Skattespørsmål om firmabil..

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Skattespørsmål om firmabil..

Post by EspenAndre »

Har lenge prøvd å finne ut skatteregler for bruk av firmabil/yrkesbil som jobben eier/leaser, lett å finne for de som har fast arbeidssted..

men for de som har variabelt arbeidssted og direktemønstring hjemmefra finner jeg lite, noen her som kanskje vet?

Gjelder bil som har innredning og bruk som ikke egner seg for privatkjøring,
grunnet plass og at den ikke er direkte ren og pen, da man sitter seg inn i den med arbeidstøy osv...

meget takknemlig om noen vet om et sted å finne svar :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

hos oss har det blitt praktisert ingen beskatning på "servicebiler" som faktisk ikke brukes privat annet enn til til/fra jobb, også pga variable arbeidsdager. og sjelden man møter opp på kontor osv..

såvidt jeg vet, er ikke dette ulovlig når det gjøres sånn, mange bruker bilene endel utenfor jobb og.. det er her ulovlighetene begynner. men mange arbeidsgivere velger å se mellom fingra med dette.

jeg hadde ihvertfall ikke gått med på å måtte skatte av å kjøre transit connect eller annen shit, som uansett ikke kan brukes privat på noen vettug måte..
skal man følge reglene helt til punkt og prikke, skal vel egentlig servicebiler hentes på jobb ved arbeidsdagens start, og leveres igjen på slutten av dagen.. for de som ikke begynner dagen på jobb, og ikke er på jobben igjen på slutt av dagen , praktiseres det ofte sånn jeg skrev over.



ps.. jeg kjører privatbil på km satser(bil med fullt bagasjerom får 4kr km første 9k km), og har en ekstra fast godtgjørelse(skattbar) ved siden av.
rett og slett pga jeg ikke orker å skrangle rundt i de drittbilene vi får som servicebiler hos oss. og jeg måtte fortsatt hatt en privatbil ved siden av (enda en bil å parkere)
de dagene man har 40 mil kjøring, er det konge å kjøre 5serie bmw, kontra transit connect :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Servicebilen kan en bruke til og fra jobb også, men ikke til noe annet. Naboen fikk montert på gps tracking på sin bil slik at den ikke kunne bukes til noe privat. Nye regler i det firmaet så alle fikk tracking montert på bilen.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

inglar wrote:Servicebilen kan en bruke til og fra jobb også, men ikke til noe annet. Naboen fikk montert på gps tracking på sin bil slik at den ikke kunne bukes til noe privat. Nye regler i det firmaet så alle fikk tracking montert på bilen.
Det er faktisk strengt ja.

Om man kjører fra jobb og hjem, så har man ikke lov å kjøre innom matbutikken f.eks. Da blir det privat bruk av bilen.

Kamerat av meg regnet på det med firmabil (ikke servicebil), og han måtte ha kjørelengde over 70.000 i året for at det skulle lønne seg økonomisk.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

inglar wrote:Servicebilen kan en bruke til og fra jobb også, men ikke til noe annet. Naboen fikk montert på gps tracking på sin bil slik at den ikke kunne bukes til noe privat. Nye regler i det firmaet så alle fikk tracking montert på bilen.
GPS har også fordeler for arbeidsgiver ved at de kan overvåke de ansatte i arbeidstiden og sjekke hvor dem er. Ikke særlig positivt for personvernet - Aftenposten har hatt en del artikler om dette i det siste.
Selv kjører jeg privatbil på km-godtgjørelse, men kan ikke si jeg går særlig i pluss. Heller motsatt...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Kjakan wrote:
inglar wrote:Servicebilen kan en bruke til og fra jobb også, men ikke til noe annet. Naboen fikk montert på gps tracking på sin bil slik at den ikke kunne bukes til noe privat. Nye regler i det firmaet så alle fikk tracking montert på bilen.
GPS har også fordeler for arbeidsgiver ved at de kan overvåke de ansatte i arbeidstiden og sjekke hvor dem er. Ikke særlig positivt for personvernet - Aftenposten har hatt en del artikler om dette i det siste.
Selv kjører jeg privatbil på km-godtgjørelse, men kan ikke si jeg går særlig i pluss. Heller motsatt...
Med mindre man kjøper en 3000,- golf diesel el.no som knapt nok bruker drivstoff, og gjør all service selv.
Så vil man aldri tjene på å bruke egen bil i jobb som regel.
Spesielt ikke når takstene går ned, når det faktisk blir såpass mye kjøring at det begynner å bli slitasje...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

been there.. har kjørt flere år med skrotbiler i jobb.. er ikke verdt det :D

man lever farlig i sånt skrot. og man blir drittlei av å kjøre skrot..

nå skal det sies at jeg tar all rep selv på min bil(ikke rare greiene egentlig).. og har en veldig grei deal med speedparts.no om service på bmwen (stempel i boka er kjekt og innimellom) så for min del, spes med ekstra fast godtgjørelse, funker det bra å ha privatbil
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

nope-mx5 wrote: Om man kjører fra jobb og hjem, så har man ikke lov å kjøre innom matbutikken f.eks. Da blir det privat bruk av bilen.
-n

Så butikken man kjører forbi på vei hjem, må man tilbake til med egen bil for ikke å bli skattet.. beviser vel at miljøavgifter ikke har mye med miljøet å gjøre, når de lager regler som gir mer kjøring..

Harald:
er det krav om kjørebok for de som kjører dretabiler da?

jeg kjører Opel Vivaro (ikke spes stolt akkurat),
helt uaktuelt for både min og jobben sin side at jeg skal kjøre privatbil i jobben..

men det jeg lurer på er om det kommer kontroll, om det da er nok at bilen er uegnet til privatbilkjøring og jeg direktemønstrer..

eller om jeg stadig må skrive kjørebok i tillegg

har vært i yrket i 10 år og har aldri fått noe konkret svar..
er telekom-montør og driver å skjøter fiberkabler og trakker i stolper bl.a.
har bilen stappet med utstyr og verktøy til enhver tid

vet det er mye forskjellig som praktiseres men er loven jeg ønsker å vite :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

EspenAndré wrote:beviser vel at miljøavgifter ikke har mye med miljøet å gjøre, når de lager regler som gir mer kjøring..
Trodde du AP og SV har noe annet i tankene, en mer penger i kassa med miljøhysteriet sitt?

Alt de gjør, er for å tyne mest mulig penger ut av oss, og gi minst mulig tilbake.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

såvidt jeg vet skriver ingen noe som helst på servicebilen.. jeg skrev heller ikke no det halvåret jeg kjørte ford..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply