Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tenkte å høre hvilke hjelmer og erfaringer dere har rundt det?
Skal handle meg hjelm (blir slitsomt i lengda med MChjelm...), ser føre meg en lett halv hjelm i retro stil (Tommy?) ala
Ser der er rimelige halvhjelmer både hos gundersen og kollevold (OMP & Sparco).
Biltema har og hjelmer?
Tips og råd/erfaringer trengs.
-andrew-
If you want to go faster, you will have to add lightness. - C.Chapman
Any car which holds together for a whole race is too heavy.- C.Chapman
Det har skjedd en del de siste årene mht. krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr så om du skal ha noe retro så sørg for at selve hjelmen oppfyller dagens krav og ikke de fra 70-tallet.
"A $10 helmet for a $10 head.." osv.
Veldig fornøyd med en Peltor G-something halvhjelm jeg har fra ca 2004. Litt overkill for 6 runder med autoslalom i året, men det er en etterlatenskap etter en tidligere hobby. Ser nok litt noldus ut med mic og intercom under autoslalomen.
Men den er lett - og veldig behagelig å ha på. Kevlar, og veier mellom 700-800 gram. Jeg er forholdsvis tjukk i nøtta; size 60-62 rangen - husker ikke helt. Så Peltor har hjelmer for oss med litt mellom øra.
Som Arild sier så er det krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr.
Hvis du skal delta i nasjonale rally eller hastighetsløp (eller internasjonale løp f.eks i Sverige) så er det visse krav som må oppfylles.
I praksis er dette enten FIA (8860-2004) eller BSI blue label 6658-85 Type A.
Nye regler fra i år sier imidlertid at BSI blue label 6658-85 Type A utgår som godkjenning etter 2013.
HANS vil bli påbudt i alle klasser f.o.m. 2011.
Lurt å tenke på hvis man har planer om å delta i konkurranser i regi av Norsk Bilsportforbund.
Erik
(som har Racing-lisens og er forpliktet til å kjenne reglene til enhver tid )
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Rudolf wrote:Som Arild sier så er det krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr.
Hvis du skal delta i nasjonale rally eller hastighetsløp (eller internasjonale løp f.eks i Sverige) så er det visse krav som må oppfylles.
I praksis er dette enten FIA (8860-2004) eller BSI blue label 6658-85 Type A.
Nye regler fra i år sier imidlertid at BSI blue label 6658-85 Type A utgår som godkjenning etter 2013.
HANS vil bli påbudt i alle klasser f.o.m. 2011.
Lurt å tenke på hvis man har planer om å delta i konkurranser i regi av Norsk Bilsportforbund.
Erik
(som har Racing-lisens og er forpliktet til å kjenne reglene til enhver tid )
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Andrew wrote:Så det du seie Erik, er at eg må gå for en med HANS?
andrew
De nye reglene er kunngjort i Bilsportboken 2010 som jeg fikk i posten for noen dager siden.
Der står det:
"Bruk av HANS® anbefales. Kun FIA-godkjent utstyr er tillatt. I rallycross er dette påbudt.
I rally er dette påbudt for klassene A8 og N4 og blir påbudt for alle klasser fra 2011.
I Racing vil HANS® bli påbudt i alle klasser fra 2011."
Dette er reglene, om de blir fulgt til punkt å prikke vet man jo aldri.
Men da jeg kjørte på Vålerbanen i fjor, så sjekket de t.o.m inni strømpene mine at de var FIA merket
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Vegard wrote:Skal man ha Hans device, må setet være beregnet for dette også, ja?
Er det datomerking på hjelmer som det er på stoler og belter? Altså at FIA/etc godkjenningen er gyldig i så og så lang tid framover?
Vi snakker om kravet til hjelm, og det sier at hjelmen må ha mulighet for å koble til HANS.
Men hvis det skal være mening med HANS, så må man jo ha sertifiserte fempunkts belter og sertifisert stol også.
Så hele greia er jo litt tullete hvis man kun skal bruke MX-en på bane.
Men jeg tenker litt på hvis man skal investere i sikkerhetsutstyr og kunne tenke seg å delta med en annen bil også (kanskje som passasjer ?).
Det er IKKE datomerking på hjelm.
Men husk at det er forbudt å klistre merker på hjelmen eller "pynte" den på annen måte.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package