MX5 til pendlebil?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

tiia
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2010, 09:35
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by tiia »

biXen wrote:
petterbw wrote:hvis det holdt med 110hp, bixen, hvorfor endte du da opp med en rx8 med 230hp (eller hva det nå er i HighPower utgaven)

mye vil ha mer.
Det er to ganske forskjellige biler da. Hvorfor kjører du en Skoda, fordi du trenger noe mer enn MX-5 vil jeg tro? Jeg har bare en bil og synes 8eren er kulere uansett hva som er i motorrommet, selv om selvsagt wankel motorer er best uansett :twisted:
Bare så det er sagt - det er jeg som er stucked med Skoda'en her i huset, mens Petter kjører den morsomme bilen, så at han kjører Skoda er i beste fall en stor overdrivelse - er ikke mange turene det er snakk om :wink:
- samboer med petterbw - mamman til David (07) - medeier av Steinar Skoda (00) og Sløtty mx5 (91) - nei, Petter er ikke enig i navnene på bilene (A)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by Miatapowers »

artig tråd så dukket opp ved å søke på isofix,, for ett par år siden så hadde eg nok vert enig at bilen må trimmes for å brukes som pendlebil, men nå med 2 barn så har eg blitt noe så kalles voksen, eg trivest utroligt med mine kjipe 116hk, og kjører noen mil hver eneste dag, og kjører noen seint så kommer eg faktisk forbi dem om eg ønsker.. Perfekt pendlebil, koster lite å holde, og lite forbruk,, Både eg og kjerring klarer fint å bruke denne bilen, og ungan i barnehagen synest den er cool, min datter på 2 vil helst bli hentes av pappabilen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by petterbw »

fin fin pendlerbil ja, men skader jo ikke med trim da. (bortsett fra forbruket og delepriser)

men fant ut her om dagen at jeg kan kjøre på 95oktan, så det er jo penger "spart" bare der......... dvs plass til mer trimming på budsjettet :)
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by Stehu »

petterbw wrote:fin fin pendlerbil ja, men skader jo ikke med trim da. (bortsett fra forbruket og delepriser)

men fant ut her om dagen at jeg kan kjøre på 95oktan, så det er jo penger "spart" bare der......... dvs plass til mer trimming på budsjettet :)
Forbruket øker ikke ved trim ved pendling.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by LoKi »

Stehu wrote:
petterbw wrote:fin fin pendlerbil ja, men skader jo ikke med trim da. (bortsett fra forbruket og delepriser)

men fant ut her om dagen at jeg kan kjøre på 95oktan, så det er jo penger "spart" bare der......... dvs plass til mer trimming på budsjettet :)
Forbruket øker ikke ved trim ved pendling.
Som vi alle vet er forbruket styrt i større grad av foten på pedalen, enn av motoren under panseret.
Dette er svært relativt, så jeg vil ikke si meg enig i påstanden din :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3069
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by Stalfa »

woom1970 wrote: -Så noen spørsmål: bensin forbruk,jeg er 187 høy får jeg plass?Hardtop til vinteren? og til slutt hva annbefaler dere å kjøpe na eller nb.
Jeg er 187cm, har i tillegg en kropp som ikke er laget for biler. Dvs laaang rygg.

Har kjørt litt NA og får plass, sitter litt for høyt for min smak. Blir vel blåst i panna. Samtidig er det høyere folk som har ingen problem i MX-5. Så man må ikke bare se på antall cm men hvordan de er fordelt.

Dersom du søker rundt så får du andre "feste-braketter" som vist senker stolen en plass mellom 5 og 10cm mener jeg.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by Stehu »

Ja, men en turbotrimmet Mx-5 vil bruke like lite som en som ikke er trimmet om man holder seg under 0 i boost. Men som du sier. Høyrefoten bestemmer. Jeg kjører MYE gris å er på 0.9 :) Om jeg behersker meg mye kommer jeg på 0.7 ca, men hvorfor gidde?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by LoKi »

Stehu wrote:Ja, men en turbotrimmet Mx-5 vil bruke like lite som en som ikke er trimmet om man holder seg under 0 i boost. Men som du sier. Høyrefoten bestemmer. Jeg kjører MYE gris å er på 0.9 :) Om jeg behersker meg mye kommer jeg på 0.7 ca, men hvorfor gidde?
Hehe, ja ikke sant.
Ligger på 1.3 selv nå, men mappinga er helt wasted på min. Skal teste med ny controller på lambdaen, og funker ikke det, så blir det ny lambda.

Klarte såvidt å holde meg under litern på stock motor, så jeg har ikke noen forventninger til pent forbruk på bilen fremover.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by mussa »

Froden wrote:Det blir tryggere og mer effektivt også. Med den oversikten du har fra en MX-5 med taket nede kan du trygt bytte fil på noen sekunder, hvis du føler for det.
:lol: Skeptisk til å trygt "bytte fil" på noen sekunder.. Føler aldri for det egentlig.. For å strekke litt mer på den setningen, det er også viktig med fersk og god gummi når man bytter fil også.. :lol:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by GTX-Lars »

:lol: Kan bli også bli litt forvirrande for folk dersom du skifter fil på eit par sekunder :lol:

Frå spøk til alvor. Er igrunn litt sant det du seier Froden. Har litt meir kontroll over trafikken med taket av enn i Foresteren, Mazda 323'n og Golfen. Eg bruker min mykje til/frå jobb. Ca 45km totalt kvar dag. Gleder til sommaren med taket av. Ser ikkje for meg at det gjer så mykje med kø då :) Kjører mykje med taket av no òg med hua på og varmen på nesten full guffe. Ein del bedre enn å kjøre golf 3 1.4... :D
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: MX5 til pendlebil?

Post by GTX-Lars »

Kjør på! Meir passande profilbilde hørtes jo ut som ein god idè. Får sjå kva som dukker opp iløpet av morgendagen :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Post Reply