Isbanekjøring i 2010
Moderator: Styremedlemmer
Isbanekjøring i 2010
Hei. folkens
Jeg tenkte å lufte interessen for Isbanekjøring i Vinter.
Det fine med isbanekjøring er jo at en orginalbil er gull.
Greit med litt myk absorberende fjæring og bakkeklaring, Power er ikke et problem så lenge man holder seg unna ispigg.
Det fungerer også fint å både sladde og få grep uten diffbrems.
Slitasjen på bilen er minimal og kjøling blir neppe et problem...
NSK har treff på Golsfjellet 29-30 Januar hvor jeg tenkte å prøve RatX5'1.
Om noen vet om andre treff så tips i denne tråden. Tror man muligens må være medlem av NSK (som kan anbefales) for deres treff
Kult om vi hadde fått en flokk med MX5 med på noe slikt. Det kan til og med hende at vi som klubb kunne leid da det neppe er snakk om Rudskogen priser for å sladde litt på isen til en bonde.
Gleder meg allerede!
Jeg tenkte å lufte interessen for Isbanekjøring i Vinter.
Det fine med isbanekjøring er jo at en orginalbil er gull.
Greit med litt myk absorberende fjæring og bakkeklaring, Power er ikke et problem så lenge man holder seg unna ispigg.
Det fungerer også fint å både sladde og få grep uten diffbrems.
Slitasjen på bilen er minimal og kjøling blir neppe et problem...
NSK har treff på Golsfjellet 29-30 Januar hvor jeg tenkte å prøve RatX5'1.
Om noen vet om andre treff så tips i denne tråden. Tror man muligens må være medlem av NSK (som kan anbefales) for deres treff
Kult om vi hadde fått en flokk med MX5 med på noe slikt. Det kan til og med hende at vi som klubb kunne leid da det neppe er snakk om Rudskogen priser for å sladde litt på isen til en bonde.
Gleder meg allerede!
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Hmm...
Høres gøy ut. Og hvis jeg tror riktig ang. Golsfjellet, så foregår dette på Tisleifjorden som ligger ca. 378 m fra hytta mi.
Det var vel der Top Gear testa en Jaguar på glattisen under deres "Winter Olympics" for noen år tilbake.
Mulig jeg må demontere leppa for å få lurt kjerra opp der på vinterstid da.
Hmm...
Høres gøy ut. Og hvis jeg tror riktig ang. Golsfjellet, så foregår dette på Tisleifjorden som ligger ca. 378 m fra hytta mi.
Det var vel der Top Gear testa en Jaguar på glattisen under deres "Winter Olympics" for noen år tilbake.
Mulig jeg må demontere leppa for å få lurt kjerra opp der på vinterstid da.
Hmm...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Kjørte de ikke den på Glomma eller.no?
Er jeg virkelig så forferdelig dårlig i geografi og stedssans at jeg bomma så kraftig? Så ut som de kjørte den rett på elva
Men dette høres dritkult ut, jeg er lett med om vi arrangerer noe. Møter opp med piggfrie dekk og erfaringen bare en nordlending kan ha!
(Får smøre inn en utfordring her til Hauk om å være wingman, så får vi vist østlendingene hvordan man kjører på vinterføre
)
Er jeg virkelig så forferdelig dårlig i geografi og stedssans at jeg bomma så kraftig? Så ut som de kjørte den rett på elva

Men dette høres dritkult ut, jeg er lett med om vi arrangerer noe. Møter opp med piggfrie dekk og erfaringen bare en nordlending kan ha!
(Får smøre inn en utfordring her til Hauk om å være wingman, så får vi vist østlendingene hvordan man kjører på vinterføre

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Det blir i så fall med en FWD Kia diesel stasjonsvogn... ikke heeeelt det samme.LoKi wrote:(Får smøre inn en utfordring her til Hauk om å være wingman, så får vi vist østlendingene hvordan man kjører på vinterføre)

Men jeg kan deaktivere ESP/traction control helt - og det hadde vært kult å teste/leke med den.
Mente jo at du var wingman, og at vi drar opp med min bil og at begge bruker den 
Men du er jo selvfølgelig fri til å ta med eget leketøy om ønskelig, men regner med at du har lyst til å kjøre FR-oppsett om du først er der

Men du er jo selvfølgelig fri til å ta med eget leketøy om ønskelig, men regner med at du har lyst til å kjøre FR-oppsett om du først er der

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Noe sier meg at Kremgutt er den første som trenger traktor for å komme seg løsLoKi wrote:Kjørte de ikke den på Glomma eller.no?
Er jeg virkelig så forferdelig dårlig i geografi og stedssans at jeg bomma så kraftig? Så ut som de kjørte den rett på elva
Men dette høres dritkult ut, jeg er lett med om vi arrangerer noe. Møter opp med piggfrie dekk og erfaringen bare en nordlending kan ha!
(Får smøre inn en utfordring her til Hauk om å være wingman, så får vi vist østlendingene hvordan man kjører på vinterføre)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
dette anbefales på det sterkeste!
har gjort dette med min et par ganger på Sigdal hos Hebbe, hvor TSW har holdt kjøringer en del ganger.
IDCN v/Morten (som og holder SS2 kjøring for IDCN og Honda klubben.) har og hyppig med iskjøring hver vinter, hvor det alltid samles en fin gjeng.
har gjort dette med min et par ganger på Sigdal hos Hebbe, hvor TSW har holdt kjøringer en del ganger.
IDCN v/Morten (som og holder SS2 kjøring for IDCN og Honda klubben.) har og hyppig med iskjøring hver vinter, hvor det alltid samles en fin gjeng.

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
ørn ørn.. 


| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Heter jo ærn-ærn....DrHolm wrote:ørn ørn..

Hørtes artig ut, men Golsfjellet blir litt lang ekspedisjon...
Hilsen Bardu-døl på stålpigger....

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 7200 RPM
- Posts: 1281
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
NSK arrangerer også jorde-rally på Borgen. 100 spenn mener jeg det kosta for medlemmer.
Ellers frister det jo med isbane-kjøring. Den helga som nevnes over her passer ikke, men det kan jo hende jeg stiller ved en annen anledning.
Ellers frister det jo med isbane-kjøring. Den helga som nevnes over her passer ikke, men det kan jo hende jeg stiller ved en annen anledning.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
Re: Isbanekjøring i 2010
Blir dette noe av blir jeg med! Lufte Mia litt... 

Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Re: Isbanekjøring i 2010
Da blir det isbanekjøring med NSK i Gol 30. Januar for min del. Laaang tur men hva gjør man ikke for litt ræsarkjøring utenfor sesong.
Re: Isbanekjøring i 2010
Jeg hadde en super dag på Golsfjellet i går. Det startet litt tregt da banen var sinnsyk glatt. Måtte kjøre i 4. gir mellom 2-2500 rpm for ikke å skli av banen med piggfritt. Det var flere som skled rett ut i en av de siste svingene pga. fryst overvann og tynt snølag.
Etter første turen var jeg litt skuffet. Det var rett og slett for glatt.
Neste heat var biler med rallypigg. De freste opp isen så pass at grepet for de med piggfritt ble mye bedre.
Nå gikk det å virkelig legge ut bilen å holde skrensen gjennom hele svingen.
Det å kjøre på is er noe helt annet enn bane. Bremsepunkt er ikke fast da man entrer svingen i slædd, gjerne en kontra som man holder til farten er passe og bruker kontra nr. 2 til å få moment til vippe bilen inn i svingen.
Med piggfritt ble det aldri noen stor fart. I allefall om planen var å klare neste sving. Målet ble da heller og prøve å holde bilen i slædd meste mulig. På slutten klarte jeg å koble deler av banen konstant. Det tar en stund før man klarer å matche styreutslag og gass gjennom en hel sving som har endret underlag.
Veldig gøy, og man får litt fornyet respekt for de som mestrer drifting.
Åpen diff og org fjærer fungerte veldig bra. Det kjentes ut som om begge hjulene var i drift så lenge vinkelen ikke ble alt for stor men driften mellom de vekslet en del så det ble veldig merkbart om det ene hjulet passerte snø med bedre grep. Skulle gjerne hatt en sperre av noe slag. Effekten var mer enn nok for det grepet jeg hadde til rådighet. Tipper det også hadde holdt med piggdekk også men ikke rallypigg. Det så ut til å gi utrolig bra grep.
Etter første turen var jeg litt skuffet. Det var rett og slett for glatt.
Neste heat var biler med rallypigg. De freste opp isen så pass at grepet for de med piggfritt ble mye bedre.
Nå gikk det å virkelig legge ut bilen å holde skrensen gjennom hele svingen.
Det å kjøre på is er noe helt annet enn bane. Bremsepunkt er ikke fast da man entrer svingen i slædd, gjerne en kontra som man holder til farten er passe og bruker kontra nr. 2 til å få moment til vippe bilen inn i svingen.
Med piggfritt ble det aldri noen stor fart. I allefall om planen var å klare neste sving. Målet ble da heller og prøve å holde bilen i slædd meste mulig. På slutten klarte jeg å koble deler av banen konstant. Det tar en stund før man klarer å matche styreutslag og gass gjennom en hel sving som har endret underlag.
Veldig gøy, og man får litt fornyet respekt for de som mestrer drifting.
Åpen diff og org fjærer fungerte veldig bra. Det kjentes ut som om begge hjulene var i drift så lenge vinkelen ikke ble alt for stor men driften mellom de vekslet en del så det ble veldig merkbart om det ene hjulet passerte snø med bedre grep. Skulle gjerne hatt en sperre av noe slag. Effekten var mer enn nok for det grepet jeg hadde til rådighet. Tipper det også hadde holdt med piggdekk også men ikke rallypigg. Det så ut til å gi utrolig bra grep.