Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Cyclopes
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 18 Jul 2008, 20:03
Location: Fetsund
Status: Offline

Post by Cyclopes »

EspenAndré wrote:Jeg ville valgt 89-93 modell om jeg skulle gått for en 1,6
ellers måtte det blitt 1,8..

Men selvsagt, finner man en bil man faller for,
og kun motoren er "feil" så velger man gjerne ikke "second best" pga det..

Du kan vel kanskje møte opp når de lokale MX-5'erne har treff og få sitte på/prøvekjøre litt ;)
For å slå et slag for de siste 1,6 l NA'ene (95-97) så har disse bedre bremser, samme som 1,8 l, ABS og Airbag på førersiden. Mulig det er feigt med slike sikkerhetsinstanser men jeg liker det nå :-)

Drawbacket er vel 90 HK men jeg trenger ikke mer. Den går bra og digger gode bremser :-)
Medlemsnr: 736

'96 mod NA BRG 1,6
BRG Hardtop, Tan skinninteriør, Monoratt
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3212
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by 2re »

Cyclopes wrote:
EspenAndré wrote:Jeg ville valgt 89-93 modell om jeg skulle gått for en 1,6
ellers måtte det blitt 1,8..

Men selvsagt, finner man en bil man faller for,
og kun motoren er "feil" så velger man gjerne ikke "second best" pga det..

Du kan vel kanskje møte opp når de lokale MX-5'erne har treff og få sitte på/prøvekjøre litt ;)
For å slå et slag for de siste 1,6 l NA'ene (95-97) så har disse bedre bremser, samme som 1,8 l, ABS og Airbag på førersiden. Mulig det er feigt med slike sikkerhetsinstanser men jeg liker det nå :-)

Drawbacket er vel 90 HK men jeg trenger ikke mer. Den går bra og digger gode bremser :-)
Airbag på begge sider...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Er fordeler og bakdeler med alle modeller, så jeg tror det beste er å bare føle seg frem.

Jeg tok Rebecka fordi jeg falt for utseendet, og jeg tror ikke det engang var NÆRT å være det beste kjøpet for det jeg ga for henne. Men det kommer mye av selgers uttalelser og fiksing, så det er ikke bilens "feil". Jeg ville dog vært varsom med biler det har vært gjort motorbytte på, om det ikke er gjort profesjonelt og det følger papirer med på motoren som er satt inn.

Det skal mye til for å drite seg ut med disse bilene, men en gammel bil trenger omsorg uansett hvor driftssikker den er, så velg med omhu. Sist jeg sjekket var det 40 MX'er til salgs på Finn, så det skal være nok å velge mellom.

Lykke til :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

Det er en del biler og velge mellom har jeg sett. Har også vurdert Tyskland og Sverige. Begge steder ser det ut som om selve bilen kommer på akkurat det samme som her bortsett fra at utvalget er større, spesielt i Tyskland. I Sverige er det enkelte biler som kan være noe ellers ser det ut til og bli dyrere. Har ringt på noen biler og det er mange som er uten papirer og dokumentert oppfølging. Det betyr jo ikke nødvendigvis at de er dårlig fulgt opp men for en kjøper er det jo enklere med et utfylt servicehefte.

Skal forsøke og få meg noen prøveturer med forskjellige modeller. Er mest spent på forskjellen mellom en NB 1,6 og en NB 1,8. Ligger kanskje an til en NB. Vet ikke helt hvorfor... Kanskje noe med mer moderne bil. Skal uansett prøve både NA og NB. NC bli rnok litt nytt for budsjettet mitt.

Kjell
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

Da har jeg vært ute og prøvekjørt to stk. NB'er. En av de var 1,6 og den andre 1,8. Det var nok bedre "drag" i 1,8 litern men ikke noe voldsomt. Det som overrasket meg mest var hvor "rufsete" bilene var. Begge bilene var slitne og i dårligere forfatning utseendemessig enn det jeg hadde trodd. Den ene var kraftig angrepet av rust i hjulbuer bak og kanskje mer der hvor jeg ikke kom til. Den andre var sliten i interiør, lakk (så nesten hjemmespraya ut) og cab ++. Begge må egentlig igjennom omfattende arbeid før de har en fremtoning jeg hadde vært fornøyd med. Begge var sikkert teknisk sett ganske bra. Det virket slik på papirer...

Men det som kanskje skuffet meg mest (Må være forsiktig nå så jeg ikke banner i kirka) det var at de var litt kjedelige og kjøre. Nå fikk jeg jo ikke noe voldsomt lange turer men allikevel. Jeg har jo kjørt en cabriolet fra 60 tallet en stund noe som er litt mer håndverk og kjøre med. Disse 2 her var jo som og kjøre dagligbilen min. Spørsmålet blir jo om kanskje en NA faktisk vil være den riktige bilen for meg. En NA uten servo hvor man har litt mer føling med bil og vei og som er en litt annen kjøreopplevelse enn dagligbilen. I allefall for meg som bare skal ha en ekstra kosebil. Vet ikke hva dere i forumet med NA'er sier til dette?

Denne gocartfølelsen som dere snakker om, denne direkte følelsen med bil og vei. Er det i en NA denne vil være mest tilstede ?

Kjell
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har hatt både na og nb.. men er na så gir meg sportsfølelsen eg var ute etter... Er mangen gode pærler av na igjen i verden, så man kan nok gjøre gode kjøp enda..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Centralgaragen i Drammen har visst en strøken 99 mod til salgs.. Husker ikke helt prisen, men var noe over 100k
Hilsen Knekten
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Virker som du har vært rimelig uheldig, hvilke årsmodeller var det og hvilken pris lå de ute for?

Jeg har hatt 2 NA'er i tillegg til NB'en jeg har idag,
De var begge 1992, får følelsen av å sitte i en større, mer moderne bil i NB'n.

Som sagt, tror overgangen for deg er minst om du prøver en NA 89-93
Da får du i tillegg velge mellom de beste bilene tilsalgs, og har penger igjen til å gjøre den slik du vil..

Er ikke tvil om at det finnes mange som ikke er særlig bilinterressert som kjører MX-5 også, i motsetning til din forrige bil..

Du bør få en strøken rustfri NA med skinn osv. til rundt 70k,
helt naturlig at jo yngre bilen blir for ca samme sum, så må man fire på de andre kravene..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

jeg har kjørt både na og nb å syntes na,n hadde mere gokart følelse :)
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Smaken er som baken.

Jeg hadde først NB, så hadde jeg NA og nå har jeg litt lyst på 1.8 nb igjen eller 2.0 nc.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Post by Agility »

Du må ha truffet noen særdeles kjedelige veistubber om du syntes de var kjedelige å kjøre.
Nå skal jeg ikke uttale meg om engelske 60-talls sportsvogner da jeg aldri har kjørt noen, men min NA med servo gir meg iallefall veldig god følelse med veien. Hadde en langtur fredag, og avslutta med strekninga Ørje-Løken-Aurskog-Årnes-Nordkisa-Råholt, jo flere skilt med advarsler for svingete vei, jo bedre :twisted: Litt avdempa kjøring allikevel da det jo kunne finne på å være glatt....
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
bnm
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 29 Feb 2008, 12:57
Location: austagder
Status: Offline

potensiell ny mx eier---

Post by bnm »

har hatt både NB og NA:NA som gokart,NB som hvilken somhelst småbil (nesten)
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Den dagen jeg ikke skal ha NC lengre, blir det en NA.. Uten tvil..
Hilsen Knekten
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

Det med at en bil er kjedelig og kjøre er jo en subjektiv oppfatning basert på hva slags preferanser man møter opp med. Jeg har en BMW E60 (5 Serie) med full m-sport pakke og som er proppet med allskens utstyr og som er en fantastisk bil og kjøre. Derfor var det morsomt og ta ut veteranbilen innimellom og kose seg med den. Der lå man i 60 Km/t og følte hver dump og sving i veien. Jeg vet at NB og NC er fantastiske biler med fantastiske kjøregeneskaper, det er ikke det jeg mener og si. Jeg tror jeg er på jakt etter en bil som ikke ligner min egen i kjøregeneskaper og følelse. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en bil som kanskje er enklere og mer direkte i håndteringen. En bil man kan kose seg med i 60-80 km/t og føle at det går fort nok. Men samtidig en bil som er driftsikker, rimelig og repare og med et godt miljø rundt :-)

Kjell
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

er ganske enormt spenn i hva man har av preferanser, og hvordan man mener en mx5 skal være..

jeg er vel nærmest idiotstempla for endel av mine meninger om orginale mx5er og deres "morrofaktor" . på samme måte idiotstempler jeg endel av orginalfolka som ikke ser potensiale for forbedring..

poenget er vel at mx5 har et bra chassis som utgangspunkt, og hva man velger å gjøre med den, avgjør resultatet, og hvor "sportsbil" man vil den skal være..

ps. jeg hadde kjøpt en 94 1.8 na.. (alle de gode bitene) om jeg skulle kjøpt na.. og en 2001 sport om jeg skulle kjøpt nb..

og så mangler de bare 200hk, 2-4cm bredere dekk, og andre dempere fjærer osv, så har man mer sportsbil enn de fleste klarer å håndtere.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply