Hjelm

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Hjelm

Post by Andrew »

Hi,

Tenkte å høre hvilke hjelmer og erfaringer dere har rundt det?
Skal handle meg hjelm (blir slitsomt i lengda med MChjelm...), ser føre meg en lett halv hjelm i retro stil (Tommy?) ala
Image

Ser der er rimelige halvhjelmer både hos gundersen og kollevold (OMP & Sparco).
Biltema har og hjelmer?

Tips og råd/erfaringer trengs.
-andrew-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Vegard »

Slenger meg på her, med et ekstra spørsmål.

Hvor finner dere andre med stort hode hjelmer?

Jeg prøvde hele linja kollevold hadde inne og alt var i trangeste laget, noen andre rundt her som har mye på lager?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by arildh »

Det har skjedd en del de siste årene mht. krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr så om du skal ha noe retro så sørg for at selve hjelmen oppfyller dagens krav og ikke de fra 70-tallet.
"A $10 helmet for a $10 head.." osv.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by nope-mx5 »

Jeg kjøpte min hos Biltema.
Ser bra ut, og behagelig å ha på hodet.

Kommet ekstremt bra ut i sikkerhetstest også.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Hauk »

Veldig fornøyd med en Peltor G-something halvhjelm jeg har fra ca 2004. Litt overkill for 6 runder med autoslalom i året, men det er en etterlatenskap etter en tidligere hobby. Ser nok litt noldus ut med mic og intercom under autoslalomen.

Dette er vel dagens arvtaker: https://gundersenmotorsport.secure.flex ... /20191530/

(Min har ikke HANS.)

Men den er lett - og veldig behagelig å ha på. Kevlar, og veier mellom 700-800 gram. Jeg er forholdsvis tjukk i nøtta; size 60-62 rangen - husker ikke helt. Så Peltor har hjelmer for oss med litt mellom øra. ;)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Som Arild sier så er det krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr.
Hvis du skal delta i nasjonale rally eller hastighetsløp (eller internasjonale løp f.eks i Sverige) så er det visse krav som må oppfylles.
I praksis er dette enten FIA (8860-2004) eller BSI blue label 6658-85 Type A.
Nye regler fra i år sier imidlertid at BSI blue label 6658-85 Type A utgår som godkjenning etter 2013.
HANS vil bli påbudt i alle klasser f.o.m. 2011.
Lurt å tenke på hvis man har planer om å delta i konkurranser i regi av Norsk Bilsportforbund.

Erik
(som har Racing-lisens og er forpliktet til å kjenne reglene til enhver tid :wink: )
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:Som Arild sier så er det krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr.
Hvis du skal delta i nasjonale rally eller hastighetsløp (eller internasjonale løp f.eks i Sverige) så er det visse krav som må oppfylles.
I praksis er dette enten FIA (8860-2004) eller BSI blue label 6658-85 Type A.
Nye regler fra i år sier imidlertid at BSI blue label 6658-85 Type A utgår som godkjenning etter 2013.
HANS vil bli påbudt i alle klasser f.o.m. 2011.
Lurt å tenke på hvis man har planer om å delta i konkurranser i regi av Norsk Bilsportforbund.

Erik
(som har Racing-lisens og er forpliktet til å kjenne reglene til enhver tid :wink: )
Ergo noe 99% her inne ikke bør tenke på :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote: Ergo noe 99% her inne ikke bør tenke på :)

-n
Ikke du kanskje....
men det kunne jo tenkes at noen ville være med på dette her f.eks.:
http://bilsport.no/sider/terminlister/t ... utoslalam/

eller:
http://bilsport.no/sider/terminlister/t ... te-racing/

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Kolbotn »

Jeg er ganske tjukk i hue og jeg kjøpte OMP halvhjelm største str (61cm?) på sjappa til stian sørlie i Spydeberg?
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Andrew »

Så det du seie Erik, er at eg må gå for en med HANS?

Eg tenkte noke ala (rimelige modeller uten HANS):
OMP Star
Image

OMP Jet Axis
Image

Sparco Club
Image


Men då lyte eg altso revurdere...
andrew
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Vegard »

Skal man ha Hans device, må setet være beregnet for dette også, ja?

Er det datomerking på hjelmer som det er på stoler og belter? Altså at FIA/etc godkjenningen er gyldig i så og så lang tid framover?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Andrew wrote:Så det du seie Erik, er at eg må gå for en med HANS?

andrew
De nye reglene er kunngjort i Bilsportboken 2010 som jeg fikk i posten for noen dager siden.
Der står det:
"Bruk av HANS® anbefales. Kun FIA-godkjent utstyr er tillatt. I rallycross er dette påbudt.
I rally er dette påbudt for klassene A8 og N4 og blir påbudt for alle klasser fra 2011.
I Racing vil HANS® bli påbudt i alle klasser fra 2011."

Dette er reglene, om de blir fulgt til punkt å prikke vet man jo aldri.
Men da jeg kjørte på Vålerbanen i fjor, så sjekket de t.o.m inni strømpene mine at de var FIA merket :roll:

Den billigste hjelmen med HANS og FIA godkjenning jeg finner i farten er denne:
https://gundersenmotorsport.secure.flex ... /20221598/

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Rudolf »

Vegard wrote:Skal man ha Hans device, må setet være beregnet for dette også, ja?

Er det datomerking på hjelmer som det er på stoler og belter? Altså at FIA/etc godkjenningen er gyldig i så og så lang tid framover?
Vi snakker om kravet til hjelm, og det sier at hjelmen må ha mulighet for å koble til HANS.
Men hvis det skal være mening med HANS, så må man jo ha sertifiserte fempunkts belter og sertifisert stol også.
Så hele greia er jo litt tullete hvis man kun skal bruke MX-en på bane.
Men jeg tenker litt på hvis man skal investere i sikkerhetsutstyr og kunne tenke seg å delta med en annen bil også (kanskje som passasjer ?).

Det er IKKE datomerking på hjelm.
Men husk at det er forbudt å klistre merker på hjelmen eller "pynte" den på annen måte.

Masse lesestoff om dette på sidene til Bilsportforbundet, f.eks. disse:
http://bilsport.no/uploads/304_generell ... b_2010.pdf

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Kolbotn »

Omp Star er iallefall den jeg har i XL(61cm)
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Re: Hjelm

Post by Andrew »

Image
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Post Reply