Vi var og testet en 1,6 bensin nedi Moss, mest for å sjekke ut de faktiske forhold rundt bakovervendte ISOfix-seter, og det gikk greit. F.eks Golf klarer det ikke. (Selv ikke en 2009 BMW 520 som jeg tilfeldigvis var borti en gang).
1,6ern ga meg litt "meh"-feeling effektmessig. Ble ikke akkurat tunnel-syn i aksellerasjonsfila ut på E6en. Bilen var litt "løen" også, småvinglete, slitt clutch, dårlige dempere etc. Move on.
Denne prosessen har vel pågått i ett par-tre måneder, og jeg har hele tiden vært klar over de tre-fire 2.0 Sportene som har ligget på finn. Nevnt dem ved flere anledninger, men blitt sånn passe nedstemt hver gang. Men bare for å få den ut av blodet dro vi ned til en forhandler i Askim å så på en som nylig var satt ned noe.
Noe helt annet. En ting er nå motoren; 150 hk & 188 Nm vs 105 hk & 155-ish Nm, men det virker å være annen klasse på girkasse, understell og bremser. Mulig disse to var i hver sin ende av "velholdt-skalaen". Dette var noe annet i aksellerasjonsfila på motorveien ja. Blackouts og en klokke som gikk tre sek for sakte da jeg parkerte utenfor forhandleren.

Jeg tror vekta er på 1260 kg. Kanskje mindre.
Vel, det endte med handshake og signering. 2004 2.0 Sport, 60900 km. Stod til ~175K for etpar uker siden. Endte på 160K nøkkelklar med ymse garantier (standard 3 mnds garanti + 3 år på motor, kasse og drivverk). Påslaget fra en tilsvarende 1,6 hos forhandlere ble på rundt 20-25 lapper, sånn ca. En tulling som meg synes jo selvsagt det er verdt det 100%.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24787889
Kjedelig farge, men utvalget blant 2-literene er minimalt.
Baklysa: Hmmm. Det er faktisk OEM Mazda LED-lys fra 2004, men det spørs vel om de har bært alderen noe bra. Ikke fått studert dem noe videre. Får bilen uti uka en gang.