Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Kom å prøv min NC da vel.. Men da MÅ du jo ringe banken etterpå.. :lol: :lol:
Hilsen Knekten
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

knekten wrote:Kom å prøv min NC da vel.. Men da MÅ du jo ringe banken etterpå.. :lol: :lol:
Eg holdt på å ringe banken når eg testet nc når dem var nye, eg og fruen testet en 2,0 sport med 160hk, og begge ville ha en slik, fruen mente med engang vi skulle ringe banken, og eg sa igrunn nei, noe pga den kostet sykt masse og eg følte da den var for komfortabel, men nå med verkende rygg osv, så vil eg gjerne ha en nc, men er redd min na gir mer smil per krone igrunn...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

LoKi wrote:Ja ikke sant, da er det ikke motoren men mekanikeren som er problemet. :)
Tja, er vel en grunn til at Mazda endret motoren på nettopp dette området.. ;-)
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

HansT wrote:
LoKi wrote:Ja ikke sant, da er det ikke motoren men mekanikeren som er problemet. :)
Tja, er vel en grunn til at Mazda endret motoren på nettopp dette området.. ;-)
Joa pga for dårlige mekanikere på verkstedene,, når eg sa ifra om dette så viste de ikke at dem måtte ha locktite på skrua, så da gjorde eg det selv,, og dette var på ett mazda verksted.. Miataen min rullet over 400000km, og den veiva går enda i en annen motor en plass i norge.. og går dem så langt så ser eg ikke noe problem i dette, er nok flere så havarer pga tom for olje enn denne tappen,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Jeg synes loctite fix er seriøst jallamekk...
Men det er vel kanskje bare meg..

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

nope-mx5 wrote:Jeg synes loctite fix er seriøst jallamekk...
Men det er vel kanskje bare meg..

-n
Joa fixen er jalla, men det skal brukes locktite på skruen når man montere dette etter reimbytte, så slipper man noen fix... riktig moment og riktig locktite så er det ikke noe å stresse med igrunn, og holder en slik motor ifra 1989-1990 til nå, så er det nesten lov til å havarere litt, spennende å se hvor gode de første nb er når dem er like gamle...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Ikke gidd å male fanden på veggen i forhold til kjøp av NA med shortnose.

Finner man et pent objekt, med lav kilometer,som er velholdt, og bilen har shortnose, så ser jeg ikke problemet i dette. Hvis man er så fryktelig redd for dette med veivtappen, så er det da bare å ta bilen til et mazdaverksted og få de til å sjekke momentet skikkelig.

Og som sagt. Slitt veivtapp har forekommet både for longnose og 1,8-literen (mulig det er samme sak, hva vet jeg...)

Uansett:
Det bunner alltid i om bilen har blitt vedlikeholdt av folk som har peiling eller ikke.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

man har alltids muligheten til å oppgradere veiva også
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

siemens wrote:man har alltids muligheten til å oppgradere veiva også
Men da må motoren ut ikke sant. Og dette er en jobb jeg må sette bort og da tenker jeg $$$$$$. Og da vet jeg ikke om jeg ler hele veien til banken. :)

Og prøver jeg NB'n til NOPE-MX5 er det vel fare for at banken ler av meg hele veien hjem.... HeHe
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

når du først skal kjøpe mx5 - hvorfor ikke kjøpe NA 1.8 (94/95) - og få den beste motoren, bremsene, understellet og clutchen med en gang? Og dertil i den originale, fineste modellen?
Har kjørt MX5 siden jeg kjøpte helt ny i 1997, hatt diverse biler "underveis", og i dag er jeg ikke i tvil om hva som er "morsomst" i original stand. og mulighetene videre er ubegrensede.... 8)
MX-5 Halden
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 27 May 2008, 21:40
Status: Offline

Post by MX-5 Halden »

Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

EatonMiata wrote:når du først skal kjøpe mx5 - hvorfor ikke kjøpe NA 1.8 (94/95) - og få den beste motoren, bremsene, understellet og clutchen med en gang? Og dertil i den originale, fineste modellen?
Har kjørt MX5 siden jeg kjøpte helt ny i 1997, hatt diverse biler "underveis", og i dag er jeg ikke i tvil om hva som er "morsomst" i original stand. og mulighetene videre er ubegrensede.... 8)
Etter og ha prøvd NB 1,6 og 1,8 og NA 1,6 må jeg si at NA 1,8 er meget meget fristende. Og hadde det dukket opp en til salgs hadde jeg kjøpt den på flekken...
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

MX-5 Halden wrote:Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:
Er jo trivelig og ha noen MX-5'ere i nærområdet. Kan jo ikke kjøpe de opp da blir det jo ingen igjen ;-)
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
MX-5 Halden
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 27 May 2008, 21:40
Status: Offline

Post by MX-5 Halden »

Kjell wrote:
MX-5 Halden wrote:Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:
Er jo trivelig og ha noen MX-5'ere i nærområdet. Kan jo ikke kjøpe de opp da blir det jo ingen igjen ;-)
Eid av en direktørfrue hele veien.
92.000 km.
Hardtop.
"Veske" til hardtop.
Ny reg.reim.
Nye sommerdekk.
Oljebehandlet høsten 2008.
Ikke vinterkjørt.
User avatar
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 06 Oct 2009, 21:24
Medlemsnummer: 857
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by Kjell »

MX-5 Halden wrote:
Kjell wrote:
MX-5 Halden wrote:Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:
Er jo trivelig og ha noen MX-5'ere i nærområdet. Kan jo ikke kjøpe de opp da blir det jo ingen igjen ;-)
Eid av en direktørfrue hele veien.
92.000 km.
Hardtop.
"Veske" til hardtop.
Ny reg.reim.
Nye sommerdekk.
Oljebehandlet høsten 2008.
Ikke vinterkjørt.
Veske til hardtop da snakker vi :-)
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Post Reply