turbolag

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

turbolag

Post by edw »

siden min mx5 er min første turbobil :) har jeg ikke mye greie på turbo, og hvordan den oppfører seg..... så jeg lurer på om det jeg opplever er turbolag.

det som skjer er at når jeg har fullt pådrag og skal gire, så liksom mister den kraft rett etter jeg har skifta gir.... dette skjer bare når jeg kjører litt aktivt.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det skal ikke skje så fremt turtallet ikke ligger under "boost treshold".
Det vil si det turtallet hvor det er nok eksos til å lage overtrykk.
Mange forveksler dette med lag. Små turboer som de fleste T25 osv. har nesten ikke lag i det hele tatt.

Hvis du girer ved 7000 rpm så vil vel turtallet på neste gir bli rundt 5K og da er det full pupp fra start til mål på min T25.

Hvis det faktisk er lag du har så kjenner du det enklest ved å ligge på høyt turtall og gå av og på gassen.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

hva kan det være dette her da? har orginalt eksosanlegg osv
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

selv med lag skal den ikke miste "all kraft".
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Bobler/mistenner motoren i det du gasser på etter girskift ?
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

kanskje det er det som skjer.... det virker liksom som om store deler av kraften liksom forsvinner... seff ikke all kraft, men det er liksom litt seigt og få opp trykket igjenn osv...
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

har du turbotrykksmåler? ser du at trykket hengerigjen? på Golf / A3 1.8T kan det ofte virkesom det er litt turbolag når man girer med trimmet bil, realiteten er at clutchen slurer en tanke, ikke så mye at turtallet fyker i vei, men nok til å gi en liten forsinkelse i draget..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

å f.... det kan det være ja...... den tanken fallt meg ikke inn en gang...
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Brutter har ikke hatt noe problem med clutchen enda, og han har ikke klaget noe på treg turbo reaksjon etter gir skifte heller. Men det hender at den "feil tenner" eller nøkker litt når han går på gassen etter et girskift. Det er pga den svarte boksen vil jeg tro. Det var værst den første tiden, er liksom ikke så ille nå lenger, men det er nok kjørestilen som har endret seg.
t_huseby ---> Redrider
Post Reply