Kjølevæskelekkasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517
Status: Offline

Kjølevæskelekkasje

Post by midget77 »

På et eller annet vis har det begynt å lekke kjølevæske fra min -89 miata (med ac). Jeg tror at lekkasjen er fra forsiden av radiatoren, høyre side av bilen. Jeg kan ikke se noen lekkasje, men det lukter frostvæske og når bilen er varm er det litt damp fra radiatoren. Jeg må fylle på ca 1/2 liter frostvæske pr uke.

Dere som er kjent med bilene kan sikkert svare på disse spørsmåla.

1) Er det noen slange som kan ha røket i det området på bilen?
2) Bruker miata den samme radiatoren som noen annen mazda?
3) Hvor bør man kjøpe radiatorer? (Jeg bor i Fredrikstad)
4) Er det den samme radiatoren på ac- biler som på de uten ac? [/list]
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Re: Kjølevæskelekkasje

Post by HansT »

midget77 wrote: 1) Er det noen slange som kan ha røket i det området på bilen?
2) Bruker miata den samme radiatoren som noen annen mazda?
3) Hvor bør man kjøpe radiatorer? (Jeg bor i Fredrikstad)
4) Er det den samme radiatoren på ac- biler som på de uten ac?
1) De originale radiatorene har hatt en tendens til å begynne å lekke langs den taggete kanten hele veien rundt på toppen. Det er ikke helt enkelt å se med det samme, men når bilen er skikkelig varm, vil du nok kanskje se akkurat hvor det lekker.

2) Dersom du tar kontakt med Radiatorservice e.l. får du bytteradiator til en helt ok pris. Det er ingenting spesielt med MX5/Miata radiatoren, sammenlignet med mange andre.

3) Se kommentar over.. Sjekk www.radiatorservice.no, Oslo nærmeste plass for deg. Finnes helt sikkert andre i Østfold som også selger en som passer.

4) Radiatoren er den samme, men jeg lurer på om det er noe forskjell med viftene iforb. med AC. Jeg har AC og 2 vifter, men mener å ha sett biler med kun 1 vifte? Uansett så står viftene i en ramme som ikke har noe med selve radiatoren å gjøre, og du trenger derfor ikke ta hensyn til de.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Jeg kjøpte en ny radiator til min for ca 2000 hos radiatorservice. Den nye har ikke plast i toppen, hele radiatoren er av metall.
Jeg hadde en lekasje på den taggete kanten ja
Biler med AC har to vifter og biler uten har en vifte.
Vil ikke anbefale å kjøpe radiator brukt. Du vet ikke hvor lenge du har den brukte, men den nye varer i en del år.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

hvis det ikke er lekkasje i selv radiatoren er det en slange nede på høyere siden ved radiatoren.. min var noe brukt etter 147 tusen km.. regner med at jeg bytter den
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Min også hadde lekasje på vann, var fleire småslanger med små huller i, men kjøpte meg ett slikt silikonslange kit fra mx5parts
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
HansBRG98

Post by HansBRG98 »

Calsonic radiatoren skal vel holde en stund da menne..
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Calsonic radiator- er det en de selger på radiatorsevice?

Nå har jeg sett bedre på radiatoren, og funnet ut at det er fuktighet ved taggekanten på høyre side. Det er sikkert der det lekker.

Er det noen problemer med å skifte radiatoren? Jeg har ikke skrudd noe på miataen, men jeg har skrudd på biler før. (Se nicket og avataren jeg ikke har fått somlet meg til å endre)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
HansBRG98

Post by HansBRG98 »

midget77 wrote:Calsonic radiator- er det en de selger på radiatorsevice?

Nå har jeg sett bedre på radiatoren, og funnet ut at det er fuktighet ved taggekanten på høyre side. Det er sikkert der det lekker.

Er det noen problemer med å skifte radiatoren? Jeg har ikke skrudd noe på miataen, men jeg har skrudd på biler før. (Se nicket og avataren jeg ikke har fått somlet meg til å endre)
Nei, mener Calsonic er standard på MX-5/Miata...
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Er ingen prob å bytte radiator henger kunn på to skruer, så drar du den opp... skruene sitter heilt oppe, du ser disse med en gang
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

først må du ha vifta(e)(2 stk hvis du har AC).. disse sitter med 4 skruer hver.. også kobler du bare av strømkontakten på dem. deretter er det 2 slanger på bunn av radatioren.. og en mellom termostathuset og radiatoren.. også er det en liten slange for overvann.. etter dette er det vel bare 2 skruer.. også drar du den rett opp
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Post Reply