Krasjtest data for NA?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Krasjtest data for NA?

Post by Anja »

Finnes det NCAP eller lignende data for NA?
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by Steinar »

Har ikke sett for NA, men NB er testet (2002 mod.)
Burde ikke være så ulikt for NA, men råkarosseriet på NB ble en del stivere. (Testet med airbagger):
http://www.dinside.no/89165/roadstere
NCAP sin hjemmeside:
http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by Anja »

Steinar wrote:Har ikke sett for NA, men NB er testet (2002 mod.)
Burde ikke være så ulikt for NA, men råkarosseriet på NB ble en del stivere. (Testet med airbagger):
http://www.dinside.no/89165/roadstere
NCAP sin hjemmeside:
http://www.euroncap.com/tests/mazda_mx_5_2002/120.aspx

Steinar
Tusen takk! :)
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by biXen »

Personlig tipper jeg det er ganske ulikt, skjedde mye på de nesten 10 åra fra NA til NB, og enda mer til NCen kom.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by EspenAndre »

Det er nok også stor forskjell på NA og NA, da det kom stålbjelker feks i 94...!?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by Steinar »

Dette blir litt synsing.
Joda biXen, kan til dels være enig.
NA/NB er nå en over 20 år gammel konstruksjon.
Klart at NC er en mye bedre konstruksjon mhp. kollisjonssikkerhet.
Vet bare at NB fikk et litt stivere karosseri mhp. vridningsstivhet kontra NA.
Kollisjonssikkerheten mellom NA og NB har jeg ikke peiling på, men burde ikke være allverdens forskjell siden det er samme grunnkonstruksjon.
Stålbjelkene i dørene kom på Miata fra dag 1, MX5 fra ca. 1994. De har ikke allverdens innflytelse på en frontkollisjon.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by Anja »

Steinar wrote:Dette blir litt synsing.
Joda biXen, kan til dels være enig.
NA/NB er nå en over 20 år gammel konstruksjon.
Klart at NC er en mye bedre konstruksjon mhp. kollisjonssikkerhet.
Vet bare at NB fikk et litt stivere karosseri mhp. vridningsstivhet kontra NA.
Kollisjonssikkerheten mellom NA og NB har jeg ikke peiling på, men burde ikke være allverdens forskjell siden det er samme grunnkonstruksjon.
Stålbjelkene i dørene kom på Miata fra dag 1, MX5 fra ca. 1994. De har ikke allverdens innflytelse på en frontkollisjon.

Steinar
Det jeg er ute etter er data om påkjørsler bakfra, og hvordan kreftene fordeles da.
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by Steinar »

NCAP tester ikke påkjørsler bakfra, og vet heller ikke om noen som gjør dette.
Generelt så gjelder vel at desto lengere du sittter fra bakenden på en bil ved påkjørsel bakfra så mere sikker er du, dersom du ikke knekker nakken pga. for lave hodestøtter.
Så en nettopp en test av påkjørsel bakfra ( Fifth gear?) av en Opel Zafira ( Egentlig Vauxhall Zafira ) hvor passasjerene i 3. seterad dundra bakhodet i bakvinduet/lastebilen bak. Ikke mye deformasjonssone der i gården nei.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Anja
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 25 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 651
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by Anja »

Steinar wrote:NCAP tester ikke påkjørsler bakfra, og vet heller ikke om noen som gjør dette.
Generelt så gjelder vel at desto lengere du sittter fra bakenden på en bil ved påkjørsel bakfra så mere sikker er du, dersom du ikke knekker nakken pga. for lave hodestøtter.
Så en nettopp en test av påkjørsel bakfra ( Fifth gear?) av en Opel Zafira ( Egentlig Vauxhall Zafira ) hvor passasjerene i 3. seterad dundra bakhodet i bakvinduet/lastebilen bak. Ikke mye deformasjonssone der i gården nei.

Steinar
Jeg knakk ikke nakken pga for lave hodestøtter i mxen, men prolaps og whiplash er ikke noe særlig det heller :roll:
Sort MX5 Miata NA 1,8 -94 med C-pakke
BMW 520i -2000
TeddyPua
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 07 Sep 2009, 23:31
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Re: Krasjtest data for NA?

Post by TeddyPua »

Anja wrote:Finnes det NCAP eller lignende data for NA?
Jeg har sett testen av Na på youtube en gang, tror du kan søke litt der.. veltetesten var virkelig ikke bra =P
Mia<3 1,6 classic red c pack
Post Reply