Tomt for clutch veske!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Tomt for clutch veske!

Post by MacBain »

Fikk ny bil i dag, en 1995 1.8 miata :), på vei til biltilsynet for å registrere den fikk jeg den plutselig ikke i tredje gir.
Tenkte jeg måtte ha feilgirt og ante fred og ingen fare, på vei hjem gikk alt bra til jeg plutselig slet med å få den i første gir.
Fikk parkert og sjekket nivået på clutchvesken og det var helt tomt!!!. Sjekket "slave" sylinderen og det virket som om den var ganske fuktig.
Fyllte på med clutchveske og da gikk det greit å få den i gir (har riktignok ikke prøvekjørt ennå, bare testet når jeg stod parkert ved å teste litt rygging og førstegir).
Skal lufte sylinderen i morgen så det ikke er noe luft i systemet.

Så til spørsmålene:
Vil kjøring med lavt nivå på clutchvesken ødelegge girkasse eller selve clutchen, eller burde det gå greit?
Hva vil det koste å få skiftet "slave" sylinderen?, eventuelt "hoved" sylinderen hvis den også viser seg å være gått?

Er vant til å kjøre en audi med helt ny clutch så lurer litt på hvordan en optimal mx-5 clutch bør funke?, slik den er nå før lufting så tar den ganske fort idet jeg slipper den ut, mens det er ganske mye dødgang når jeg tråkker den ned før den tar.
Miata 1995 1.8
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Tomt for clutch veske!

Post by mussa »

Det finnes definitivt verre ting som kan skje enn at slavesylinderen er "klam".. :) Ganske vanlig på mx5 det. Ny:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id=252
Merk at prisen er i norske kroner.. :)

Edit både en og to ganger:

Mastersylinderen er heller ikke noe man gråter seg i søvn etter å ha bestillt:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1904

De mx5`ene jeg har kjørt, med unntak av en med slitt clutsj, så er den presis, passe hard og kontant.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply