midget77 wrote:Hvis man måler støyen, og skifter de bremsedelene som ikke er godkjente med godkjente (egentlig like) deler, ville de bli fornøyde da?
Kjøretøyforskriften i Norge er innrettet slik at du må bevise at en bil tilfredstiller bestemte regler (EU-regler).
Hvis du ikke kan bevise det, så må du gjennomføre de samme testene som er utgangspunkt for EU-reglene.
Det betyr i praksis at du må få et uavhengig laboratorium (Sintef, TûV e.l.) til å utføre testen.
Kostnadene til dette vil bli astronomiske.
Det vil ikke hjelpe om jeg tok en EU-godkjent bil og flyttet deler fra den til min.
Jeg kan fremdeles ikke bevise at biltypen min (USA bygget) er testet utifra reglene.
2re wrote:Jeg håper i det lengste at du benytter deg av klageretten.
Andre kan ha videre syn på saken.
Det som kunne være enda mer interessant, var om bevisbyrden ble skøvet over på Vegvesenet; at de måtte bevise hvorfor det amerikanske godkjenningen ikke er god nok, og hvorfor det kan godkjennes i EU-land men ikke i Norge...

Amcar-klubben har jobbet med dette i mange år.
Det har vært flere rettsaker om dette og ingen har ført fram (så vidt jeg vet).
Statens Vegvesen viser til at jeg ikke kan bevise at bilen er i henhold til
nasjonale regler
Regelverket er basert på EU-regler, men håndhevingen er basert på nasjonal praksis.
Jeg kan selvfølgelig klage til Vegdirektoratet, men da får jeg ikke skilter på bilen i år.
Erik