På leting etter NA

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 794
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Ernst »

Andreasnicolai wrote:Kunne de felgene vært greie om de ble pulverlakkert hvit?
Snakker du med et lakkverksted lakerer dem felgene den fargen du vil ha :)
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Den selges for kunde, og dekkes dermed ikke av garantien..
Men ja, jeg ville kjøpt fra forhandler.

Om ikke, så hadde jeg krevd NAF-test (slags/kjøpstest), og bedt han skrive ned alle feil han kjenner til.
Finner du feil som ikke står på den lista, så er det bare å parkere bilen og dra hjem.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

Ernst wrote:
Andreasnicolai wrote:Kunne de felgene vært greie om de ble pulverlakkert hvit?
Snakker du med et lakkverksted lakerer dem felgene den fargen du vil ha :)
Jeg får pulverlakkert de gratis gjennom noe slekt, det jeg tenkte på om dere tror de felgene hadde vært pene/ok som hvit?

Liker ikke slike polerte kanter.

Noen som har formening om pris på den bilen? Hvor mye tror dere forhandler har å gå på?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 794

Post by Ernst »

Andreasnicolai wrote:
Jeg får pulverlakkert de gratis gjennom noe slekt, det jeg tenkte på om dere tror de felgene hadde vært pene/ok som hvit?

Liker ikke slike polerte kanter.
aah. :)
Tror nok de blir bedre hvit en svart ja.. men det blir helt klart en smaksak
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

uggla wrote:
Felgene må byttes, stativet bak må av, og likte ikke at kanalene var lakkert sort.
Kanalene er sorte originalt på alle NA'er.

Ellers så dette ut som en grei bil med moderat antall km.
Nye felger så er denne fin som smør.

Magnus
Oj, det visste jeg ikke. Hva tror du om prisen, mulig å få den litt nærmere 40 tallet?
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Tja, er jo lov å prøve i hvertfall. Kanskje de kan slenge med noen freebies istedet siden de tross alt er forhandler.
(Dekk, service, oljeskift, reg-reimbytte el.)
Ellers så 46K en grei pris for en rustfri originalbil. Kan jo ellers være greit å sjekke service-historikken på en bil med 140K km på telleren.
Dersom slitedeler (clutch, kalesje, dempere, fjærer, bensinfilter, regreim) fortsatt er de originale fra bilen var ny,
så er dette ting man bør være forberedt på å ta etterhvert. Det kan jo bli dyrt avhengig av hvor mye man kan gjøre selv.

Magnus (som har org. clutchen ennå etter 203K km...)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

Står at den ikke er inkludert årsavgift. Skal ivertfall få inkludert(trekt ifra prisen) det.

Prisen er forøvrig 45 000 kr da den står oppført inkludert omreg.
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Jeg vil gjenta at dette er en bil som selges "for kunde", og det er dermed ikke forhandleren som selger den.
Det er en innbyttebil som forhandler ikke ville kjøpe, eller ga for lav pris for, som de tilbyr seg å selge for kunden.

Forhandler står dermed ikke ansvarlig for bilen, og det er ikke dem man må forhandle med, men eier av bilen.
I tillegg kan forhandler påberope seg uvitenhet, og du ender dermed med å kjøpe en bil av en selger som ikke vet noe om bilen, og dermed ikke trenger å stå til ansvar for noen feil på den.
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

LoKi wrote:Jeg vil gjenta at dette er en bil som selges "for kunde", og det er dermed ikke forhandleren som selger den.
Det er en innbyttebil som forhandler ikke ville kjøpe, eller ga for lav pris for, som de tilbyr seg å selge for kunden.

Forhandler står dermed ikke ansvarlig for bilen, og det er ikke dem man må forhandle med, men eier av bilen.
I tillegg kan forhandler påberope seg uvitenhet, og du ender dermed med å kjøpe en bil av en selger som ikke vet noe om bilen, og dermed ikke trenger å stå til ansvar for noen feil på den.
Takk for påminnelsen. Får forhandler noen som helst fortjeneste i forbindelse med salget av denne bilen?
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Det tviler jeg på.
Min erfaring med dette, er at de stiller bilen til disposisjon for interesserte, og opererer som en agent for selger uten ansvar for salget.

Det kan selvfølgelig være forskjellig praksis på dette, men de har ikke virket til å brydd seg med bilen i det hele tatt.
Du får bare nøkkelen og en lykkeønskning..

Blir feil å svartmale dette 100%, men jeg vil bare tipse deg om å være varsom :)
Du er uansett avhengig av dialog med selger for å få informasjon om bilen, så ikke gjør et spontant kjøp der og da.
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

LoKi wrote:Det tviler jeg på.
Min erfaring med dette, er at de stiller bilen til disposisjon for interesserte, og opererer som en agent for selger uten ansvar for salget.

Det kan selvfølgelig være forskjellig praksis på dette, men de har ikke virket til å brydd seg med bilen i det hele tatt.
Du får bare nøkkelen og en lykkeønskning..

Blir feil å svartmale dette 100%, men jeg vil bare tipse deg om å være varsom :)
Du er uansett avhengig av dialog med selger for å få informasjon om bilen, så ikke gjør et spontant kjøp der og da.
Takk igjen, hehe. Ser for meg at jeg drar dit imorgen å ser over bilen. Også får kontaktinformasjon til eier. Ser for meg at det er lettere å prute hvis jeg finner noe å utbedre sammenlignet med om det var forhandler som solgte bilen.
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 983

Post by Hayaku »

Angående bilen i annonsen - bare jeg som synes at nedre del av høyre framskjerm ser litt funky ut?
Ellers så den ikke værst ut, men den ser ut som en 4x4 i den høyden med de hjula :mrgreen:
Om det medfølger servicehistorikk og den er god mekanisk og for rust, så blir den neppe stående der alt for lenge.

Til sammenlikning ble det solgt en 1990 med 170kkm fra forhandler (Oddvar Moi) her i byen i fjor sommer, og den fikk de 70.000 for mener jeg å huske. Riktignok med hardtop, og bilen var dønn original - men ikke rustfri/strøken på noen måte.

Som Loki sier er det desverre så og si alltid mangler som ikke blir nevnt ved bruktbilsalg/kjøp. Eneste fordelen jeg ser med forhandler, er at sannsynligheten for at selger føkker deg med heftelser er mindre (Edit: vel og merke om det er "selges som den står" bil) Hvis selger er en skikkelig kjiping, kan han/hun fremdeles finne på å belåne bilen den dagen du henter den. Å kjøpe bil med heftelser kan være risikosport.

Ellers så har jo anton en longnose tilsalgs for 49.000, sjekk den ut om du ikke har sett den. Tan interiør, og du får en bil som er "ferdigskrudd" :wink: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 24&t=14605
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

Er i dialog med anton ja, men har vært stor interesse rundt den bilen. Så får se om jeg klarer å få "snappet" den til meg.

Ringte de som selger den i dag og fikk litt info om bilen. Har selv reagert på bildet der ang høyre framskjerm, men selger sa det ikke var noen rust i hele tatt på bilen. Skal se på den i morgen så da får vi se hvilken dom den får. Greit med 4x4 i snøhelvette som herjer for tiden da :mrgreen:

Ser for meg at jeg kommer med et bud på bilen avhengig av stand, OG sammenlignet med anton sin bil.
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

Takk for innspill forresten, setter stor pris på alle råd/tips/synsinger mm dere har =)
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM

Post by Andreasnicolai »

Hvor mange tommer er de felgene tror dere?
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Post Reply