nope`s 2001 NBFL Sport - **SOLGT**
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Dette er vel nok et eksempel på at man endrer luftstrømmen i forhold til sånn som det er konstruert for å være.
Motorrommet er laget tett (med bl.a. gummilist mellom panser og torpedovegg) slik at luftstrømmen skal ledes inn gjennom snuten,
gjennom radiatoren og ut forbi motoren bak ved clutch-huset.
Dekselet som er montert under motoren hjelper til med å lage et undertrykk bak motoren slik at luften suges inn gjennom radiatoren.
Hvis du lager et svært hull i panseret vil luftmotstanden være mindre der enn gjennom radiatoren (og evt arircon, oljekjøler, intercooler osv).
Da vil lufta gå inn gjennom panseret istedenfor gjennom radiatoren og du får mindre kjøleeffekt og større fare for varmeproblemer.
Erik
Motorrommet er laget tett (med bl.a. gummilist mellom panser og torpedovegg) slik at luftstrømmen skal ledes inn gjennom snuten,
gjennom radiatoren og ut forbi motoren bak ved clutch-huset.
Dekselet som er montert under motoren hjelper til med å lage et undertrykk bak motoren slik at luften suges inn gjennom radiatoren.
Hvis du lager et svært hull i panseret vil luftmotstanden være mindre der enn gjennom radiatoren (og evt arircon, oljekjøler, intercooler osv).
Da vil lufta gå inn gjennom panseret istedenfor gjennom radiatoren og du får mindre kjøleeffekt og større fare for varmeproblemer.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!
Jepp, han ble seriøst forundra selv.Kolbotn wrote:haha, nei, det var jo latterlig billig egentlig, spes siden han skulle ha over 200$ for shipping av de fontleppene han pusha...
Jeg klager ikke isåfall

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re:
Dette hørtes faktisk VELDIG logisk ut O.o Mazda ingeniørene er vel ikke fullt så dumme likevel...Rudolf wrote:Dette er vel nok et eksempel på at man endrer luftstrømmen i forhold til sånn som det er konstruert for å være.
Motorrommet er laget tett (med bl.a. gummilist mellom panser og torpedovegg) slik at luftstrømmen skal ledes inn gjennom snuten,
gjennom radiatoren og ut forbi motoren bak ved clutch-huset.
Dekselet som er montert under motoren hjelper til med å lage et undertrykk bak motoren slik at luften suges inn gjennom radiatoren.
Hvis du lager et svært hull i panseret vil luftmotstanden være mindre der enn gjennom radiatoren (og evt arircon, oljekjøler, intercooler osv).
Da vil lufta gå inn gjennom panseret istedenfor gjennom radiatoren og du får mindre kjøleeffekt og større fare for varmeproblemer.
Erik
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Re:
Nåja, Scoote panser til Rx7 har faktisk en sinnsvak positiv effekt.Stehu wrote: Dette hørtes faktisk VELDIG logisk ut O.o Mazda ingeniørene er vel ikke fullt så dumme likevel...
Gjenstår å se om det funker like bra på mx5.
Originalt er ikke alltid best, det meste kan alltid forbedres.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!
Det er ikke noe feil funksjonelt med det panseret der. Partiet midt på panseret er en lavtrykksone og vil være med på å dra ut luft fra motorrommet. Mange OEM biler av den sportslige sorten gjør dette; Elise, Div supersportsbiler, EVO, Mazda 323 GT-R. For ikke å snakke om løpsbiler.
Det blir dog mindre luft som går ut ved girkassen som nevnt men jeg tviler på at det har noe stor effekt i forhold til luften som stryker under bilen.
Cowl området forran vinduet derimot er høytrykk og vil presse luft inn i motorrommet. Det samme skjer om man tar opp vippelyktene.
Visuelt derimot...
Det blir dog mindre luft som går ut ved girkassen som nevnt men jeg tviler på at det har noe stor effekt i forhold til luften som stryker under bilen.
Cowl området forran vinduet derimot er høytrykk og vil presse luft inn i motorrommet. Det samme skjer om man tar opp vippelyktene.
Visuelt derimot...
Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!
Ja, det hadde nok vært verre om det hadde vært satt "andre veien" slik at luften hadde blitt presset inn. Jeg for min del ser egentlig ikke altfor store ulemper med dette... Kunne egentlig tenkt meg slike luft uttak på sidene bak i motorrommet som det er på Land Rover Sport!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Detta har du sikkert greie på Arild !arildh wrote:Partiet midt på panseret er en lavtrykksone og vil være med på å dra ut luft fra motorrommet. ......
....... Cowl området forran vinduet derimot er høytrykk og vil presse luft inn i motorrommet. Det samme skjer om man tar opp vippelyktene.
Men da blir jeg (som vanlig) litt nyskjerrig;
Du sier at det er overtrykk foran vinduet og foran vippelyktene (og det må jo være det foran grillen også), men IKKE midt på panseret ?
Bildet viser luftinntak på siden av panseret og der er det altså undertrykk ?
Dette er vel avhengig av hvor fort man kjører, og varierer tydeligvis over fronten av bilen ?
Er det noen som har målt hvordan over/under-trykket er fordelt over bilens frontparti ?
(det bude jo være relativt enkelt å måle med en hjemmesnekkra differensialtrykkmåler, f.eks en slange med vann i ?)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!
Kunne vært fint å sett en vind tunnel modell av NB, hvis noen sitter på det. (altså et bilde av en NB i vind tunnel
Re:
Åpninger i panser skal man ikke anse som luftinntak, da må man ha sånn subaru turbo scoop om det skal være noen som helst sjans, og det er også en ræva løsning.. man bruker hull i panser til å slippe varm luft UT. vanlig feiltolkningRudolf wrote:Detta har du sikkert greie på Arild !arildh wrote:Partiet midt på panseret er en lavtrykksone og vil være med på å dra ut luft fra motorrommet. ......
....... Cowl området forran vinduet derimot er høytrykk og vil presse luft inn i motorrommet. Det samme skjer om man tar opp vippelyktene.
Men da blir jeg (som vanlig) litt nyskjerrig;
Du sier at det er overtrykk foran vinduet og foran vippelyktene (og det må jo være det foran grillen også), men IKKE midt på panseret ?
Bildet viser luftinntak på siden av panseret og der er det altså undertrykk ?
Dette er vel avhengig av hvor fort man kjører, og varierer tydeligvis over fronten av bilen ?
Er det noen som har målt hvordan over/under-trykket er fordelt over bilens frontparti ?
(det bude jo være relativt enkelt å måle med en hjemmesnekkra differensialtrykkmåler, f.eks en slange med vann i ?)
Erik
ja, det er folk som har målt dette, finner ikke igjen dataene nå.. området foran vinduet har noe høyere trykk enn området litt lenger fram på panseret.. og du må seriøst slutte å anta at mazda sine løsninger er det ultimate på alle mulige punkter

tetningslista mellom panser og torpedovegg er like mye for å hindre varmen og damp, eksos, whatever i å bli dratt inn i bilen via coupevifta som ligger like foran.. min har blitt kjørt noe uten den lista, og med stor turbomotor da, er det faktisk umulig å få varmeapprat til å blåse kaldt, selv midt på natta

tuneller osv under bilen, og ikke minst inne i frontfanger for å lede lufta, har funksjon, men også her er orginal designet mangelfullt når det gjelder kjøling, da altfor mye luft slipper "rundt" radiatorn, men på slappe orginal motorer uten no varmeutvikling holder dette i massevis uansett.
Det er IKKE pga looks at man lager luftutslipp på visse steder på panseret(noen er seff kun pga looks, men se på hva som brukes på race oppsett) Det er en effektiv måte å hjelpe til å få noe av varmen vekk på, eneste andre måten å få varmen vekk, er ved å presse all lufta ned under bilen via girkassetunell og rundt motor. Igjen, dette funker jo for de aller fleste bra, spes for oss stakkarer som bor i kalde norge.
et eksempel på bra utført løsning..
annet eksempel(dog noe ekstremt) er lotus elise
tilsutt vil jeg bare si... løsningen nope fant, er noe av det jævligste jeg har sett.. ser rett og slett ikke bra ut på den bilen

Last edited by Harald on 06 Mar 2010, 09:32, edited 1 time in total.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!
De to uttalelsene slår vel egentlig hverandre i hjel ?Harald wrote: ...... og du må seriøst slutte å anta at mazda sine løsninger er det ultimate på alle mulige punkter
...... men på slappe orginal motorer uten no varmeutvikling holder dette i massevis uansett.

Poenget er vel at det ikke er nødvendig å lage hull i panseret på en "vanlig" MX5.
Du ville vel heller ikke montert en intercooler på en bil med "stock" motor

Altså er Mazda sin løsning tilstrekkelig (om ikke "ultimat" i dine øyne).
Jeg liker å vite hvorfor man gjør forskjellige modifikasjoner, og hvordan modifikasjonene påvirker egenskapene til bilen.
(om det ikke bare er for å "pynte" på utseende da)
Tråden som Arild viser til sier vel nettop at det ikke er "bare bare" å begynne å lage hull i bilen.
Det er åpenbart at Mazda har tenkt på luftgjennomstrømming når de har konstruert bilen.
Et eksempel er jo dekselet under motoren som enkelte tror at bare er der for at man ikke skal få søle på motoren.
Det er litt viktig at man forstår hvordan dette virker, før man begynner å "tukle" med det.
Jeg ser gang på gang at Mazda sine løsninger er ganske gjennomtenkte og fornuftige.
Hvis noen kommer opp med bedre løsninger, synes jeg det er greit å få sannsynliggjort at det virkelig er en forbedring.
Det er vel en av grunnene for at vi har dette forumet, for at vi kan diskutere/få svar på tekniske spørsmål ?
Jeg sluker ikke påstander og reklame fra diverse leverandører rått, det er nok av useriøse aktører i dette markedet.
Takker ....arildh wrote:Det er en del målinger i denne tråden:
http://www.v8roadsters.net/forum/viewto ... rt=50#p204
det var jo interessant.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!
Rudolf wrote:De to uttalelsene slår vel egentlig hverandre i hjel ?Harald wrote: ...... og du må seriøst slutte å anta at mazda sine løsninger er det ultimate på alle mulige punkter
...... men på slappe orginal motorer uten no varmeutvikling holder dette i massevis uansett.
![]()
som jeg også skrev.. det kommer ann på bruksområde. de to uttalelsene slår ikke ihjel hverandre

harald.. som heller ikke sluker påstander fra overalt rått. men har basert mye på egne erfaringer

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re:
Dette kan du om du blar litt tilbake i fysikknotatene dine, eventuelt instrumenteringRudolf wrote: Detta har du sikkert greie på Arild !
Men da blir jeg (som vanlig) litt nyskjerrig;
Du sier at det er overtrykk foran vinduet og foran vippelyktene (og det må jo være det foran grillen også), men IKKE midt på panseret ?
Bildet viser luftinntak på siden av panseret og der er det altså undertrykk ?
Dette er vel avhengig av hvor fort man kjører, og varierer tydeligvis over fronten av bilen ?
Er det noen som har målt hvordan over/under-trykket er fordelt over bilens frontparti ?
(det bude jo være relativt enkelt å måle med en hjemmesnekkra differensialtrykkmåler, f.eks en slange med vann i ?)
Erik

1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Re:
Ja, jeg vet det (flyvinge osv).TurboLag wrote: Dette kan du om du blar litt tilbake i fysikknotatene dine, eventuelt instrumenteringStatisk/dynamisk trykk osv (måling av gasshastighet, pitot-rør).. Lufta går jo fortere over de flate områdene midt på panseret, og får dermed lavere dynamisk trykk enn lufta som bygger seg opp foran front og vindu
Men du må sammenligne med det trykket som bygger seg opp inni motorrommet.
Differensialtrykket, det er det som bestemmer hvilken vei lufta vil gå (gjennom et hull).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: nope`s 2001 NBFL Sport (oppdatert 02.08.2009) Nye Bilder!
Må si meg enig med det, på min bil er bla. luftinnsugsystemet ekstremt tilpasset av mazda med rørlengde, dimensjon og alt, så når folk skifter deler ut blindt der vil det forverre ytelsen. Men folk har ofte en slags trang til å "oppgradere" uten å vite så mye om teori og praksis. Kjekt å ha litt litteratur da som sier hvorfor ting og tang eksisterer så man ikke må anta.Rudolf wrote: Jeg ser gang på gang at Mazda sine løsninger er ganske gjennomtenkte og fornuftige.
Hvis noen kommer opp med bedre løsninger, synes jeg det er greit å få sannsynliggjort at det virkelig er en forbedring.
Det er vel en av grunnene for at vi har dette forumet, for at vi kan diskutere/få svar på tekniske spørsmål ?
Jeg sluker ikke påstander og reklame fra diverse leverandører rått, det er nok av useriøse aktører i dette markedet.