sway bars :-)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

sway bars :-)

Post by mojo-91 »

Har nettop kommet hjem etter en kjøretur nedover gamle mossevei :D

De fleste her på forumet har vel allerede oppgradert understellet sitt, men for de av dere som fortsatt kjører stock, vil jeg bare gjøre et poeng ut av å oppgradere fremre krengestag.
Jeg kjøpte det som stod på Erik sin tyske donorbil (Flyin Miata). Staget er 6,4mm tykkere enn det originale (1"= 25,4mm diameter), og det merkes radikalt! Bilen er virkelig blitt kontant i svingene. Det merkes særlig godt på vei ut av krappe svinger og f.eks rundkjøringer. Virkelig gøy! Jeg har og et bakre FM-stag som er 15,8mm. Er veldig spent på hvordan bilen da vil oppføre seg. Sikkert midre understyrt etter hva jeg har lest.

Jeg synes det er gøy å registrere resultatene av hver enkelt oppgradering.
Neste år blir det dempere og fjører.
:D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by Stehu »

ta foringer i samme slengen da ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by Agility »

Hmm... interessant....
Jeg har ikke gjort noe med krengingsstagene mine enda for jeg synes bilen høgger sikkelig tak i svingene :twisted: , men det der var jo absolutt interessant lesing... :wink:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by mussa »

Har lest mange steder at dette er en skikkelig god oppgradering ja, og blitt fortalt det.. Synes dog ofte de er veldig dyre?? Lurer på hvordan det hadde vært å fått laget de "selv".. (Har en kompis som jobber med stål/metall og kan bøye rør bl.a.) Må eventuellt også fabrikere foringer og fester da, men det bør da gå an.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by Miatapowers »

Er ikke noen problem å lage slike sways bar selv,, min svigerfar bretter til slike til sine prosjekt innimellom,, Men er spesialstål (fjørstål)så koster endel da, så dem så lager bør jobbe med jern for å skru ned prisen.. Men om noen lager en jig til å brette slike, så er eg interesert i kjøp av ett kit..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by mussa »

Bør da droplinkene også forsterkes? :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by mojo-91 »

Agility wrote:Hmm... interessant....
Jeg har ikke gjort noe med krengingsstagene mine enda for jeg synes bilen høgger sikkelig tak i svingene :twisted: , men det der var jo absolutt interessant lesing... :wink:
GoodWinRacing fører både Racing Beat og Jackson Racing. Jeg ser de har salg på RB-front solid sway bar.
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -Bars.html

Stehu wrote:ta foringer i samme slengen da ;)
Ja, det er jo gjort på en liten ettermiddag, det :lol:

mussa wrote:Bør da droplinkene også forsterkes? :)
Disse stagene skal være direkte erstattere for de originale, så det skal ikke være nødvendig å bytte endlinks eller brakettinnfestingene.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by inglar »

mussa wrote:Bør da droplinkene også forsterkes? :)

Er ofte en fordel å bestille. De originale linkene sitter som regel noe grønnjævlig, og da er det lettest å bruke vinkelslipern :D
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by motorhead »

Veldig greit å bytte en ting av gangen, ja. Da vil man fort merke hva som gjør hvilken forskjell.
Jeg bytta stag framme på min gamle 10 ae, og rakk aldri å montere det nye staget bak. Men det er som jeg har beskrevet før, som å gå fra gode gammeldagse storslalom-ski og over til carving-ski. En fin fin oppgradering, spør du meg :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by nope-mx5 »

Jeg kjører FM sine foran og bak på min.
Mest sannsynlig den største aha opplevelsen man får for så lite penger :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by Miatapowers »

Siden man hadde en swaybar tråd oppe så begynte eg å fundere litt på nye selv, spesielt siden mine foringer sikkert har plass til noen så er opptil flere mm tykkere, :D kom så over noen goodspeed på ebay, 22mm forran og 16mm bak, er det noen så vet om disse er duganes.. Isåfall så er det ganske så rimelig modd.. Byttet foringene selv på disse støttestaga idag, fant 2 poser med noen rare foringer etter min første miata, :D passet igrunn bra da eg måtte skjære den ene av bærebrua, og skulle til å bestille nye støttestag..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by jallatralla »

Noen ulemper for oss som har kjerra som daily driver?
2001 1.6 NBFL
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by nope-mx5 »

jallatralla wrote:Noen ulemper for oss som har kjerra som daily driver?
Overhodet ingen.
Er kun positive sider ved det så langt jeg har sett.

Bruker min hele året, og gjorde det samme med Mx3`n jeg hadde før.
Var like dramatisk endring på den også.

Er egentlig noe alle burde byttet :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by Hauk »

Fordelene er enorme i forhold til ulempene. Så det er bare å bytte.

Ulempe: Siden stab-/krengestagets rolle er å utjevne "høydeforskjell" mellom hjulene på samme aksling, som betyr at bilen krenger mindre i svinger, så vil også ujevnheter i underlaget forplante seg mer mellom hjulene med et grøvere stag. I mine øyne er dette dog en neglisjérbar effekt.

Man kan også endre bilens balanse (under- og overstyring) radikalt med disse. Så det er en fordel å kjøpe "kjente" sett for foran og bak. F.eks alle de som er nevnt tildigere her i tråden. Det følger ofte med polyforinger som erstatter de gamle gummiforingene; enda mindre krenging.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: sway bars :-)

Post by Adrian »

Med org eller tilsvarende understell er swaybars i større dim en fordel. Hindrer for mye krenging ved myke fjører, funker sikkert bra med Eibach senkesettet også.

Med stive coilovers/dempere og fjører blir det i mitt hode en ulempe på dårlige norske veier, men effektivt på bane. Men der er jo vanligvis asfalten smoooth og.. :D Lsd blir jo nesten et must og da, siden hjulløft intreffer tidligere..
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Post Reply