Toyo som vinterdekk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Toyo som vinterdekk

Post by mojo-91 »

Jeg har fått inntrykk av at det er mange som bruker Toyo sommerdekk på sin mx5. Er det noen som bruker Toyos piggfrie vinterdekk? De bruker visst en blanding av nøtteskall i gummiblandingen. Disse dekkene er noe billigere enn f.eks Nokian eller ContinentalViking. Noen som har noe erfaring? :?: :roll:
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Toyo piggdekk kommer dårligst ut sammen med Courier på NAF sin test.
Blir Nokian eller Gislaved pigg på meg i år.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Var ikke Toyos piggfrie vinterdekk med i den testen,da? 8O

hva slags dimensjon kjører du?
jeg står mellom 185/55/15 og 185/60/14...Har gummiprofilen noe effekt på gripeevnen?
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

jeg bruker IKKE toyo proxies som sommerdekk av den grunnen av at jeg synes dem er håpløse som ett preformance dekk. Der går heller valget på brigdestone potenza s03 foran så det holder. Noe problematisk å få hos vanlig bridgestone forhandler men Interdekk AS har det i sine lister men må nok bestilles(mine måtte værtfall det)... kosta 650kr per dekk mener jeg å huske. Dette ble kansje litt mye sommerdekk..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Har selv også bridgestone Potenza (17x215)..kan ikke klage over de dekkene nei, mens på vinter falt valget på Kleber Kapnor piggdekk. Er strålende fornøyd.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Pacmania wrote:jeg bruker IKKE toyo proxies som sommerdekk av den grunnen av at jeg synes dem er håpløse som ett preformance dekk.
Ekspert-uttalelse? Tror de fleste her på forumet kjenner FlyinMiata i USA nå etterhvert. De produserer og selger blant de mest annerkjente og råeste turbo konverteringene som finnes til MX5/Miata. Her er hva de sier om Toyo proxes: (hentet ordrett fra deres web-site)

"Nothing makes as much of a difference to your car as a good set of tires. Miatas are also sensitive to the weight of the wheels you put on them. So we've put together some combinations here that are light, look good and will give your Miata some definite stick. We're a Tire Rack dealer, so we can get anything in their catalog. We can also supply Toyo tires, our favourites."

Forøvrig kjører jeg med Toyo Proxes T1-S i 215/40-16 profil, og det er det beste dekket jeg har kjørt med på min bil. Har hatt 3 ulike merker. Jeg kjører ikke på bane, men føler likevel at dekket er sportslig. Og det beste av alt, jeg opplever omtrent NULL sporing.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hvis du hadde valget av to felger.
Ene veide 9kg og den andre veide 7,5kg
Hvilken ville du valgt da hvis utseende hadde vært det samme ??
Jeg ville valgt den på 7,5 kg fordi miata/mx5 er meget følsom på tunge felger/dekk..
Over til saken..
Brigdestone potenza s03 veier 9,4 kg (195/50-15)
Toyo Proxes T1S veier 7,9 kg (195/50-15)

Dvs Toyo Proxes veier 1,5 kg mindre enn Brigdestone potenza s03.

Og 1,5 kg * 4 i dynamiskvekt merker du godt på en miata/mx5
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har en annonse på selges, 4 stk nokian hakkapelitta 4 på originale felger som selges høystbydende, brukt en halv sesong disse kom på 3 plass i en test eg leste i enten vg eller dagbladet...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Kleber kapnor 4 er ett strålende piggdekk...
myket bra
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

regner med jeg får bruk for det her nede i Molde :)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

beklager at jeg ikke har svart på denne tråden..har visst gått meg hus forbi..

vel jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på dekk. Men jeg har værtfall prøvd å feila litt innen dekk til mx5en nå(konkulsjonen er at R-dekk gir voldsomt med performance med koster det dobbelt av gatedekk).

Som sagt her så står det at FM mener at toyo dekkene er de beste til bilen, og at dem er forhandler for tirerack. I følge tirerack.com så selger dem ikke toyo lenger(usikkert hvorfor men jeg finner dem værtfall ikke på tirerack.com lenger). Men jeg fant en test med michelin Pilot sport, Brigdestone potenza s03 og Pirelli Pzero.

http://www.tirerack.com/tires/tests/bs_s03_rd.jsp

Som jeg sa så støyer s03 dekkene noe mer enn gjennomsitts gatedekket(er det gatedekket jeg har prøvd som støyer mest men med yokohama a048 r-dekk så er støyen ca det dobbelte eller mer). Forskjellen er her minimal mellom dekkene så det går litt på hva som man vil ha.

Fant denne testen fra 2000 auto motor & sport med toyo dekkene

dekkene er her test i 17 tom. (desverre vansklig å finne tester i 195/50-15)

http://home.swipnet.se/wheelbase/sport_auto_3_2000.htm
tekst

og grafiske greier

http://home.swipnet.se/wheelbase/sport_auto_diagram.htm

Ser at toyo er en mester på vått føre. men hvis man ser på nedbremsing fra 100-0 på tørt føre så er det nesten 5m forskjell.

EN RIMELIG STORT MEN: Begge testene er gjort i 17 toms dim. Med bmw 328ci e46 i den første testen og mb 320 i den andre. Dette er realtivt tunge biler så det kan godt hende at testene hadde sett annerledes uten med en lett bil som mx5en er og i en annen dim. Man kan også lese at det er veldig liten forskjell enkelte steder. Så her er det endel faktorer med som kunne gjort testene veldig annerledes. Faktorer som dekktrykk teller også inn(ett tips er å teste litt mellom 25-40psi på 195/50-15 på mx5en. Har kommet frem til at ca 30-32 funker bra på s03) Det kan gjøre underverker for grepet.

Kort oppsummert: Jeg synes toyo dekkene er mer komfort orientert enn s03 dekkene. S03 dekkene er muligens dårligere på vått føre enn toyo dekkene mens det virker som s03 dekkene har ett rimelig stort overtak på tørt føre. S03 taper med glans vil jeg si i forhold til støy mot toyo. Jeg er av den typen som bryr meg veldig lite over støy og bråk på mx5en da jeg kjører den lite og til stort sett kun lekekjøring. Min far på 53 år synes at s03 dekkene er grusomme i forhold til støy(har noe med at han kjører S80 med orntli komfort dekk til daglig. Denne har like mye støydemping som totalvekta på mx5en).

Og til spørsmålet om vekt.. totalt veier altså s03 dekkene 6kg mer. Selvom dette er dynamisk vekt så vil jeg ikke tro at man merker det så voldsomt(hvor mye vil dynamisk vekt bli i "vanlig" vekt??).

men viktigtist av alt: Er man fornøyd med dekkene sine så er man fornøyd! Jeg er værtfall kjempe nøyd med mine s03 dekk selvom R-dekk frister selvom lommeboka ikke er helt med(prisen er ca x 2 i forhold til gatedekk i 195).

Håper jeg ikke tråkket på noen tær nå.. håper at dette hjalp noen fler..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg mente selvsagt vanlig vekt, dynamik vekt blir det mere..
Mx5/miata er veldigfølsome på vekta på dekk/felg.
Men de letteste dekkene er Dunlop SP9000.
Selv skal jeg bruke et eget hjulsett for banebruk neste år. Vet ikke helt hva jeg skal velge. Blir enten banedekk eller vanlige gatedekk.. Får se hva lommeboka sier..
En ting er sikkert, falken dekk blir det ikke..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

skal du ha et eget hjulsett for banebruk kan du likegodt gå for såkalte R dekk, morro å kjøre med..
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Toyo som vinterdekk

Post by mojo-91 »

mojo-91 wrote:Jeg har fått inntrykk av at det er mange som bruker Toyo sommerdekk på sin mx5. Er det noen som bruker Toyos piggfrie vinterdekk? De bruker visst en blanding av nøtteskall i gummiblandingen. Disse dekkene er noe billigere enn f.eks Nokian eller ContinentalViking. Noen som har noe erfaring? :?: :roll:
Her var det jo mange bra innlegg om Toyo sommerdekk 8O
Er det noen som vet noe om hvordan Toyos piggfrie vinterdekk er på norsk føre? Jeg har ikke klart å spore dem opp i noen tester.
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

Vg har testet en haug med vinterdekk.
Her er resultatet for Toyo

Toyo Observe G1S
7,1 poeng

Hastighetsklasse Q (Maks 160 km / t)
+ Rimelig dekk med godt grep på asfalt og bra grep på is.
- Dårlig på snø. Dårlig retningsstabilitet. Høy støy

Dette dekket kom dårligst ut i testen der 70% av karrkateren går på undelag som snø og is

hele testen her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=251219
Post Reply