http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=578800
http://www.dagbladet.no/2010/01/18/nyhe ... s/9978978/
Det er klubben sin det...
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det er klubben sin det...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Det er klubben sin det...
Vet ikke hvor mye tap det egentlig er.
Kjedelig for de som jobber der...
Men når man selger hver eneste bil med tap på nesten 30.000, så har man ikke egentlig livets rett som bedrift.
Bare synd det har fått gå så lenge før det ble tatt tak i.
(tallet er faktisk dokumentert, siste 8 år el.no så var det ca. 27.500 i rent tap pr.solgte bil).
-n
Kjedelig for de som jobber der...
Men når man selger hver eneste bil med tap på nesten 30.000, så har man ikke egentlig livets rett som bedrift.
Bare synd det har fått gå så lenge før det ble tatt tak i.
(tallet er faktisk dokumentert, siste 8 år el.no så var det ca. 27.500 i rent tap pr.solgte bil).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Det er klubben sin det...
Jeg synes ikke det er noe tap...
som Volvo har de aldri appelert til meg hva design angår, verken interiør eller eksteriør.. (spes. i min levealder)
i alle fall ytterst sjelden.. men når det gjelder sikkerhet osv. er det en annen sak
som Volvo har de aldri appelert til meg hva design angår, verken interiør eller eksteriør.. (spes. i min levealder)
i alle fall ytterst sjelden.. men når det gjelder sikkerhet osv. er det en annen sak
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Det er klubben sin det...
Noen kjøretøy brukes til frakt, andre brukes til morro.
Både SAAB, Volvo og Mercedes har jo vært pådrivere mhp. sikkerhet, noe som andre bilfabrikker har nytt godt av.
Kona ble torpedert i siden i den forrige Volvoen av en Opel Omega.
Volvo'en ble retta opp og solgt. Ny Volvo innhandla.
Omegaen ble kondemnert.
Har man kone, tre unger og to hunder kan ikke MX5'en brukes til alt.
Steinar
Både SAAB, Volvo og Mercedes har jo vært pådrivere mhp. sikkerhet, noe som andre bilfabrikker har nytt godt av.
Kona ble torpedert i siden i den forrige Volvoen av en Opel Omega.
Volvo'en ble retta opp og solgt. Ny Volvo innhandla.
Omegaen ble kondemnert.
Har man kone, tre unger og to hunder kan ikke MX5'en brukes til alt.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Det er klubben sin det...
Helt enig Steinar, men det betyr også mye hvilken bil som torpederer deg, og hvilken vinkel osv..
Jeg fikk en i siden i en '92 MX og det gikk helt fint, hadde han truffet litt lenger bak kunne jeg like godt sittet i rullestol idag..
Slutter ikke kjøre lell, men tenker mer på hva andre kan velge å gjøre i trafikken..
Poenget var at saab ikke har hatt et tiltalende design i mine øyne, sikkerheten de utvilker får andre nyte godt av også..
i alle fall etterhvert, som 3-punktselene til volvo
Jeg fikk en i siden i en '92 MX og det gikk helt fint, hadde han truffet litt lenger bak kunne jeg like godt sittet i rullestol idag..
Slutter ikke kjøre lell, men tenker mer på hva andre kan velge å gjøre i trafikken..
Poenget var at saab ikke har hatt et tiltalende design i mine øyne, sikkerheten de utvilker får andre nyte godt av også..
i alle fall etterhvert, som 3-punktselene til volvo
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Re: Det er klubben sin det...
Akkurat. SAAB har ikke gått i overskudd siden 1987, så det er pokker meg på tide at det legges ned.nope-mx5 wrote: Men når man selger hver eneste bil med tap på nesten 30.000, så har man ikke egentlig livets rett som bedrift.
Bare synd det har fått gå så lenge før det ble tatt tak i.
Siste modellen de utviklet på egne ben var 9-5 som kom for 13 år siden, som nå er utdatert. Dessuten har bilene slitt kraftig med kvalitetsproblemer, i tillegg til høyt bensinforbruk. De eneste motorene som går billig lager dem ikke selv.
9-3 er jo bare en sminket Opel...Vi må ikke glemme 9000 som var et samarbeidsprosjekt det også.
GM har kanskje vært litt gniene med kapital, men SAAB var ute og kjøre allerede før de ble kjøpt opp 100%.
Det er kjedelig for skandinavias industri, og alle arbeidsplassene som forsvinner. Snart går hele skandinavia på trygd, mens all produksjon er satt bort til Asia.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Det er klubben sin det...
Er uenig i at designet ikke er bra, de siste Saab stasjonsvognene f.eks. er flotte i mitt syn. De eldre derimot er fæle. Men de hadde mye spesielle løsninger som jeg synes beriker bilverden. Det må jeg kunne være åpen for som eier av en bil med en motortype som kun lages for en bil. På samme måte som Citröen også har det men jeg ikke ville hatt en om de ble kasta etter meg.
Men til syvende og sist er det hva folk kjøper som betyr noe, og jeg tror ikke Saab har hatt noe image som appelerer til average joe på lenge, hvis da ikke service og pålitelighet er maks så blir det ikke kjøpt. Så RIP. Måtte Chrysler følge etter.
Men til syvende og sist er det hva folk kjøper som betyr noe, og jeg tror ikke Saab har hatt noe image som appelerer til average joe på lenge, hvis da ikke service og pålitelighet er maks så blir det ikke kjøpt. Så RIP. Måtte Chrysler følge etter.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Det er klubben sin det...
En av årsakene til "tapet" hos Saab er var jo kreativ bokføring fra GMs side. Mye research ble utgiftsført på Saab, mens resten av GM-merkene deretter fikk dette "gratis". Klart kostnadene per solgte bil gikk i taket hos Saab, i forhold til resten. Det virket som om dette har vært planen fra GMs side fra dag 1. Men noen superbutikk har vel Saab aldri vært uansett.