Fjær som går av...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Note
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Fjær som går av...

Post by Note »

Nå har den siste springfjær ogås gått av :( Noe som betyr at alle de 4 springfjærene på min MX-5 gått av på under et år. Fikk skiftet begge de 2 på høyre side hos verksted og ble overasket over mye de skulle ha for jobben. Så den når den venstre bak gikk av i sommer byttet jeg den selv.

Er dette et kjent problem med MX-5? :?:

Da jeg skiftet springfjæra bak så kom fjæra i set, dvs to stykker. Kan jeg bruke den fjæra som er til overs bak, på hjuloppsetet framme?

-Note

Ps: Det er orginal høyde på bilen, ikke noe senking.
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 830

Re: Fjær som går av...

Post by MxMats »

Gått av, som i knekt? Det skjer vel etterhvert, men det er jo mange faktorer som spiller inn. Hørtes litt merkelig ut at de ryker i ett da. Også er det forskjellige fjærer foran og bak.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

Det er forskjellig lengde på bak vs foran. De bak er litt lengre. ca 1 tomme om jeg ikke tar helt feil.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Note
0 RPM
0 RPM

Post by Note »

Yup, gått av, altså knekt av slik at fjæra er blitt til to deler. Bruddet har vært oftest like ved enden.

Jeg tenkte dette måtte være en kjent feil med MX-5, siden de har alle gått av omtrent samtidlig.

Anyways... må bestille ny fjær fram, siden det er forskjellig størrelse på dem :(
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Post by mussa »

Mine orginale fjærer jeg har liggende til EU har så vidt begynnt å sprekke nederst, "på midten"..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
petterbw

Post by petterbw »

hvor gammel er bilen/fjærene?

dumt spørsmål kanskje, men når første fjære røyk, bytta du bare den ene fjæra da? stort sett så blir jo fjærer slitt ganske likt. hvis en fjær knekker så burde en jo i hvertfall bytte på begge sider. kjøre med 1 ny fjær og 3 gamle virker ikke som en god ide spør du meg. men det kommer jo ann på hvor gamle de er da.
Note
0 RPM
0 RPM

Post by Note »

petterbw wrote:hvor gammel er bilen/fjærene?

dumt spørsmål kanskje, men når første fjære røyk, bytta du bare den ene fjæra da? stort sett så blir jo fjærer slitt ganske likt. hvis en fjær knekker så burde en jo i hvertfall bytte på begge sider. kjøre med 1 ny fjær og 3 gamle virker ikke som en god ide spør du meg. men det kommer jo ann på hvor gamle de er da.
Aner ikke egentlig hvor gammel de er, kanskje helt orginal fra da bilen var ny. I så fall er de 18 år gamle.

Det du sier om at slites likt og bør byttes likt høres jo rett ut. Det som blir irriterende da at verkstedet, som gjorte det første bytte, ikke opplyste meg om dette. De byttet bare de som allerede var godt av.
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Jeg får hive meg innpå her:

Er det vanskelig å bytte fjærer? Hva slags verktøy bruker du for oppgaven? Jeg har muligens en knekt fjær selv som jeg vurderer å bytte.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
petterbw

Post by petterbw »

http://www.miata.net/garage/miatafrontsuspension.html

står en del der. for å bytte fjærene så trenger man fjærklemmer. biltema sine funker og er ganske rimelige hvis jeg husker riktig. har ikke byttet på mx5 før, men kan ikke se for meg at det er noe problem
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 829

Post by obi-one »

Jeg har nylig byttet begge bak, da jeg hadde 4 cm ufrivillig senk på den ene siden bak (fjæra knekt både øverst og nederst). Ikke rart jeg spant lett på vinterføre...

Står godt beskrevet på miata.net, http://www.miata.net/garage/shocks.html

Et tips er å bruke "latmannsarm" for å bende nedover nedre bærearm, slik at man kan lirke ut støtdemper/fjær comboen. For de som har senkefjærer antar jeg at dette går enda lettere, og at man kanskje ikke behøver så mye trykk nedover på nedre bærearam for å gå klar av karosseriet med støtdemper/fjæra.

Et annet tips er å ta det veldig forsiktig når man løsner de to festemutterene for hvert støtdemperfeste inni bagasjerommet, så man ikke mister mutterene ned i "hullet" rundt stødemperfestet, da kan de være :evil:artige å få tak i (har jeg lest) :)

Og så bare LØSNE LITT på den midtre støtdemperfestemutteren i bagasjerommet, selvsagt.....så den blir lettere å få løs når man har klemt sammen fjærene med fjærklemmene.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Helt enig her, å ta ut hele fjærbeinet er det letteste.

Løsne slik at du kan presse ned bærearmen etter at du har løsnet topmounts.
Foran er det en bolt under støtdemperbolten i underkant som kan være litt dritt å komme til, men det er uansett lettere enn å skifte bare fjæra mens hele sulamitten står montert.

Veldig bra tid å bytte til polyforinger samtidig, bare så det er sagt ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Bare husk å løsne rett bolter, så slipper man å messe opp vinkler mer en nødvendig.
Triks er jo å ta ut den øvre lange bolten f.eks.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Hvor kjøper jeg polyforinger (Norge eller fra noen over dammen), og hvilken pakke anbefales? Blir vel strengt tatt til vanlig og litt inspirert kjøring.

Håper det ikke er altfor dyrt.

EDIT: Jeg skal være VELDIG forsiktig når jeg bytter dempere. Det er en jobb jeg gleder meg til å gjøre :D Har visst fått med meg at fjærklemmere fra biltema "is the skit". Dyrt var det i hvert fall heller ikke!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Vær obs på at å bytte foringer ikke er gjort på en halvtime, og du bør ha rett verktøy ;)
(Jeg har ikke gjort dette selv, så min kompetanse på dette området stopper her)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Kjøp foringer fra Miataroadster.
$185 + frakt og moms.