mye eksos
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
mye eksos
bilen min spyr ut litt vel mye eksos om dagen. Jeg har hørt en plass at dette som regel skyldes at motoren får for mye bensin. Stemmer dette?
Noen som vet hvordan man justerer blandingsforholdet ? På forgasseren et sted, eller 8O 8O
Noen som vet hvordan man justerer blandingsforholdet ? På forgasseren et sted, eller 8O 8O
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Re: mye eksos
ehh.. bilen din har ikke forgasser. Har du opplevd noe blinking på CEL (Check engine light) på intrumentpanelet ditt? I utgangspunktet skal ECU (datahjernen) til bilen få signaler fra lamdasonden (O2-sensoren) om bensinblandingen i eksosen, og justere mengden bensin gjennom bensindysene utifra de verdiene. Dersom O2 sensoren din er ødelagt skal normalt CEL blinke/lyse konstant.mojo-91 wrote:bilen min spyr ut litt vel mye eksos om dagen. Jeg har hørt en plass at dette som regel skyldes at motoren får for mye bensin. Stemmer dette?
Lukter det mye bensin av avgassen? Hvis ikke, er det nok andre ting som er i eksosen, eksempelvis kjølevann eller olje hvis topp-pakning e.l. er gått.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- mojo-91
- 7200 RPM
ikke noe indikator som blinker, nei..og det lukter ikke noe særlig bensin heller.
Toppakning ble byttet i fjor vinter i forbindelse med et eksosstempelbytte, så jeg regner med at denne burde være iorden.
Da er det vel kjølevann som er synderen, da.. Hvordan fikser man dette , da?
Toppakning ble byttet i fjor vinter i forbindelse med et eksosstempelbytte, så jeg regner med at denne burde være iorden.
Da er det vel kjølevann som er synderen, da.. Hvordan fikser man dette , da?
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Hva slags farge er det på røyken??? Er det like mye eksos røyk hele tiden???
Overskudd av bensin vil gi svart røyk.
Er det kjølevæske som kommer inn i sylinderen så gir det hvit røyk, men det kan også, som sagt, være kondensrøyk. Men den vil normalt forsvinne etter hvert som motoren blir varmere.
Overskudd av bensin vil gi svart røyk.
Er det kjølevæske som kommer inn i sylinderen så gir det hvit røyk, men det kan også, som sagt, være kondensrøyk. Men den vil normalt forsvinne etter hvert som motoren blir varmere.
t_huseby ---> Redrider
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
hvor ofte bruker du bilen ?
Bruker du den bare av og til, kan det jo være kondens som ligger i bakpotta..
Lov å håpe på det beste..
Uansett, hvis du bruker bilen av og til så lønner det seg å bore et lite hull i bak potta slik at kondens får renne ut.
Uansett, hvis du bruker bilen av og til så lønner det seg å bore et lite hull i bak potta slik at kondens får renne ut.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- mojo-91
- 7200 RPM
jeg bruker nok bilen daglig.Vidar wrote:hvor ofte bruker du bilen ?
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Om eksosen din er hvit og du bruker bilen daglig er det god mulighet for at det kan ver topp pakninga som har kvelda...
har du måttet etterfylle kjøleveske i det siste?
har du måttet etterfylle kjøleveske i det siste?
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Kan nok vera topppakningen din som er gåen, sjekk om handa di blir våt vis du holder den forran eksosen en stund, Eventuelt om det bobler i ekspansjonstanken til kjølevannet, kan også lukte eksos ut av den, men det er ikkje alltid det bobler eller lukter,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Tror ikke det!
Ikke for å bedrive flisespikkeri, men hvis du holder hånda foran eksosenrøret fra kald oppstart i noen minutter vill man oppleve å få hånda full av små vann-dråper med gjerne litt sot-partikler. Dette kan komme av vanelig kondensvann som dannes.Mazdafreaks wrote: sjekk om handa di blir våt vis du holder den forran eksosen en stund,
Men kanskje problemet er at katalysatoren hans er gåen? - Eller at han har et lite rør istendenfor katalysatoren (HK-BREMS)?
Kanskje?
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
Hvis det er topp pakningen som er gåen så kan en som er kjent med slike problem gjenkjenne lukten på eksosen. Hvis det ryker skikkelig så vil man altså kjenne det på lukten at det er frostvæske...
Har vært borti det på jobben når det har vært SKIKKELIG gåen pakning, evt sprekk i toppen.
Ang. tett cat. så har jeg ikke vært borti det så der skal jeg ikke uttale meg...
Sjekk olje nivået... Hvis det er en gåen ventil tettning så kan det lekke olje ned på eksos ventilen, og da vil det komme hvit røyk...
Ser du har byttet eksos ventil. Ble det byttet ventil tettninger da??? Montert riktig??? Regner i alle fall med at det er eksosventilen du mener. Finns ikke no eksosstempel i følge mine kunnskaper....
Har vært borti det på jobben når det har vært SKIKKELIG gåen pakning, evt sprekk i toppen.
Ang. tett cat. så har jeg ikke vært borti det så der skal jeg ikke uttale meg...
Sjekk olje nivået... Hvis det er en gåen ventil tettning så kan det lekke olje ned på eksos ventilen, og da vil det komme hvit røyk...
Ser du har byttet eksos ventil. Ble det byttet ventil tettninger da??? Montert riktig??? Regner i alle fall med at det er eksosventilen du mener. Finns ikke no eksosstempel i følge mine kunnskaper....

t_huseby ---> Redrider