Import av delebil

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by Kjakan »

Jeg håper ikke at dette er framtiden for mx5-miljøet, at man slakter gode biler i fleng fordi det er dyrt her til lands.
Det har skjedd blant BMW-folk, her har nordmenn støvsugd Sverige, Tyskland og England for gamle og sjeldne M5 (samt en del ikke så sjeldne M3) for å slakte bilene og selge delene videre. Jeg synes det er synd å se at så mange biler med potensiale blir demontert av nordmenn som bare tenker penger...Håper ikke det blir vanlig de neste årene at folk henter NA 1.8-biler fra utlandet kun for å partere dem og tjene/spare noen kroner.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by DrHolm »

Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by Miatapowers »

Kjakan wrote:Jeg håper ikke at dette er framtiden for mx5-miljøet, at man slakter gode biler i fleng fordi det er dyrt her til lands.
Det har skjedd blant BMW-folk, her har nordmenn støvsugd Sverige, Tyskland og England for gamle og sjeldne M5 (samt en del ikke så sjeldne M3) for å slakte bilene og selge delene videre. Jeg synes det er synd å se at så mange biler med potensiale blir demontert av nordmenn som bare tenker penger...Håper ikke det blir vanlig de neste årene at folk henter NA 1.8-biler fra utlandet kun for å partere dem og tjene/spare noen kroner.

Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by Kjakan »

DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P
Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
StianOppistov wrote: Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
Igjen ser man den norske pengementaliteten...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by jallatralla »

Tror nok hogging av en delebil, selv en i god stand, stort sett redder mer bil enn det skroter når alt kommer til alt.

At antall eksemplarer går ned er ikke noe som skjer fordi 10-20 entusiaster får deler av 1 bil.
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by LoKi »

Kjakan wrote:
DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P
Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
StianOppistov wrote: Eg håper dem gjør det, mer deler for oss på forumet, og mindre biler på markedet så sier økt verdi på oss så har en gammel na..
Igjen ser man den norske pengementaliteten...
Man tilfredsstiller en etterspørsel.. Hmm.. minner meg om et litt rart ord. Kapo.. Kape.. Kapi.. Kapitisme? Nei.. Kapitalisme var det ja!

En av befalene jeg hadde under førstegangstjenesten tilbake på nittitallet en gang sa noe veldig smart en gang som minner meg om dette:
Å drive med hest er ikke den kjappeste måten å tape penger, men det er den sikreste.

Gud forby at en gjennomsnittlig nordmann skal tjene penger på å levere brukte deler til MX5-miljøet.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by Kjakan »

LoKi wrote:Man tilfredsstiller en etterspørsel.. Hmm.. minner meg om et litt rart ord. Kapo.. Kape.. Kapi.. Kapitisme? Nei.. Kapitalisme var det ja!
Gud forby at en gjennomsnittlig nordmann skal tjene penger på å levere brukte deler til MX5-miljøet.
At en person tjener noen tusen på salg av rustne forskjermer er ikke poenget.
Problemet er at kapitalisme ikke funker optimalt for bilparken og bilentusiaster på sikt. Som jeg nevnte, når griske nordmenn slakter unike, gamle M5-modeller i meget god stand siden de skal ha motoren stående i garasjen, er det for gæli. Et annet eksempel - på 70/80-tallet ble legendariske muskelbiler fra Dodge behandlet som søppel i statene, og mye endte på høggeren o.l. I dag er Challenger/Charger/Superbird/Cuda m.m fra 1965-1972 vurdert som gull, og selges dyrt fordi nesten ingen av bilene ble tatt vare på i den perioden bilene var billige i innkjøp.
Som bilentusiast (og ikke bare MX5ENTUSIAST) synes jeg det er utrolig synd at biler forsvinner så fort, men folk på forumet klarer ikke tenke langsiktig, men kun på egen økonomisk vinning her og nå.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by DrHolm »

Kjakan wrote:
DrHolm wrote:Øhh.. Hvor mange Mx5/Miataer er det å ta av kontra M3 og M5 sa du? :P
Sammenligner man de to modellene er jo mx5 masseprodusert industriavfall, men slik tankegang utrydder bilmodeller på sikt. Hvor mange Golf 1 GTI finner man egentlig nå om dagen? Eller Peugeot 205 GTI? Corolla GT?
Jeg misliker at man slakter gode biler uten rust og defekter, og synes det vitner om lite respekt for biler.
Men det er jo sånn det er med alt, og alltid kommer til å bli Mr.
Respekterer at du misliker det. Å ja! Ville gjerne innført restaurerings-plikt på enkelte biler jeg. :)
Du kan jo føye til Suzuki Swift GTi mk1 til den lista, av 52 registrerte veit jeg om to-tre som fortsatt går. Men her er det rust som spiser dem opp...

Og jo, jeg respekterer biler.

Kjøre debatten over i en annen tråd? for detta sporer jo totalt av...igjen... :roll:
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by jallatralla »

Er ikke så farlig at det sporer av...debatten er jo over.

Det blir alltid mindre av bilmodeller, medmindre alle står i glass. Biler er ment å brukes. At en MX5 forsyner mange ivrige entusiaster med deler hjelper nok til å holde flere MXer på veien enn det fjerner.
2001 1.6 NBFL
petterbw
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by petterbw »

jeg stemmer for at flest mulig biler blir gjenvunnet som deler. det er bedre enn at de blir pressa på huggern. og siden min bil ikke akkurat er en delebil så blir den jo bare mer og mer verdt etterhvert som alle andre blir borte. vinn vinn i mine øyne.

er ikke vits å ta vare på en gammer bil bare fordi den VAR bra. de amerikanske greiene du nevner er alle kule biler, men ville aldri kjøpt en uansett. de var bra på den tida de ble lagd, men er etter dagens standard ikke noe tess. håpløst ueffektiv motor, hjuloppheng fra en tilhenger, kjøreegenskaper som et middels stort hangarskip, like sikkert som en søppelkasse, osv, osv.

så det er nok en grunn til at de på et eller annet tidspunkt ble behandlet som søppel....

finnes mange sjeldne biler, de fleste er sjeldne fordi de ikke var noe bra. i motsetning til mx5 som er bra og derfor ikke spesiellt sjelden.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by LoKi »

Diskusjonen spriker litt, men men.

Å skylde på slakting når det gjelder amerikanske biler er vel litt snevert? Kan mangelen på biler ha noe å gjøre med at disse bilene faktisk er 40 år gamle?
Uansett vil slikt gjøre bilene unike og spesielle, i motsetning til at de vokser på trær. M5 er bare å drite i å importere, siden det tilkommer 40134987293457928347598723495,- i avgifter i det du skal ha skilt på den.
At folk spekulerer i deler til slike biler skjønner jeg godt, det er en av tingene som gjør at samfunnet går rundt.

Spiser du kjøtt, så mangler du respekt for dyr. Drikker du melk, så mangler du respekt for kuer. Går du i klær laget av bomull, så mangler du respekt for barna i Kina. Drikker du brus, så sponser du ny Cayenne til en tannlege. Spiser du McDonalds, så mangler du respekt for det norske kjøkken. Kjører du for fort, så mangler du respekt for livet.
And it goes on and on and on..
Det meste du gjør viser manglende respekt for noe, og jeg synes BILER får tåle det. De som tar vare på spesielle biler er uansett happy campere (siden delene fortsatt koster ca ingenting) når bilene dems raser opp i verdi.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by EspenAndre »

Det er nok nå karer...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
petterbw
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by petterbw »

Godt sakt loki :D
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by Stalfa »


Tar du med de som er skadet fra før kommer du ned mot 1000€.

Leie en biltransportlastebil. Kjøre ned hente 4 (8 dersom tilhenger) skadete biler.
Være skrotnisse/mx5-delehai i et par måneder og alle(bortsett fra noen x-mx5-eiere) er fornøyde. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Import av delebil

Post by LoKi »

EspenAndre wrote:Det er nok nå karer...
Det ble helt stille med en gang når du sa i fra. Er ungene dine like lydige, eller skjemmer vi deg bort på forumet? :mrgreen:
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply