Det er klubben sin det...

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Det er klubben sin det...

Post by 2re »

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by Kolbotn »

Å miste Saab er et tap for bilverdenen!
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by nope-mx5 »

Vet ikke hvor mye tap det egentlig er.
Kjedelig for de som jobber der...

Men når man selger hver eneste bil med tap på nesten 30.000, så har man ikke egentlig livets rett som bedrift.
Bare synd det har fått gå så lenge før det ble tatt tak i.
(tallet er faktisk dokumentert, siste 8 år el.no så var det ca. 27.500 i rent tap pr.solgte bil).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by EspenAndre »

Jeg synes ikke det er noe tap...
som Volvo har de aldri appelert til meg hva design angår, verken interiør eller eksteriør.. (spes. i min levealder)
i alle fall ytterst sjelden.. men når det gjelder sikkerhet osv. er det en annen sak
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by Steinar »

Noen kjøretøy brukes til frakt, andre brukes til morro.
Både SAAB, Volvo og Mercedes har jo vært pådrivere mhp. sikkerhet, noe som andre bilfabrikker har nytt godt av.
Kona ble torpedert i siden i den forrige Volvoen av en Opel Omega.
Volvo'en ble retta opp og solgt. Ny Volvo innhandla.
Omegaen ble kondemnert.
Har man kone, tre unger og to hunder kan ikke MX5'en brukes til alt.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by EspenAndre »

Helt enig Steinar, men det betyr også mye hvilken bil som torpederer deg, og hvilken vinkel osv..
Jeg fikk en i siden i en '92 MX og det gikk helt fint, hadde han truffet litt lenger bak kunne jeg like godt sittet i rullestol idag..
Slutter ikke kjøre lell, men tenker mer på hva andre kan velge å gjøre i trafikken..

Poenget var at saab ikke har hatt et tiltalende design i mine øyne, sikkerheten de utvilker får andre nyte godt av også..
i alle fall etterhvert, som 3-punktselene til volvo
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by Kjakan »

nope-mx5 wrote: Men når man selger hver eneste bil med tap på nesten 30.000, så har man ikke egentlig livets rett som bedrift.
Bare synd det har fått gå så lenge før det ble tatt tak i.
Akkurat. SAAB har ikke gått i overskudd siden 1987, så det er pokker meg på tide at det legges ned.
Siste modellen de utviklet på egne ben var 9-5 som kom for 13 år siden, som nå er utdatert. Dessuten har bilene slitt kraftig med kvalitetsproblemer, i tillegg til høyt bensinforbruk. De eneste motorene som går billig lager dem ikke selv.
9-3 er jo bare en sminket Opel...Vi må ikke glemme 9000 som var et samarbeidsprosjekt det også.
GM har kanskje vært litt gniene med kapital, men SAAB var ute og kjøre allerede før de ble kjøpt opp 100%.
Det er kjedelig for skandinavias industri, og alle arbeidsplassene som forsvinner. Snart går hele skandinavia på trygd, mens all produksjon er satt bort til Asia.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by biXen »

Er uenig i at designet ikke er bra, de siste Saab stasjonsvognene f.eks. er flotte i mitt syn. De eldre derimot er fæle. Men de hadde mye spesielle løsninger som jeg synes beriker bilverden. Det må jeg kunne være åpen for som eier av en bil med en motortype som kun lages for en bil. På samme måte som Citröen også har det men jeg ikke ville hatt en om de ble kasta etter meg.

Men til syvende og sist er det hva folk kjøper som betyr noe, og jeg tror ikke Saab har hatt noe image som appelerer til average joe på lenge, hvis da ikke service og pålitelighet er maks så blir det ikke kjøpt. Så RIP. Måtte Chrysler følge etter.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Det er klubben sin det...

Post by Hauk »

En av årsakene til "tapet" hos Saab er var jo kreativ bokføring fra GMs side. Mye research ble utgiftsført på Saab, mens resten av GM-merkene deretter fikk dette "gratis". Klart kostnadene per solgte bil gikk i taket hos Saab, i forhold til resten. Det virket som om dette har vært planen fra GMs side fra dag 1. Men noen superbutikk har vel Saab aldri vært uansett.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply