige modeller. Er mest spent på forskjellen mellom en NB 1,6 og en NB 1,8. Ligger kanskje an til en NB. Vet ikke helt hvorfor... Kanskje noe med mer moderne bil. Skal uansett prøve både NA og NB. NC bli rnok litt nytt for budsjettet mitt.
Da har jeg vært ute og prøvekjørt to stk. NB'er. En av de var 1,6 og den andre 1,8. Det var nok bedre "drag" i 1,8 litern men ikke noe voldsomt. Det som overrasket meg mest var hvor "rufsete" bilene var. Begge bilene var slitne og i dårligere forfatning utseendemessig enn det jeg hadde trodd. Den ene var kraftig angrepet av rust i hjulbuer bak og kanskje mer der hvor jeg ikke kom til. Den andre var sliten i interiør, lakk (så nesten hjemmespraya ut) og cab ++. Begge må egentlig igjennom omfattende arbeid før de har en fremtoning jeg hadde vært fornøyd med. Begge var sikkert teknisk sett ganske bra. Det virket slik på papirer...
Men det som kanskje skuffet meg mest (Må være forsiktig nå så jeg ikke banner i kirka) det var at de var litt kjedelige og kjøre. Nå fikk jeg jo ikke noe voldsomt lange turer men allikevel. Jeg har jo kjørt en cabriolet fra 60 tallet en stund noe som er litt mer håndverk og kjøre med. Disse 2 her var jo som og kjøre dagligbilen min. Spørsmålet blir jo om kanskje en NA faktisk vil være den riktige bilen for meg. En NA uten servo hvor man har litt mer føling med bil og vei og som er en litt annen kjøreopplevelse enn dagligbilen. I allefall for meg som bare skal ha en ekstra kosebil. Vet ikke hva dere i forumet med NA'er sier til dette?
Denne gocartfølelsen som dere snakker om, denne direkte følelsen med bil og vei. Er det i en NA denne vil være mest tilstede ?
Har hatt både na og nb.. men er na så gir meg sportsfølelsen eg var ute etter... Er mangen gode pærler av na igjen i verden, så man kan nok gjøre gode kjøp enda..
Virker som du har vært rimelig uheldig, hvilke årsmodeller var det og hvilken pris lå de ute for?
Jeg har hatt 2 NA'er i tillegg til NB'en jeg har idag,
De var begge 1992, får følelsen av å sitte i en større, mer moderne bil i NB'n.
Som sagt, tror overgangen for deg er minst om du prøver en NA 89-93
Da får du i tillegg velge mellom de beste bilene tilsalgs, og har penger igjen til å gjøre den slik du vil..
Er ikke tvil om at det finnes mange som ikke er særlig bilinterressert som kjører MX-5 også, i motsetning til din forrige bil..
Du bør få en strøken rustfri NA med skinn osv. til rundt 70k,
helt naturlig at jo yngre bilen blir for ca samme sum, så må man fire på de andre kravene..
Du må ha truffet noen særdeles kjedelige veistubber om du syntes de var kjedelige å kjøre.
Nå skal jeg ikke uttale meg om engelske 60-talls sportsvogner da jeg aldri har kjørt noen, men min NA med servo gir meg iallefall veldig god følelse med veien. Hadde en langtur fredag, og avslutta med strekninga Ørje-Løken-Aurskog-Årnes-Nordkisa-Råholt, jo flere skilt med advarsler for svingete vei, jo bedre Litt avdempa kjøring allikevel da det jo kunne finne på å være glatt....
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Det med at en bil er kjedelig og kjøre er jo en subjektiv oppfatning basert på hva slags preferanser man møter opp med. Jeg har en BMW E60 (5 Serie) med full m-sport pakke og som er proppet med allskens utstyr og som er en fantastisk bil og kjøre. Derfor var det morsomt og ta ut veteranbilen innimellom og kose seg med den. Der lå man i 60 Km/t og følte hver dump og sving i veien. Jeg vet at NB og NC er fantastiske biler med fantastiske kjøregeneskaper, det er ikke det jeg mener og si. Jeg tror jeg er på jakt etter en bil som ikke ligner min egen i kjøregeneskaper og følelse. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en bil som kanskje er enklere og mer direkte i håndteringen. En bil man kan kose seg med i 60-80 km/t og føle at det går fort nok. Men samtidig en bil som er driftsikker, rimelig og repare og med et godt miljø rundt
er ganske enormt spenn i hva man har av preferanser, og hvordan man mener en mx5 skal være..
jeg er vel nærmest idiotstempla for endel av mine meninger om orginale mx5er og deres "morrofaktor" . på samme måte idiotstempler jeg endel av orginalfolka som ikke ser potensiale for forbedring..
poenget er vel at mx5 har et bra chassis som utgangspunkt, og hva man velger å gjøre med den, avgjør resultatet, og hvor "sportsbil" man vil den skal være..
ps. jeg hadde kjøpt en 94 1.8 na.. (alle de gode bitene) om jeg skulle kjøpt na.. og en 2001 sport om jeg skulle kjøpt nb..
og så mangler de bare 200hk, 2-4cm bredere dekk, og andre dempere fjærer osv, så har man mer sportsbil enn de fleste klarer å håndtere.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''