Kallesjen min lekker!
Moderator: Styremedlemmer
Kallesjen min lekker!
I dag da jeg skulle sette meg inn for å ta en kjøretur, merket jeg at begge setene var klissvåte. Tok deretter opp hånda på gummilistene og bare toucha de såvidt, og vann fosset inn.
Hva pokker?! Glad jeg har 3 mnders garanti på min bil. For den skal vel ikke være slik?
Hva pokker?! Glad jeg har 3 mnders garanti på min bil. For den skal vel ikke være slik?
Last edited by steffen on 29 Apr 2005, 16:06, edited 1 time in total.
Re: bilen min lekker!
Det er flere ting du kan sjekke:steffen wrote:I dag da jeg skulle sette meg inn for å ta en kjøretur, merket jeg at begge setene var klissvåte. Tok deretter opp hånda på gummilistene og bare toucha de såvidt, og vann fosset inn.
* hvis du forsiktig brette gummilista over vinduet ned på innsiden, og det tydligvis ligge vann INNI/OPPI lista er det mest sannsynlig at kalesjen din trenger en behandling med impregneringsmiddel. Been there done that. Det viste seg at vannet kom gjennom stingene i kalesjen som går over vinduet, og havnet ned i denne gummilista, og deretter fløt over.
* hvis du ser, så er gummilista delt inn i 2 biter. Hvis ikke disse står skikkelig i sammen, kan det komme inn vann der. Dette fikser du enkelt ved å forsiktig dra og strekke listene mot hverandre.
* helt framme hvor kalesjen møter frontrutekarmen er det et lite "eseløre" på hver side som skal samle opp vann som renner ned i skjøten mellom frontruten og kalesjen, og føre dette vannen nedover inni ei sort plastlist (dreneringsrør) og ut helt framme i døråpningen. Dette dreneringsrøret kan være tett, og/eller det lille hullet som fører vannet fra skjøten mellom kalesjen og frontvinduet og ned i "eselørene".
Jeg vil likevel holde en knapp på at en enkel og grei impregneringsbehandling av kalesjen vil fikse problemet.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Jeg har en liten lekasje på pakningen mellom midten og toppen av trekantvinduet. ca der vannet drypper oppi hvis døren står oppe. Er vel det som er det derre "eseløret". Merket at der kom inn dråper med vann der en dag.HansT wrote:
* helt framme hvor kalesjen møter frontrutekarmen er det et lite "eseløre" på hver side som skal samle opp vann som renner ned i skjøten mellom frontruten og kalesjen, og føre dette vannen nedover inni ei sort plastlist (dreneringsrør) og ut helt framme i døråpningen. Dette dreneringsrøret kan være tett, og/eller det lille hullet som fører vannet fra skjøten mellom kalesjen og frontvinduet og ned i "eselørene".
Jeg vil likevel holde en knapp på at en enkel og grei impregneringsbehandling av kalesjen vil fikse problemet.
Må sikkert bytte pakninger eller..? Noen som vet?
Kjører med hardtop
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
- Status: Offline
Har også erfaring med at vann kom inn gjennom stingene. En god båtkallesje-impregnering satte en effektiv stopper for det. Uansett er det lurt å impregnere toppen. Du bør imidlertid rengjøre den godt først. Du kjøper kallesjerens også på båtforretning, husk bare på at den er ganske sterk og kan sette flekker på lakke dersom du ikke skyller godt med vann med en gang.
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 201
Grønnsåpe-vann med masse skum til rengjøring, og Meguiar`s eller ArmorAll til impregnering. Funker så det suser og skader ikke lakken.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
I dag var det rene syndfloden i bilen (IGJEN for ørten gang #¤%"¤%!!)
Dette trodde jeg var enkelt å fikse med imprignering av kallesja, men det viser seg at den er sprukket veldig flere plasser over førervinduet. Ergo, vannet renner rett ned i gummilista mi, og videre ned i setet mitt og lager en deilig klam følelse og ikke minst lukt.
Er det noe håp? Eller er det bare å få på en ny kallesje?
Skal få tatt noen bilder når regnværet gir seg.
Det er dette som er problemet mitt ja. Når jeg sitter inni bilen og toucher gummilisten så spyr den ut vann.HansT wrote:Det er flere ting du kan sjekke:
* hvis du forsiktig brette gummilista over vinduet ned på innsiden, og det tydligvis ligge vann INNI/OPPI lista er det mest sannsynlig at kalesjen din trenger en behandling med impregneringsmiddel. Been there done that. Det viste seg at vannet kom gjennom stingene i kalesjen som går over vinduet, og havnet ned i denne gummilista, og deretter fløt over.
Dette trodde jeg var enkelt å fikse med imprignering av kallesja, men det viser seg at den er sprukket veldig flere plasser over førervinduet. Ergo, vannet renner rett ned i gummilista mi, og videre ned i setet mitt og lager en deilig klam følelse og ikke minst lukt.
Er det noe håp? Eller er det bare å få på en ny kallesje?
Skal få tatt noen bilder når regnværet gir seg.
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Jeg har sprekker i min kalesje. Og ret regna innvending i dag ja. Har heldigvis ny kalesje liggenede. Må vel ta meg tid til å skifte snart..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Ole BRG 91
- Site Admin
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Jeg er ikke sikker, men antar det. Plastvinduet bak er vanskelig å se gjennom og er i dårlig forfatning.EspenSort92 wrote:Samme som har skjedd med min.. men er du sikker på den er 14 år gammel?
Da har den levd lenge jaffal
Jeg kommer til å bytte min, for det der bare utvikler seg mer og mer...
Har lyst å bytte på min også, men nå har jeg ingen garasje eller verksted å stå og skru i. Jeg tar gledelig turen til Bergen Espen, hvis du har lyst å trylle litt

-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Jeg er med, men jeg har ikke gjort det før jeg heller... hvis Ole også er med så er vi godt hjulpet! (han har gjort det flere ganger...)steffen wrote: Jeg er ikke sikker, men antar det. Plastvinduet bak er vanskelig å se gjennom og er i dårlig forfatning.
Har lyst å bytte på min også, men nå har jeg ingen garasje eller verksted å stå og skru i. Jeg tar gledelig turen til Bergen Espen, hvis du har lyst å trylle litt
Men jeg har ikke garasje jeg heller.... ta det på en fin dag..?

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Jeg og en kamerat planlegger tur til til Bergen i sommer. Mx-5 tur:)EspenSort92 wrote:Jeg er med, men jeg har ikke gjort det før jeg heller... hvis Ole også er med så er vi godt hjulpet! (han har gjort det flere ganger...)steffen wrote: Jeg er ikke sikker, men antar det. Plastvinduet bak er vanskelig å se gjennom og er i dårlig forfatning.
Men jeg har ikke garasje jeg heller.... ta det på en fin dag..?
Hadde vært morro å treffes å gjort det sammen ja. Har du bestilt kallesje? Ellers kunne vi jo gjort det sammen og spart noen kroner på frakta