På vei hjem fra jobb i dag....

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by Pelle »

Må jo også huske på at forsikringsselskaper i utgangspunktet er allergiske mot å utbetale penger.
Ved påkjørsel bakfra, fasitsvar; bakerste bil sitt ansvar og skyld. Case closed. Vi toer våre hender.
Æda bæda.
Sue us!
Hvem orker det :?: :cry:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by LoKi »

Er jo forståelig også da, om jeg bremser og en løkrull som sitter og klør seg på tåa og dundrer rett i bilen min, så MÅ det jo være hans feil.
Derimot, når det er omstendigheter som dette, så må man jo spørre seg om den som kjører bakerst kan lastes, og om så, om han er å laste 100% for det som har skjedd.

Trist uansett, Bumblebee er skadet :(
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by biXen »

LoKi wrote:Da er det bare å glemme 3-sekunders regelen i hvert fall, for det finnes ikke et menneske i verden som klarer å stoppe på 66 meter i 80 km/t :P
Det er synd at det vi lærer skal være "feil" når det kommer til stykket, og at å følge dette faktisk gjør at vi er skyldig i ulykker.
Hvis jeg bruker ett sekund på å reagere så har jeg fremdeles stoppa før de siste 44 metrene på tørr vei. Det må gå det ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by Tonning »

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). wrote:§ 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
Det lønner seg å følge loven framfor tommelfingerregler.

Trist for eier det som har skjedd her, men at en bil står stille i veibanen må nok ses på som en påregnelig hindring, (ulykke, kø, motorstopp, etc.).
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by LoKi »

biXen wrote:
LoKi wrote:Da er det bare å glemme 3-sekunders regelen i hvert fall, for det finnes ikke et menneske i verden som klarer å stoppe på 66 meter i 80 km/t :P
Det er synd at det vi lærer skal være "feil" når det kommer til stykket, og at å følge dette faktisk gjør at vi er skyldig i ulykker.
Hvis jeg bruker ett sekund på å reagere så har jeg fremdeles stoppa før de siste 44 metrene på tørr vei. Det må gå det ;)
Tommelfingerregelen vi lærte under kjøretimer var 1/3 av tiden på å oppfatte, 1/3 av tiden på å reagere og 1/3 av tiden på nedbremsing..
Ett sekund fra du ser et problem til foten din faktisk er på bremsa er veldig -veldig- kjapt ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by EspenAndre »

Iflg. tabellen her: http://www.matematikk.org/uopplegg/vis. ... modus=elev

skal du kunne stoppe på ca 53 meter i 80 km/t

(tabellen er en del av en oppgave og stammer fra en amerikansk undersøkelse..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by biXen »

Men i forhold til den tabellen så er min bil på originale dekk 18 meter mindre på 100km/h enn snittet i tabellen. Snakker ikke amerikansk pansra kjøretøy her. Så det er såklart mye faktorer som svinger begge veier. Personlig tror jeg selve reaksjonen tar under et halvt sekund, mest tid brukes på å analysere hvordan man skal agere. (og det forhindrer også at man bremser når man ikke bør bremse).
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by Tonning »

biXen wrote:Personlig tror jeg selve reaksjonen tar under et halvt sekund, mest tid brukes på å analysere hvordan man skal agere. (og det forhindrer også at man bremser når man ikke bør bremse).
Under et halvt sekund er noe optimistisk. I en start på en sprintdistanse i friidrett varierer reaksjonstiden på utøvere i verdenstoppen fra 0,15-0,3 sekunder. Dette er da topp tente og konsentrerte personer som ligger og venter på nettopp dette, og som i tillegg har trent på dette storparten av livet.

Statens Vegvesen regner med en reaksjonstid på 2 - to - sekunder når det skal dimensjoneres.

Statens Vegvesen har en formel for stopplengde:

Ls=(V*tr)/3,6 + V^2/(254,3(fb + s))

V hastighet (km/t)
tr reaksjonstid (s)
fb friksjonsfaktor
s stigningstall

Friksjonsfaktoren setter jeg til 0,59 etter Statens Vegvesen håndbok 265 (dette er da uten sikkerhetsfaktor medregnet).
Om vi sier at det er flatt faller s vekk (settes til null) og vi får da:

Ls = (60*2)/3,6 + 60^2/(254,3*(0,59+0)) = 57,3 meter.

Om man endrer farten må også friksjonsfaktoren endres.
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by twr »

Det som overrasjer meg litt er at det stod i artikkelen at dama som var skyld i ulykken ble innlagt med brystsmerter, mens det ikke ble nevnt med et ord at en mx5 ble skadet i ulykken. Hva slags prioritering er dette fra journalistens side? :P Uansett, kjipt med ødelagt bil, håper det ordner seg med forsikring!
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by biXen »

Tonning wrote:
biXen wrote:Personlig tror jeg selve reaksjonen tar under et halvt sekund, mest tid brukes på å analysere hvordan man skal agere. (og det forhindrer også at man bremser når man ikke bør bremse).
Under et halvt sekund er noe optimistisk. I en start på en sprintdistanse i friidrett varierer reaksjonstiden på utøvere i verdenstoppen fra 0,15-0,3 sekunder. Dette er da topp tente og konsentrerte personer som ligger og venter på nettopp dette, og som i tillegg har trent på dette storparten av livet.

Statens Vegvesen regner med en reaksjonstid på 2 - to - sekunder når det skal dimensjoneres.

Statens Vegvesen har en formel for stopplengde:

Ls=(V*tr)/3,6 + V^2/(254,3(fb + s))

V hastighet (km/t)
tr reaksjonstid (s)
fb friksjonsfaktor
s stigningstall

Friksjonsfaktoren setter jeg til 0,59 etter Statens Vegvesen håndbok 265 (dette er da uten sikkerhetsfaktor medregnet).
Om vi sier at det er flatt faller s vekk (settes til null) og vi får da:

Ls = (60*2)/3,6 + 60^2/(254,3*(0,59+0)) = 57,3 meter.

Om man endrer farten må også friksjonsfaktoren endres.
Når jeg sier "selve reaksjonen" så mener jeg egentlig aksjonen. Dvs. etter man har bestemt hva man skal gjøre til det gjøres. Det tar neppe to sekunder.Tankegangen tar selvsagt lengre tid. For det har jeg prøvd en hel del ganger, uten å krasje.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by LoKi »

I've been told! :P

(Selv om jeg fortsatt mener det er optimistisk å stoppe på den avstanden :mrgreen: )
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by Tonning »

biXen wrote:Når jeg sier "selve reaksjonen" så mener jeg egentlig aksjonen. Dvs. etter man har bestemt hva man skal gjøre til det gjøres. Det tar neppe to sekunder.Tankegangen tar selvsagt lengre tid. For det har jeg prøvd en hel del ganger, uten å krasje.
Vi er nok egentlig ganske enige. To sekunder er tiden fra man ser hindringen, (forutsetter da at man ikke ser ut av sidevinduet eller ned på mobiltelefonen), til bremsingen starter. Når det er sagt må det legges til at reaksjonstiden også skal være gjenkjennelig for eldre personer enn den typiske mx5-eier. :wink:
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
petterbw
Status: Offline

Re: På vei hjem fra jobb i dag....

Post by petterbw »

Står jo også : enhver påregnelig hindring. Kan jo ikke kjøre rundt å regne med at bilen foran fronter i motgående. En annen ting er hvis du lå bak smarten så ble den sikkert dyttet bakover i kollisjonen. Avhengig av fart og masse på den andre bilen selvfølgelig
Post Reply