Spørsmål rundt understell og dekk på mx-5 (MSM)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Spørsmål rundt understell og dekk på mx-5 (MSM)

Post by AOB »

Bare huske det at med bedre dekk kreves og bedre ferdigheter med bilen. :) Det fikk jeg merke da jeg fikk min MSM. det å få den til å slippe krever mye mer enn den andre jeg har.. og den suger seg mer til veien etter kontra..
imotsetning på vinterføre med rwd. er jo enkelt å styre og føle seg inn på glatt.
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
petterbw
Status: Offline

Re: Spørsmål rundt understell og dekk på mx-5 (MSM)

Post by petterbw »

225 kan bli litt i overkant bredt når det kommer til vått føre. Større sjans for vannplaning osv osv. Ville heller satset på et dekk med litt mer agressivt mønster eller en gummiblanding som funker. Har tittet litt rundt og snakket med diverse og regner med det blir proxies på meg neste år og da enten 205 eller 195. Breiere enn det har jeg hørt mange som klager på sporing og vannplaning. Men er jo bare å følge med, mye som kan skje på dekkfonten på et år
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Spørsmål rundt understell og dekk på mx-5 (MSM)

Post by Lassi »

Kan jo bare oppdatere litt her siden jeg endte opp med å kjøpe nye dekk rett før sesongslutt likevel...

Fikk et greit tilbud på Pirelli P-Zero Nero i 205\40-17 (OEM dimensjon) og tok en sjans. De hadde ikke fått nevneverdige gode tester, men så er det heller ikke alltid man kan stole på testerne... Dekkene leveres mye til sportlsige utgaver fra europeiske fabrikanter og det tok jeg som et godt tegn.

I dette tilfellet gikk vel JEG på en smell for jeg er ikke nevneverdig imponert over dekkene. Jeg gikk fra Nexen n3000 som jo er et billig jalladekk om du spør meg og hadde forventet KLARE forskjeller...

På tørr asfalt sporer de mer, men føler dette har roet seg litt etter å ha lagt noen km på dem. De sitter nok bedre, men føles som sideveggen gir etter på en rar måte når man endrer retning i høy hastighet. Bilen lener seg utover på "turn-in" på en annen måte enn den gjorde før. Litt ekkelt i starten, men nå tenker jeg ikke mer over det. Her føltes nexen dekkene mer stabile. I tillegg føles bilen generelt understyrt nå. Mindre dekkstøy, men ikke voldsomt.
Bonussiden med dekkene er at de legger fine tjukke svarte spor der nexen knapt laget noe som helst...

På vått er det en helt annen opplevelse. På rett aksellerasjon på våt asfalt er det betydelig mer grep. Her slipper det ikke uten at man går inn for det. Sladding ut av rundkjøringer er blitt like enkelt og udramatisk som det skal være. Med nexen føltes som jeg var på glattkjøringsbane til tider. Spesiellt der asfalten er litt polert fra før. I rundkjøringer med 2 felt igjennom måtte jeg være ytterst forsiktig når jeg hadde biler på utsiden av meg. Nå kan jeg bare kjøre helt normalt og ikke være redd for å treffe litt ladetrykk underveis... STOR forbedring! (Men ikke akkurat mer enn man vil forvente av denne type dekk)

Konklusjon min er vel at jeg ikke kan anbefale disse til bruk på mx. På tørt er de ikke noe bedre enn halvparten så billige dekk. Og treadwear er i prinsippet elendig. På vått oppfører de seg godt, men jeg har tro på at det finnes dekk som har både bedre våt og tørr egenskaper og som mest sannsynlig er rimeligere enn disse... (Jeg hadde seriøst krevd å få levert disse inn igjen i forhold til hva jeg ble lovet, om det ikke hadde vært for rabatten jeg fikk)(Og som jeg vil beholde for fremtiden...)
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Spørsmål rundt understell og dekk på mx-5 (MSM)

Post by nope-mx5 »

Synd du allerede har kjøpt :)

Jeg selger godpakke som er perfekt for MSM (og alle andre NB, og NA for de som liker 17" på NA) :)
That said, jeg kjørte Pirelli P-Zero Nero på Mx-3`n min, og det er kremdekk, så lenge avbalansering er gjort 100%.
De hadde mye mønster igjen når jeg solgte bilen. Da hadde de blitt brukt i 3 sesonger.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Spørsmål rundt understell og dekk på mx-5 (MSM)

Post by glaibilenmin »

Er selv veldig fornøyd med pzero nero...
Men sjekk produksjonsdatoen på dekka du har fått...
monterte nylig conti sport contact 3 på naen min... og det va jevelsk gode dekk
Kjører fortiden med falcken på msmen å e sann så som så fornøyd..:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply