MX5 til pendlebil?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by nope-mx5 »

erikxedge wrote:
nope-mx5 wrote:
erikxedge wrote: Synes det støya like mye med hardtop jeg men...
Det er totalt feil :)
Merka vanvittig forskjell her med og uten hardtop.
Med softtop kan vi knapt snakke sammen uten å snakke høyt til hverandre.
Med hardtop er det nesten som å snakke sammen i stua.
Veldig behagelig. Blir også mer varm på vinteren virker det som, og veldig greit å slippe å slite på softtoppen med masse snø og dritt på vinteren.

-n
Kan ha noe med at hardtop'en jeg hadde ikke var tett over sidevinduet... :p

Det kan heeelt klart hatt en viss innvirkning ja :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

Realistisk forbruk ved din kjøring blir nok mellom 0.7 og 0.85 alt etter tempo og kø.
På en måte er den veldig fin i kø pga lengden - man kan snike inn i alle mulige lommer i trafikken og kjøre ekstremt smidig. Dog føler man seg aldri 100% trygg på at SUV-billister og trailersjåfører ser deg når man står i kø side om side på 4-feltsvei.
Selv synes jeg bilen blir litt anstrengende på motorvei over tid pga støynivået og turtallet i 120-130km/t, så respekt til den personen i USA som hadde kjørt en NA 750k km på highwayen. I tidsrommet mars 08-august 09 kjørte jeg 56000km med en NA, og jeg ble så utslitt at jeg kjøpte meg en gubbebil som erstatning :lol:
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Forstår ikke at folk skal starte med å si at det er for lite motor, og denne bilen må man trimme.
Hvis man er ute etter en tilsvarende bil med større motor, hvorfor kjøpe denne bilen da?

Vet ikke hvor mange prosent av bilene i Norge som er trimmet, men jeg vil tro det er under 10% som har tatt steget til å utføre grov trimming.
Dette forteller at det er nok, og at bilen er bygget rundt andre fokusområder enn stor motorkraft. Det finnes mye mer til en bil enn hva som er under panseret, og Mazda har truffet spot on med denne bilen. Dette fordi den skal gi en opplevelse, ikke en rå 0-100.

Bilen er bygget rundt et mantra, og de har virkelig fått det til:
Jinba ittai - Horse and rider, as one.

Skal man ha masse guffe, så kjøper man en RX7/8, Toyota Supra, Nissan Skyline/350Z eller en Ford Mustang. :)
Satt på spissen er det ingen motorer i MX5'en som er "nok", så alle må ha ekstra pust. Og som vi har snakket om tidligere, er vektøkningen på 1.8-litern så stor at vinninga går opp i spinninga med den større motoren. Tidlig NA <93 gir deg mest hk/kg.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
petterbw

Post by petterbw »

tror du kunne klart deg fint som selger loki.

er som du sier mer til en bil enn det som er under panseret. er nettop derfor folk kjøper mx5 tipper jeg. men det betyr ikke at den ikke med fordel kunn hatt litt mer effekt.

jeg valgte i hvertfall mx5 ovenfor rx7/8 pga tilgjengelighet på bil og deler, pris, forsikring, pris, driftsikkerhet (no offence), utseende, kjørefølelse, pris osv osv. er jo som om det er 2 forskjellie biler :)

mente virkelig ikke å fornærme noen når jeg anbefalte å trimme den litt, jeg sa nå bare min mening og trodde virkelig ikke en ble halshugget av den grunn. poenget jeg prøvde å komme med er at det kanskje er bedre å kjøpe en litt billigere mx5 (f.eks en NA) og så heller legge litt penger under panseret. så har du en bil med fantastiske kjøreegenskaper som også flytter seg greit nok til å slippe de værste frisør komentarene.

men igjen beklager hvis jeg har fornærmet noen, var virkelig ikke meningen.

forøvrig ligger min på 0.62 til og fra lysaker, med relativt pen kjøring (men dette er da med litt trim)
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

petterbw wrote: mente virkelig ikke å fornærme noen når jeg anbefalte å trimme den litt, jeg sa nå bare min mening og trodde virkelig ikke en ble halshugget av den grunn. poenget jeg prøvde å komme med er at det kanskje er bedre å kjøpe en litt billigere mx5 (f.eks en NA) og så heller legge litt penger under panseret. så har du en bil med fantastiske kjøreegenskaper som også flytter seg greit nok til å slippe de værste frisør komentarene.
Tviler på at folk ble så veldig fornærma :) Når man kjører MX-5 så vet man at når man blir passert av en sliten Mustang med 400 hester så kan man fortsatt rykke av taket og glise resten av dagen. Hvis man sliter så veldig med frisørkommentarer så bør man kanskje heller bytte ut fast and furious vennene sine ;)

Men min mening angående MX-5 er nok uansett at den passer best når man vil KJØRE, ikke bare som transportbil. Men den har jo andre kvaliteter som gjør den egnet til pendling.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Hihi, nei ble nok ikke så snurt som det kanskje så ut som. Du kan enda gå trygt på gata, Petter ;)
(Jeg er forresten utdannet selger..)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
petterbw

Post by petterbw »

LoKi wrote:Hihi, nei ble nok ikke så snurt som det kanskje så ut som. Du kan enda gå trygt på gata, Petter ;)
(Jeg er forresten utdannet selger..)
er sjelden jeg går egentlig, har jo så fin bil å kjøre :D
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

Faktum er at man kan holde følge med veldig mange sportsbiler med MX5en, det meste går på sjåføren og spesielt timing. Riktig timing mtp gassbruk er ekstremt viktig, og mange svake sjåfører skylder på bilen når de bare har seg selv å takke. Hjelper ikke med masse hk hvis man er så evneveik at man ikke klarer å utnytte dem.
Og Loki - hvis man må "utdanne" seg til selger har man nok ikke noe der å gjøre. En god selger har det i blodet, og erfaring er viktigere enn skolering på det feltet :wink:
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Kjakan wrote:
Og Loki - hvis man må "utdanne" seg til selger har man nok ikke noe der å gjøre. En god selger har det i blodet, og erfaring er viktigere enn skolering på det feltet :wink:
Salgsinnstinkt er utrolig viktig ja, men det er så mye mye mer enn bare det. Det er tydelig at du ikke har den type skolering selv, siden du kommenterer dette.
Du kan heller ikke ta erfaring med i bildet når du snakker om at det skal være i blodet, siden man har det i blodet før man får erfaringen og skoleringen ;)
Det er skrevet bok opp og bok ned om markeds- og salgspsykologi, og en veldig bra paralell til dette er sjekking. Les The Game, så forstår du at det meste kan læres, selv om man ikke har innstinktet.
Så jo, skoleringen er viktig, men å ha det i blodet gjør alt så mye lettere. ;)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM

Post by Kjakan »

LoKi wrote:Salgsinnstinkt er utrolig viktig ja, men det er så mye mye mer enn bare det. Det er tydelig at du ikke har den type skolering selv, siden du kommenterer dette.
Du kan heller ikke ta erfaring med i bildet når du snakker om at det skal være i blodet, siden man har det i blodet før man får erfaringen og skoleringen ;)
Det er skrevet bok opp og bok ned om markeds- og salgspsykologi, og en veldig bra paralell til dette er sjekking. Les The Game, så forstår du at det meste kan læres, selv om man ikke har innstinktet.
Så jo, skoleringen er viktig, men å ha det i blodet gjør alt så mye lettere. ;)
Det tåpeligste jeg ser er kurs der man må lære å selge ting. Da tjener bakmennene (et eksempel er bilakademiet eller dagligvarelinja på BI) masse penger på å lære bort helt grunnleggende og for noen selvsagte ting. Hvis man må få slikt inn med teskje burde man kanskje vurdere noe annet. De gode selgerene/sjefene jeg kjenner via jobb, eller som jeg har lest om i media (f.eks flinke eiendomsmeglere og aksjemeglere) har det til felles at de startet på scratch uten diverse kursing og jalla skolelinjer. Et eksempel innen f.eks dagligvare er Rema-kjeden, hvor det er muligheter for store penger. De rikeste og flinkeste kjøpmennene har jobbet steinhardt i bransjen siden ungdomsskolen, og har ikke brukt tid på diverse kvasilinjer på bortgjemte høgskoler. Skal man først bruke tid på skolebenken burde man heller ta en utdannelse innen økonomi eller tekniske fag synes nå jeg.
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Kjenner du til innholdet i f.eks salgsrettede fag?

Og om jeg ikke husker feil så tilbyr jo også Rema skolegang til sine mellomledere..
Dette blir uansett OT, så vi bør fortsette dette i en ny tråd eller på PM, men jeg håper du har grunnlag for å uttale deg om pensum når det kommer til salg.
Jeg har selv et BI-år bak meg, og det er mye man faktisk har bruk for som strekker seg forbi det å selge. Et godt produkt selger seg selv, det er alt det andre man må lære seg.

Jobber uansett ikke med det, jeg bare trengte å kaste vekk et år :P
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
miata89
0 RPM
0 RPM

Post by miata89 »

erikxedge wrote:
petterbw wrote:
LoKi wrote:Hva Petter sier om at du må ha 1.8 eller 1.6 med turbo er vel å ta litt hardt i med tanke på bruksområdet ditt.
Ta det med en klype salt. (Beklager Petter, men å argumentere i retning av tuning og pustehjelp når det er en pendlerbil det er snakk om er litt skivebom ;))
er vel ikke mange her som er uenig med meg når jeg sier at dette er en bil som bør trimmes litt over de 110hk som er org i 1.6l. hvis du skal smile litt innimellom så brurde en få de tallene litt høyere. standard 1.6 får ikke mange til å smile (kanskje på vinterføre). og dette er jo en bil man kjøper for å ha det litt gøy innimellom. hvis meningen er kun å pendle så vil jeg heller anbefale en atos med automatgir. praktisk bil som får deg til jobben, men den kommer nok ikke til å få deg til å smile.

står ved min anbefaling om å få litt mer hester under panseret. en trenger kanskje ikke ta den helt ut med 400hester, strippa interiør og 4punkts belte. men litt mer enn standard er å foretrekke.
Tull og tøys. Jeg har en original 1,6L og den er morsom i bøtter og spann. Pendler fra Nordkisa til Strømmen med den hver dag og det er ikke noe problem. Har heller ikke savna hardtop om vintern. Selvfølgelig blir det enda mer morro med turbo, men det er ikke kjedelig uten heller.

Helt enig! Har selv en 89mod. 1,6l og med 116 dyr. Ække snakk om at den er slapp og kjip. Har brukt den som pendler-bil i 6 år. Steike for noen flotte år. Etter å ha flyttet "innover" til bærum og nå med bare 10 min unna jobben,....vel det er ikke det samme. Savner all kjøringen.
Dette med effektøkning på motor: har verken midler eller hjerte til å endre på alt det originale som sitter på bilen.
-Dette med hardtop. ....garantert mindre støy og ikke minst, bilen blir stivere!
Rød/miata89/3-eika
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 813

Post by Agility »

miata89 wrote:Helt enig! Har selv en 89mod. 1,6l og med 116 dyr. Ække snakk om at den er slapp og kjip. Har brukt den som pendler-bil i 6 år. Steike for noen flotte år. Etter å ha flyttet "innover" til bærum og nå med bare 10 min unna jobben,....vel det er ikke det samme. Savner all kjøringen.
Dette med effektøkning på motor: har verken midler eller hjerte til å endre på alt det originale som sitter på bilen.
-Dette med hardtop. ....garantert mindre støy og ikke minst, bilen blir stivere!
Godt beskrevet, men hardtop har ikke jeg savnet i vinter. Min første vinter i Miata, og morsomste på mange år (og jeg har noen av øvre romerikes fineste krongleveier til jobben :twisted: forøvrig litt nifse i tjukk tåke minusgrader og med sommerdekk kl 0530 i dag... )
Med HT hadde jeg ikke kunnet nyte noen fine dager i åpen roadster litt tidligere i vinter, kan ikke forestille meg at en glassfiberbolle kan gjøre fryktelig mye for stivheten i chassiet, da ville jeg heller gått for et tverrstag mellom beltetårna bak setene (det som ble std fra -94 eller noe sånt, Hauk har det)
Og når det gjelder støy ?!? Sportsbiler skal høres og merkes når man kjører !!! :wink:
Kan bare ikke vente til å bli ferdig på jobb i dag med det været som renner opp her på utsida av vinduene..... 8)
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
petterbw

Post by petterbw »

helt enig med deg Agility, med en liten modifikasjon. en sportsbil skal høres av andre, og merkes av en selv (evt av de en kjører ifra :)
kunne godt tenkt meg litt mindre støy i kupeen, men har ikkeno imot lyden på utsiden av bilen.
miata89
0 RPM
0 RPM

Post by miata89 »

Godt beskrevet, men hardtop har ikke jeg savnet i vinter. Min første vinter i Miata, og morsomste på mange år (og jeg har noen av øvre romerikes fineste krongleveier til jobben :twisted: forøvrig litt nifse i tjukk tåke minusgrader og med sommerdekk kl 0530 i dag... )
Med HT hadde jeg ikke kunnet nyte noen fine dager i åpen roadster litt tidligere i vinter, kan ikke forestille meg at en glassfiberbolle kan gjøre fryktelig mye for stivheten i chassiet, da ville jeg heller gått for et tverrstag mellom beltetårna bak setene (det som ble std fra -94 eller noe sånt, Hauk har det)
Og når det gjelder støy ?!? Sportsbiler skal høres og merkes når man kjører !!! :wink:
Kan bare ikke vente til å bli ferdig på jobb i dag med det været som renner opp her på utsida av vinduene..... 8)

Bilen blir nok ikke så mye stivere, men kjenner en markant forskjell på bilen når det gjelder dette med vibrasjoner. En annen kul greie med hardtop på mx-5`en, er at den ser ekstra FET ut med hardtop. Er ikke alle roadstere som tar seg like bra ut med hardtop. Ta Z3 f.eks. Den ser faktisk døll ut med hardtop.... samenlignet med vår bil vel og merke. Barchetta`n et annet eksempel....
Rød/miata89/3-eika
Post Reply