Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3212
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by 2re »

Jeg håper i det lengste at du benytter deg av klageretten.

Andre kan ha videre syn på saken.

Det som kunne være enda mer interessant, var om bevisbyrden ble skøvet over på Vegvesenet; at de måtte bevise hvorfor det amerikanske godkjenningen ikke er god nok, og hvorfor det kan godkjennes i EU-land men ikke i Norge... :evil:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Rudolf »

midget77 wrote:Hvis man måler støyen, og skifter de bremsedelene som ikke er godkjente med godkjente (egentlig like) deler, ville de bli fornøyde da?
Kjøretøyforskriften i Norge er innrettet slik at du må bevise at en bil tilfredstiller bestemte regler (EU-regler).
Hvis du ikke kan bevise det, så må du gjennomføre de samme testene som er utgangspunkt for EU-reglene.
Det betyr i praksis at du må få et uavhengig laboratorium (Sintef, TûV e.l.) til å utføre testen.
Kostnadene til dette vil bli astronomiske.
Det vil ikke hjelpe om jeg tok en EU-godkjent bil og flyttet deler fra den til min.
Jeg kan fremdeles ikke bevise at biltypen min (USA bygget) er testet utifra reglene.
2re wrote:Jeg håper i det lengste at du benytter deg av klageretten.

Andre kan ha videre syn på saken.

Det som kunne være enda mer interessant, var om bevisbyrden ble skøvet over på Vegvesenet; at de måtte bevise hvorfor det amerikanske godkjenningen ikke er god nok, og hvorfor det kan godkjennes i EU-land men ikke i Norge... :evil:
Amcar-klubben har jobbet med dette i mange år.
Det har vært flere rettsaker om dette og ingen har ført fram (så vidt jeg vet).

Statens Vegvesen viser til at jeg ikke kan bevise at bilen er i henhold til nasjonale regler
Regelverket er basert på EU-regler, men håndhevingen er basert på nasjonal praksis.

Jeg kan selvfølgelig klage til Vegdirektoratet, men da får jeg ikke skilter på bilen i år.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Wunderbar
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 16 Dec 2007, 23:22
Location: Hokksund/Bergen
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Wunderbar »

Gratulerer med ny bil Erik, den ser flott ut. Synd med norske myndigheter, dette er skuffende. Men ang. skiltet bruker eg den samme typen som Ove viste til tidligere og den er lovlig. Men lykke til med kampen
Kjør hardt, kjør stil, kjør MX-5 uten tvil
fa10
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 24 Aug 2009, 18:53
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Beverly

Post by fa10 »

blir sur på disse J***** regel H*****. Selv om bilen din blir godkjent med unntaksregelen, vil jo den rulle på Norske veier. Skjønner ikke hva dem er ute etter.....
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

På gli ?

Jeg har hatt en meget "god samtale" med Biltilsynet.
Saksbehandlerene på kjøretøyavdelingen har oppfordret meg til å søke Vegdirektoratet om dispensasjon fra Kjøretøyforskriften.
De mener at jeg hadde en god saksfremstilling og mente at jeg hadde gode argumenter i forbindelse med min henvisning til regelverk i Finnland, Danmark og Storbritania.
Min argumentasjon om bruk av amerikanske forskrifter i EU land samt dokumentasjon på samsvar mellom database for deler i EU og USA synes de også var viktig.
De ønsker derfor å bidra til at saken tas opp med Departementet.
"Da kan vi kanskje få en presedens som kan åpne for muligheter også for andre" sa de.
Jeg er målløs og ganske så overasket over vendingen i saken. :shock:

De har sågar gitt meg tips om hvilke regler jeg bør legge vekt på og om momenter som bør være med i søknaden.
De vil gjerne at jeg sender søknaden via vegstasjonen på Risløkka "slik at vi kan følge saken, fordi vi er svært interressert i utfallet i forhold til en faglig vurdering".

Så, da er det bare å grave videre i regelverket.
Søknad skrives, og dere vil bli holdt orientert.
:wink:

Erik
(paragrafrytter)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3212
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by 2re »

:shock: :D

Steike! Jeg er nesten målløs... Det nærmer meg kanskje det jeg var inne på sist?

Du kan bli banebrytende Erik! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 570
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Brett »

Heia Erik!!
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
'16 ND 2,0 / 160 Rød
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by EspenAndre »

Rudolf wrote:På gli ?
"Da kan vi kanskje få en presedens som kan åpne for muligheter også for andre" sa de.
Jeg er målløs og ganske så overasket over vendingen i saken. :shock:
Fantastisk, blir spennende å følge med!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by midget77 »

Tvi-tvi.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
erikxedge
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 353
Joined: 06 May 2009, 00:26
Location: Fjellfoten
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by erikxedge »

Man kan ikke annet en å ta av seg hatten for det pågangsmotet ditt Erik. Lykke til!
Medl.nr 808
00 Mx-5 NB

Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Agility »

:D DET var dagens gladnyhet !!!
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Beverly

Post by perri »

Denne blir det skilter på om ikke lenge.
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

perri wrote:Denne blir det skilter på om ikke lenge.
Hyggelig med optimistiske tilrop ...... :)

Jeg understreker at jeg merker tendenser til velvilje fra Risløkka Trafikkstasjon,
MEN Det kongelige Norsk Vegdirektorat og Departementet er noe helt annet.

Det er mange i korridorene der som er meeeeegt uvillige til at Kjøretøyforskriften skal lempes på eller endres.
Det hyggelige er at fagfolk på Trafikkstasjonen engasjerer seg og at de ønsker en prøving av saken på et høyere nivå.

Mine eksempler på aksept for de amerikanske FMVSS-reglene i Finnland, Danmark og Storbritania har vekket interesse.
Jeg er også tipset om at en bekreftelse fra Mazda om at reservedeler for bremser (til MX5) tilfredstiller EU-regler, vil kunne være et vektig argument.

Generellt så merker jeg en frustrasjon hos folkene på Trafikkstasjonen over at de ikke får bruke sitt faglige skjønn.
De er (som mange andre i offentlig forvaltning) vingeklippet og fratatt all annen myndighet enn ren pragraftolking.
Det er noe å tenke når man møter disse folkene, de ønsker kanskje å bidra mer en de får lov til. :roll:

Erik
(bilsakkyndig)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by biXen »

Er nok mange hyggelige karer der som kun er kjipe fordi de er redde for at noe skal komme tilbake og bite dem i ræva ja.

Men amcar klubben har tross alt brukt masse tid og mange advokater på dette emnet i mange år så jeg ville vel kun vært bittelitt positiv på dine vegne. Det som taler for deg er jo såklart at det ikke er så vanskelig i andre land i Europa og at dette er en bil som uten tvil ville vært godkjent norsk i utgangspunktet.

Men dette betyr at i mellomtiden så kan du ikke registrere bilen, hvor lenge tør du "ofre" den? :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Stehu »

Jeg gleder meg til å se denne ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Post Reply