Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Har nettop kommet hjem etter en kjøretur nedover gamle mossevei
De fleste her på forumet har vel allerede oppgradert understellet sitt, men for de av dere som fortsatt kjører stock, vil jeg bare gjøre et poeng ut av å oppgradere fremre krengestag.
Jeg kjøpte det som stod på Erik sin tyske donorbil (Flyin Miata). Staget er 6,4mm tykkere enn det originale (1"= 25,4mm diameter), og det merkes radikalt! Bilen er virkelig blitt kontant i svingene. Det merkes særlig godt på vei ut av krappe svinger og f.eks rundkjøringer. Virkelig gøy! Jeg har og et bakre FM-stag som er 15,8mm. Er veldig spent på hvordan bilen da vil oppføre seg. Sikkert midre understyrt etter hva jeg har lest.
Jeg synes det er gøy å registrere resultatene av hver enkelt oppgradering.
Neste år blir det dempere og fjører.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Hmm... interessant....
Jeg har ikke gjort noe med krengingsstagene mine enda for jeg synes bilen høgger sikkelig tak i svingene , men det der var jo absolutt interessant lesing...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Har lest mange steder at dette er en skikkelig god oppgradering ja, og blitt fortalt det.. Synes dog ofte de er veldig dyre?? Lurer på hvordan det hadde vært å fått laget de "selv".. (Har en kompis som jobber med stål/metall og kan bøye rør bl.a.) Må eventuellt også fabrikere foringer og fester da, men det bør da gå an..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Er ikke noen problem å lage slike sways bar selv,, min svigerfar bretter til slike til sine prosjekt innimellom,, Men er spesialstål (fjørstål)så koster endel da, så dem så lager bør jobbe med jern for å skru ned prisen.. Men om noen lager en jig til å brette slike, så er eg interesert i kjøp av ett kit..
Agility wrote:Hmm... interessant....
Jeg har ikke gjort noe med krengingsstagene mine enda for jeg synes bilen høgger sikkelig tak i svingene , men det der var jo absolutt interessant lesing...
Veldig greit å bytte en ting av gangen, ja. Da vil man fort merke hva som gjør hvilken forskjell.
Jeg bytta stag framme på min gamle 10 ae, og rakk aldri å montere det nye staget bak. Men det er som jeg har beskrevet før, som å gå fra gode gammeldagse storslalom-ski og over til carving-ski. En fin fin oppgradering, spør du meg
Siden man hadde en swaybar tråd oppe så begynte eg å fundere litt på nye selv, spesielt siden mine foringer sikkert har plass til noen så er opptil flere mm tykkere, kom så over noen goodspeed på ebay, 22mm forran og 16mm bak, er det noen så vet om disse er duganes.. Isåfall så er det ganske så rimelig modd.. Byttet foringene selv på disse støttestaga idag, fant 2 poser med noen rare foringer etter min første miata, passet igrunn bra da eg måtte skjære den ene av bærebrua, og skulle til å bestille nye støttestag..
Fordelene er enorme i forhold til ulempene. Så det er bare å bytte.
Ulempe: Siden stab-/krengestagets rolle er å utjevne "høydeforskjell" mellom hjulene på samme aksling, som betyr at bilen krenger mindre i svinger, så vil også ujevnheter i underlaget forplante seg mer mellom hjulene med et grøvere stag. I mine øyne er dette dog en neglisjérbar effekt.
Man kan også endre bilens balanse (under- og overstyring) radikalt med disse. Så det er en fordel å kjøpe "kjente" sett for foran og bak. F.eks alle de som er nevnt tildigere her i tråden. Det følger ofte med polyforinger som erstatter de gamle gummiforingene; enda mindre krenging.
Med org eller tilsvarende understell er swaybars i større dim en fordel. Hindrer for mye krenging ved myke fjører, funker sikkert bra med Eibach senkesettet også.
Med stive coilovers/dempere og fjører blir det i mitt hode en ulempe på dårlige norske veier, men effektivt på bane. Men der er jo vanligvis asfalten smoooth og.. Lsd blir jo nesten et must og da, siden hjulløft intreffer tidligere..