Isbanekjøring i 2010

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Isbanekjøring i 2010

Post by arildh »

Hei. folkens
Jeg tenkte å lufte interessen for Isbanekjøring i Vinter.
Det fine med isbanekjøring er jo at en orginalbil er gull.
Greit med litt myk absorberende fjæring og bakkeklaring, Power er ikke et problem så lenge man holder seg unna ispigg.
Det fungerer også fint å både sladde og få grep uten diffbrems.
Slitasjen på bilen er minimal og kjøling blir neppe et problem...

NSK har treff på Golsfjellet 29-30 Januar hvor jeg tenkte å prøve RatX5'1.
Om noen vet om andre treff så tips i denne tråden. Tror man muligens må være medlem av NSK (som kan anbefales) for deres treff

Kult om vi hadde fått en flokk med MX5 med på noe slikt. Det kan til og med hende at vi som klubb kunne leid da det neppe er snakk om Rudskogen priser for å sladde litt på isen til en bonde.


Gleder meg allerede!
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Hmm...

Høres gøy ut. Og hvis jeg tror riktig ang. Golsfjellet, så foregår dette på Tisleifjorden som ligger ca. 378 m fra hytta mi.

Det var vel der Top Gear testa en Jaguar på glattisen under deres "Winter Olympics" for noen år tilbake.

Mulig jeg må demontere leppa for å få lurt kjerra opp der på vinterstid da.

Hmm...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Kjørte de ikke den på Glomma eller.no?

Er jeg virkelig så forferdelig dårlig i geografi og stedssans at jeg bomma så kraftig? Så ut som de kjørte den rett på elva :P

Men dette høres dritkult ut, jeg er lett med om vi arrangerer noe. Møter opp med piggfrie dekk og erfaringen bare en nordlending kan ha!
(Får smøre inn en utfordring her til Hauk om å være wingman, så får vi vist østlendingene hvordan man kjører på vinterføre ;))
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

LoKi wrote:(Får smøre inn en utfordring her til Hauk om å være wingman, så får vi vist østlendingene hvordan man kjører på vinterføre ;))
Det blir i så fall med en FWD Kia diesel stasjonsvogn... ikke heeeelt det samme. :)

Men jeg kan deaktivere ESP/traction control helt - og det hadde vært kult å teste/leke med den.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Mente jo at du var wingman, og at vi drar opp med min bil og at begge bruker den :P

Men du er jo selvfølgelig fri til å ta med eget leketøy om ønskelig, men regner med at du har lyst til å kjøre FR-oppsett om du først er der :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

LoKi wrote:Kjørte de ikke den på Glomma eller.no?

Er jeg virkelig så forferdelig dårlig i geografi og stedssans at jeg bomma så kraftig? Så ut som de kjørte den rett på elva :P

Men dette høres dritkult ut, jeg er lett med om vi arrangerer noe. Møter opp med piggfrie dekk og erfaringen bare en nordlending kan ha!
(Får smøre inn en utfordring her til Hauk om å være wingman, så får vi vist østlendingene hvordan man kjører på vinterføre ;))
Noe sier meg at Kremgutt er den første som trenger traktor for å komme seg løs ;)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Skal ikke se bort i fra det, men jeg tviler ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Jeg stiller!
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

dette anbefales på det sterkeste!
har gjort dette med min et par ganger på Sigdal hos Hebbe, hvor TSW har holdt kjøringer en del ganger.

IDCN v/Morten (som og holder SS2 kjøring for IDCN og Honda klubben.) har og hyppig med iskjøring hver vinter, hvor det alltid samles en fin gjeng. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

ørn ørn.. :D

Image
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Post by Agility »

DrHolm wrote:ørn ørn.. :D

Image
Heter jo ærn-ærn.... :wink:

Hørtes artig ut, men Golsfjellet blir litt lang ekspedisjon...
Hilsen Bardu-døl på stålpigger.... :twisted:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

NSK arrangerer også jorde-rally på Borgen. 100 spenn mener jeg det kosta for medlemmer.

Ellers frister det jo med isbane-kjøring. Den helga som nevnes over her passer ikke, men det kan jo hende jeg stiller ved en annen anledning.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Isbanekjøring i 2010

Post by AOB »

Blir dette noe av blir jeg med! Lufte Mia litt... :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Isbanekjøring i 2010

Post by arildh »

Da blir det isbanekjøring med NSK i Gol 30. Januar for min del. Laaang tur men hva gjør man ikke for litt ræsarkjøring utenfor sesong.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Isbanekjøring i 2010

Post by arildh »

Jeg hadde en super dag på Golsfjellet i går. Det startet litt tregt da banen var sinnsyk glatt. Måtte kjøre i 4. gir mellom 2-2500 rpm for ikke å skli av banen med piggfritt. Det var flere som skled rett ut i en av de siste svingene pga. fryst overvann og tynt snølag.
Etter første turen var jeg litt skuffet. Det var rett og slett for glatt.
Neste heat var biler med rallypigg. De freste opp isen så pass at grepet for de med piggfritt ble mye bedre.
Nå gikk det å virkelig legge ut bilen å holde skrensen gjennom hele svingen.

Det å kjøre på is er noe helt annet enn bane. Bremsepunkt er ikke fast da man entrer svingen i slædd, gjerne en kontra som man holder til farten er passe og bruker kontra nr. 2 til å få moment til vippe bilen inn i svingen.
Med piggfritt ble det aldri noen stor fart. I allefall om planen var å klare neste sving. Målet ble da heller og prøve å holde bilen i slædd meste mulig. På slutten klarte jeg å koble deler av banen konstant. Det tar en stund før man klarer å matche styreutslag og gass gjennom en hel sving som har endret underlag.
Veldig gøy, og man får litt fornyet respekt for de som mestrer drifting.

Åpen diff og org fjærer fungerte veldig bra. Det kjentes ut som om begge hjulene var i drift så lenge vinkelen ikke ble alt for stor men driften mellom de vekslet en del så det ble veldig merkbart om det ene hjulet passerte snø med bedre grep. Skulle gjerne hatt en sperre av noe slag. Effekten var mer enn nok for det grepet jeg hadde til rådighet. Tipper det også hadde holdt med piggdekk også men ikke rallypigg. Det så ut til å gi utrolig bra grep.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply