Kallesjen min lekker!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

steffen
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Kallesjen min lekker!

Post by steffen »

I dag da jeg skulle sette meg inn for å ta en kjøretur, merket jeg at begge setene var klissvåte. Tok deretter opp hånda på gummilistene og bare toucha de såvidt, og vann fosset inn.

Hva pokker?! Glad jeg har 3 mnders garanti på min bil. For den skal vel ikke være slik?
Last edited by steffen on 29 Apr 2005, 16:06, edited 1 time in total.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Re: bilen min lekker!

Post by HansT »

steffen wrote:I dag da jeg skulle sette meg inn for å ta en kjøretur, merket jeg at begge setene var klissvåte. Tok deretter opp hånda på gummilistene og bare toucha de såvidt, og vann fosset inn.

Hva pokker?! Glad jeg har 3 mnders garanti på min bil. For den skal vel ikke være slik?
Det er flere ting du kan sjekke:

* hvis du forsiktig brette gummilista over vinduet ned på innsiden, og det tydligvis ligge vann INNI/OPPI lista er det mest sannsynlig at kalesjen din trenger en behandling med impregneringsmiddel. Been there done that. Det viste seg at vannet kom gjennom stingene i kalesjen som går over vinduet, og havnet ned i denne gummilista, og deretter fløt over.

* hvis du ser, så er gummilista delt inn i 2 biter. Hvis ikke disse står skikkelig i sammen, kan det komme inn vann der. Dette fikser du enkelt ved å forsiktig dra og strekke listene mot hverandre.

* helt framme hvor kalesjen møter frontrutekarmen er det et lite "eseløre" på hver side som skal samle opp vann som renner ned i skjøten mellom frontruten og kalesjen, og føre dette vannen nedover inni ei sort plastlist (dreneringsrør) og ut helt framme i døråpningen. Dette dreneringsrøret kan være tett, og/eller det lille hullet som fører vannet fra skjøten mellom kalesjen og frontvinduet og ned i "eselørene".

Jeg vil likevel holde en knapp på at en enkel og grei impregneringsbehandling av kalesjen vil fikse problemet.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

tusen takk for et bra svar! Skal ta alt til etteretning.
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

HansT wrote:
* helt framme hvor kalesjen møter frontrutekarmen er det et lite "eseløre" på hver side som skal samle opp vann som renner ned i skjøten mellom frontruten og kalesjen, og føre dette vannen nedover inni ei sort plastlist (dreneringsrør) og ut helt framme i døråpningen. Dette dreneringsrøret kan være tett, og/eller det lille hullet som fører vannet fra skjøten mellom kalesjen og frontvinduet og ned i "eselørene".

Jeg vil likevel holde en knapp på at en enkel og grei impregneringsbehandling av kalesjen vil fikse problemet.
Jeg har en liten lekasje på pakningen mellom midten og toppen av trekantvinduet. ca der vannet drypper oppi hvis døren står oppe. Er vel det som er det derre "eseløret". Merket at der kom inn dråper med vann der en dag.
Må sikkert bytte pakninger eller..? Noen som vet?

Kjører med hardtop
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

Har også erfaring med at vann kom inn gjennom stingene. En god båtkallesje-impregnering satte en effektiv stopper for det. Uansett er det lurt å impregnere toppen. Du bør imidlertid rengjøre den godt først. Du kjøper kallesjerens også på båtforretning, husk bare på at den er ganske sterk og kan sette flekker på lakke dersom du ikke skyller godt med vann med en gang.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

Grønnsåpe-vann med masse skum til rengjøring, og Meguiar`s eller ArmorAll til impregnering. Funker så det suser og skader ikke lakken.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

I dag var det rene syndfloden i bilen (IGJEN for ørten gang #¤%"¤%!!)
HansT wrote:Det er flere ting du kan sjekke:

* hvis du forsiktig brette gummilista over vinduet ned på innsiden, og det tydligvis ligge vann INNI/OPPI lista er det mest sannsynlig at kalesjen din trenger en behandling med impregneringsmiddel. Been there done that. Det viste seg at vannet kom gjennom stingene i kalesjen som går over vinduet, og havnet ned i denne gummilista, og deretter fløt over.
Det er dette som er problemet mitt ja. Når jeg sitter inni bilen og toucher gummilisten så spyr den ut vann.

Dette trodde jeg var enkelt å fikse med imprignering av kallesja, men det viser seg at den er sprukket veldig flere plasser over førervinduet. Ergo, vannet renner rett ned i gummilista mi, og videre ned i setet mitt og lager en deilig klam følelse og ikke minst lukt.

Er det noe håp? Eller er det bare å få på en ny kallesje?

Skal få tatt noen bilder når regnværet gir seg.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Jeg har sprekker i min kalesje. Og ret regna innvending i dag ja. Har heldigvis ny kalesje liggenede. Må vel ta meg tid til å skifte snart..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin

Post by Ole BRG 91 »

Kallesje bytte er fort gjort viss er to går d på en ettermiddag:)
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Må vurdere det ja. Kanskje kodvaag vil gi meg en hjelpende hånd.
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Slik ser den ut:
Image
Den har nok sett bedre dager :(
Er det noe håp å fikse en 14 år gammel kallesje?
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Samme som har skjedd med min.. men er du sikker på den er 14 år gammel?

Da har den levd lenge jaffal :)

Jeg kommer til å bytte min, for det der bare utvikler seg mer og mer...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

EspenSort92 wrote:Samme som har skjedd med min.. men er du sikker på den er 14 år gammel?

Da har den levd lenge jaffal :)

Jeg kommer til å bytte min, for det der bare utvikler seg mer og mer...
Jeg er ikke sikker, men antar det. Plastvinduet bak er vanskelig å se gjennom og er i dårlig forfatning.

Har lyst å bytte på min også, men nå har jeg ingen garasje eller verksted å stå og skru i. Jeg tar gledelig turen til Bergen Espen, hvis du har lyst å trylle litt :D
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

steffen wrote: Jeg er ikke sikker, men antar det. Plastvinduet bak er vanskelig å se gjennom og er i dårlig forfatning.

Har lyst å bytte på min også, men nå har jeg ingen garasje eller verksted å stå og skru i. Jeg tar gledelig turen til Bergen Espen, hvis du har lyst å trylle litt :D
Jeg er med, men jeg har ikke gjort det før jeg heller... hvis Ole også er med så er vi godt hjulpet! (han har gjort det flere ganger...)

Men jeg har ikke garasje jeg heller.... ta det på en fin dag..? :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

EspenSort92 wrote:
steffen wrote: Jeg er ikke sikker, men antar det. Plastvinduet bak er vanskelig å se gjennom og er i dårlig forfatning.

Jeg er med, men jeg har ikke gjort det før jeg heller... hvis Ole også er med så er vi godt hjulpet! (han har gjort det flere ganger...)

Men jeg har ikke garasje jeg heller.... ta det på en fin dag..? :D
Jeg og en kamerat planlegger tur til til Bergen i sommer. Mx-5 tur:)

Hadde vært morro å treffes å gjort det sammen ja. Har du bestilt kallesje? Ellers kunne vi jo gjort det sammen og spart noen kroner på frakta :)
Post Reply