Hjulvinkler (Camber)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Agility »

Rudolf wrote:Etter at vinklene var stilt inn, så satte jeg meg i bilen mens vi sluttkontrollerte alle vinklene.
(så vinklene er stilt inn for bil med fører uten passasjer ... :wink: )

Erik
Så om førerern blir tyngre (evt. lettere) med åra, så må vinklene justeres om... :lol:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote: Så om førerern blir tyngre (evt. lettere) med åra, så må vinklene justeres om... :lol:
Riktig !

Viktig å veie seg før man skal ut på litt krevende turer, slik at man vet om man kan unne seg en kopp kaffe før man kjører.
(eller om man bør gå på do i stedet)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by AOB »

Vel da er det gjort... :D og til dere andre der ute som har lyst på en mer leken bil men ikke har tenkt å bruke masse penger:

STILL PÅ HJULVINKLENE DINE!!!!!!!!! :!: :!: :!: :D

Riktig nok gikk jeg fra 17" tunge felger med dårlige dekk til "orginale" 15" med dekk nevnt tidligere...
Men jeg har seriøst fått følelsen av en helt ny bil! :) Bilen sitter som et skudd i svingene uten å virke nervøs.
Og er god og stabil på motorvei..

Foran:
Camber: -1.6 grader
Caster ble 5,42 grader venstre og 5,18 grader høyre
Toe: her er jeg litt usikker på hva de har gjort,men står 0,12 på begge hvertfall... :?: samme som bak mulig
(Jeg ba om Toe: 1/16" total (1/32" per side))

Bak:
Camber: -1,54 grader


Hadde aldri i verden trodd at dette skulle ha så mye å si. :D

Dette anbefales til alle som ikke alt har gjor det! 8)
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

AOB wrote:Vel da er det gjort... :D og til dere andre der ute som har lyst på en mer leken bil men ikke har tenkt å bruke masse penger:

STILL PÅ HJULVINKLENE DINE!!!!!!!!! :!: :!: :!: :D

Riktig nok gikk jeg fra 17" tunge felger med dårlige dekk til "orginale" 15" med dekk nevnt tidligere...
Men jeg har seriøst fått følelsen av en helt ny bil! :) Bilen sitter som et skudd i svingene uten å virke nervøs.
Og er god og stabil på motorvei..
.......

Hadde aldri i verden trodd at dette skulle ha så mye å si. :D

Dette anbefales til alle som ikke alt har gjor det! 8)
Hyggelig lesing :)

Jeg har jo vært litt "misjonær for dette" og for bruk av lette hjul med (tilnærmet) riktig offset.
Fortsetter "misjoneringen" og viser til et par interessante notater om temaet:

En fra Miata.net garage:
http://www.miata.net/garage/offset.htm

Image

Og en fra Miami Miata-club:

http://www.miamivalleymiataclub.com/tec ... Wheels.pdf

Greit å vite når man skal velge hjul.

Til de som ikke har fått det med seg:
Hvis det er skiftet dempere og/eller fjører på bilen din, så er det stor sannsynlighet for at hjulvinklene er "på bærtur".
(Men det vet vel alle ...)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Kjakan »

Skal selv ta 4-hjulskontroll i løpet av våren (har ikke gjort slikt på noen av bilene mine siden 2005), og er spent på om det er merkbart. Men nå kjører jeg stort sett med tilnærmet originalhjul, da det ofte er best. Så blir kanskje ingen aha-opplevelse...
Har kanskje nevnt dette før, men gjentar det. Kjørte 15" felger med ET30 på en bruksbil med original ET45, og det gjorde bilen veldig sporete og usikker rundt senter, og spiste hjullager til frokost. Ble normalt god med originalhjul på vinteren...
Kjørte grisetunge 17" på en NA 1.8, og bilen opplevdes ikke raskere enn 1.6 på noen måter, og ble mye slag og vibrasjoner gjennom rattstammen.
Hadde tunge Taiwanproduserte replika-18" som sommerfelger på en annen bil, og de stjal effekt og styrerespons til de grader i forhold til de originale smidde 17" vinterfelgene. Hadde aldri trodd det skulle være så enorm forskjell på kjøredynamikk hvis jeg ikke hadde testet alt dette selv, men det er fakta f***. Så nå verdsetter jeg originalt oppsett mye høyere enn hva jeg gjorde for noen år siden...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Vegard »

Legger til de to lenkene her:

http://www.virkki.com/jyri/miata/camber/

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=340198

Rudolf, man kan bytte dempere uten at det går utover vinkler, med mindre man løsner på "feil" sted, dog hvis det blir forskjell i høyden etter bytte vil jo vinkler endre seg, men det veit du vel.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Rudolf »

Vegard wrote: Rudolf, man kan bytte dempere uten at det går utover vinkler, med mindre man løsner på "feil" sted, dog hvis det blir forskjell i høyden etter bytte vil jo vinkler endre seg, men det veit du vel.
Det vet jeg, men som jeg sier så "er det stor sannsynlighet for at hjulvinklene er "på bærtur"".
Dvs de fleste løsner "på feil sted" og/eller endrer høyde (de fleste vil vel senke bilen :wink: )

Enda noen lenker til "de spesiellt interesserte":
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_8NA.htm
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_ ... _1_6NA.htm

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply