Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Nå har den siste springfjær ogås gått av Noe som betyr at alle de 4 springfjærene på min MX-5 gått av på under et år. Fikk skiftet begge de 2 på høyre side hos verksted og ble overasket over mye de skulle ha for jobben. Så den når den venstre bak gikk av i sommer byttet jeg den selv.
Er dette et kjent problem med MX-5?
Da jeg skiftet springfjæra bak så kom fjæra i set, dvs to stykker. Kan jeg bruke den fjæra som er til overs bak, på hjuloppsetet framme?
-Note
Ps: Det er orginal høyde på bilen, ikke noe senking.
Gått av, som i knekt? Det skjer vel etterhvert, men det er jo mange faktorer som spiller inn. Hørtes litt merkelig ut at de ryker i ett da. Også er det forskjellige fjærer foran og bak.
dumt spørsmål kanskje, men når første fjære røyk, bytta du bare den ene fjæra da? stort sett så blir jo fjærer slitt ganske likt. hvis en fjær knekker så burde en jo i hvertfall bytte på begge sider. kjøre med 1 ny fjær og 3 gamle virker ikke som en god ide spør du meg. men det kommer jo ann på hvor gamle de er da.
dumt spørsmål kanskje, men når første fjære røyk, bytta du bare den ene fjæra da? stort sett så blir jo fjærer slitt ganske likt. hvis en fjær knekker så burde en jo i hvertfall bytte på begge sider. kjøre med 1 ny fjær og 3 gamle virker ikke som en god ide spør du meg. men det kommer jo ann på hvor gamle de er da.
Aner ikke egentlig hvor gammel de er, kanskje helt orginal fra da bilen var ny. I så fall er de 18 år gamle.
Det du sier om at slites likt og bør byttes likt høres jo rett ut. Det som blir irriterende da at verkstedet, som gjorte det første bytte, ikke opplyste meg om dette. De byttet bare de som allerede var godt av.
står en del der. for å bytte fjærene så trenger man fjærklemmer. biltema sine funker og er ganske rimelige hvis jeg husker riktig. har ikke byttet på mx5 før, men kan ikke se for meg at det er noe problem
Jeg har nylig byttet begge bak, da jeg hadde 4 cm ufrivillig senk på den ene siden bak (fjæra knekt både øverst og nederst). Ikke rart jeg spant lett på vinterføre...
Et tips er å bruke "latmannsarm" for å bende nedover nedre bærearm, slik at man kan lirke ut støtdemper/fjær comboen. For de som har senkefjærer antar jeg at dette går enda lettere, og at man kanskje ikke behøver så mye trykk nedover på nedre bærearam for å gå klar av karosseriet med støtdemper/fjæra.
Et annet tips er å ta det veldig forsiktig når man løsner de to festemutterene for hvert støtdemperfeste inni bagasjerommet, så man ikke mister mutterene ned i "hullet" rundt stødemperfestet, da kan de være :evil:artige å få tak i (har jeg lest)
Og så bare LØSNE LITT på den midtre støtdemperfestemutteren i bagasjerommet, selvsagt.....så den blir lettere å få løs når man har klemt sammen fjærene med fjærklemmene.
Helt enig her, å ta ut hele fjærbeinet er det letteste.
Løsne slik at du kan presse ned bærearmen etter at du har løsnet topmounts.
Foran er det en bolt under støtdemperbolten i underkant som kan være litt dritt å komme til, men det er uansett lettere enn å skifte bare fjæra mens hele sulamitten står montert.
Veldig bra tid å bytte til polyforinger samtidig, bare så det er sagt
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Hvor kjøper jeg polyforinger (Norge eller fra noen over dammen), og hvilken pakke anbefales? Blir vel strengt tatt til vanlig og litt inspirert kjøring.
Håper det ikke er altfor dyrt.
EDIT: Jeg skal være VELDIG forsiktig når jeg bytter dempere. Det er en jobb jeg gleder meg til å gjøre Har visst fått med meg at fjærklemmere fra biltema "is the skit". Dyrt var det i hvert fall heller ikke!
Vær obs på at å bytte foringer ikke er gjort på en halvtime, og du bør ha rett verktøy
(Jeg har ikke gjort dette selv, så min kompetanse på dette området stopper her)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro