Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Moderator: Styremedlemmer
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Merket at bilen blir kjappere varm etter at jeg byttet til pipercross luftfilter
Bensin kjøler jo ned motoren, da vil økt luftmengde gjøre det motsatte. Men burde ikke luftmåleren fikse dette?
Bilen blir for varm nå, og den går langt over det som er normalt. Den er omtrent 80% mellom normal og maks temp.
Hva kan dette være?
Bensin kjøler jo ned motoren, da vil økt luftmengde gjøre det motsatte. Men burde ikke luftmåleren fikse dette?
Bilen blir for varm nå, og den går langt over det som er normalt. Den er omtrent 80% mellom normal og maks temp.
Hva kan dette være?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
-
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
lmm merker at det kommer mere luft og gir dertil mer bensin. men det pipercross filteret trekker luft fra en litt ugunstig plassering. ved sakte kjøring vil den trekke ganske drøyt varm luft. ved motorvei burde det ikke være noe serlig forskjell.
varm luft inn, gir varmere motor, som gir varmere eksos, som igjen gir varmere luft inn (siden filteret sitter rett over eksosmanifoilen).
varm luft inn, gir varmere motor, som gir varmere eksos, som igjen gir varmere luft inn (siden filteret sitter rett over eksosmanifoilen).
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Har konisk sportfilter (ikke pipercross) som sitter på nøyaktig samme sted. Gjør absoultt ingeting med temperaturen på motoren.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 8&start=30 (Se midt nede på siden)
Har også gjort et forsøk med å legge det bak lykta via en elastisk slange for å få kaldere luft. Resultatet var følgende: Absolutt ingen forskjell i temperaturen på motoren, men mista litt effekt ?!? (Restriksjoner i ruglete snage ???) Ekstra draget som kommer på 4000 forsvandt liksom... Greide ikke helt å sette fingeren på det, men noe var det... Flytta filteret tilbake ved manifolden og alt var som det skulle igjen...
Jeg ville sjekket termostaten, evt. bare bytta den...
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 8&start=30 (Se midt nede på siden)
Har også gjort et forsøk med å legge det bak lykta via en elastisk slange for å få kaldere luft. Resultatet var følgende: Absolutt ingen forskjell i temperaturen på motoren, men mista litt effekt ?!? (Restriksjoner i ruglete snage ???) Ekstra draget som kommer på 4000 forsvandt liksom... Greide ikke helt å sette fingeren på det, men noe var det... Flytta filteret tilbake ved manifolden og alt var som det skulle igjen...
Jeg ville sjekket termostaten, evt. bare bytta den...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Tenker det samme som Agility, termostaten. Jeg har hatt filteret på de rareste steder i bilen, med varierende resultat. Skal ikke ha mye å si for effekt eller temp. Da må man ha filteret rett bak radiator, eller over eksosmanifolden uten varmeskjold.
Skal du ha en liiten tanke effektøkning må du ha kald luft..
Skal du ha en liiten tanke effektøkning må du ha kald luft..
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Med alle deksler og paneler på rett plass under og rundt motoren, så presses lufta effektivt gjennom motorrommet. I.o.m. at det er trangere ut bak enn inn foran, så får du en venturi effekt som gir undertrykk og lufta suges ut bak under motoren... Fikk merkbar effektøkning med filteret mitt der jeg har det, og som nevnt mista jeg litt når jeg flytta det bak lykta.... Måtte bli JR-CAI om jeg skulle flytte på noe...
Mange har ikke plata under motoren har jeg oppdaget, og det endrer en HEL del på hvordan ting er konstruert...
Gå for termostaten du. Jeg hadde problem med min i fjor høst. Tok ut den gamle og kokte den, åpna på rett temp og alt mulig, men likvel ble bilen frisk med en ny. Kosta vel 150,- på Mekonomen... Kjøpte med temostatpakning også, men det lå med et par stk sammen med termostaten
Mange har ikke plata under motoren har jeg oppdaget, og det endrer en HEL del på hvordan ting er konstruert...
Gå for termostaten du. Jeg hadde problem med min i fjor høst. Tok ut den gamle og kokte den, åpna på rett temp og alt mulig, men likvel ble bilen frisk med en ny. Kosta vel 150,- på Mekonomen... Kjøpte med temostatpakning også, men det lå med et par stk sammen med termostaten
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Jeg har samme pipercross filter og kjører foreløpig uten plata under motoren, men merker ingen ting med tanke på temperatur.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Filteret har ingenting med dette å gjøre.
Jeg kjører med konfilter på samme plass UTEN varmedeksel, og det utgjør ingen forskjell.
Det er andre ting som er feil da, og det har sikkert skjedd noe under montering.
Jeg kjører med konfilter på samme plass UTEN varmedeksel, og det utgjør ingen forskjell.
Det er andre ting som er feil da, og det har sikkert skjedd noe under montering.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
er ikke så lett for den vanlige mann i gata å kunne svare på slike spørsmål uten en temp sensor.. Man kan gjøre det lett, man kjøper en digital måler som måler ute temperatur, men den bør gå over 60grader.. Tror faktisk mazda gjorde en god jobb originalt med filterplaseringen sin..
er ikke så lett for den vanlige mann i gata å kunne svare på slike spørsmål uten en temp sensor.. Man kan gjøre det lett, man kjøper en digital måler som måler ute temperatur, men den bør gå over 60grader.. Tror faktisk mazda gjorde en god jobb originalt med filterplaseringen sin..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Nå har du jackson racing cold air intake så skal vera det beste man får til disse bilene..petterbw wrote:var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
JRCAI henter lufta fra utsiden av motorrommet vel? Den belgen ligger over radiatoren..?petterbw wrote:var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
At innsugstemp går opp i køkjøring er veldig veldig normalt, og det unngår du nok ikke uansett hvilket inntak du har.
Du mister all luftstrøm gjennom motorromet, så da vil det nødvendigvis bli varmere også.
Innsugstemp kan stige, men temperaturen på motoren vil variere minimalt, og ikke nok til at bilens kjølesystem skal slite med det.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
trodde du mente at du hadde plassert jrcai foran radiatoren, hehe. sleit litt med å se for meg at det i det hele tatt var mulig. er fornøyd med jrcaien jeg. litt trangt mot reima, men all klaring er god klaring. innsugstemp ligger forøvrig stortsett på 25 grader +- 5
har jo pågående prosjekt med å lage ITB'er til den. spennende å se hva som skjer med temp og alt det der da, men det tar nok enda en stund før det havner på bilen.
har jo pågående prosjekt med å lage ITB'er til den. spennende å se hva som skjer med temp og alt det der da, men det tar nok enda en stund før det havner på bilen.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
Ja hadde jo samme planer selv, svogern diller enda med disse spjelda han skulle sveise til for meg, men med barn og nylig kjøpt hus så nedprioritere han dem,,petterbw wrote:trodde du mente at du hadde plassert jrcai foran radiatoren, hehe. sleit litt med å se for meg at det i det hele tatt var mulig. er fornøyd med jrcaien jeg. litt trangt mot reima, men all klaring er god klaring. innsugstemp ligger forøvrig stortsett på 25 grader +- 5
har jo pågående prosjekt med å lage ITB'er til den. spennende å se hva som skjer med temp og alt det der da, men det tar nok enda en stund før det havner på bilen.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Status: Offline
Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter
er en grunn til at det ikke er så forferdelig mye som skjer i prosjekttråden min hellerStianOppistov wrote:men med barn og nylig kjøpt hus så nedprioritere han dem,,
men blir artig likevel. er det i det hele tatt noen i norge som har ITB på mx5?