Drit i coolant reroute. Det er i så fall det man gjør sist. Og det kitet fra M-tuned har noen seriøse problemer med luftlommer og bypass via termostat som krever en viss prosedyre de første gangene man starter opp. Den løsningen med slangen introduserer også mange nye potensielle feilkilder da den må routes igjennom et område med mye vibrasjoner og skarpe deler ( ask me how I know..)
FM sitt kit har ikke optimal plassering mht. flow men det er til gjengjeld det eneste som er bolton uten modifikasjoner av bilen og har veldig bra komponenter. Det går også å få det bedre med ducting om det trengs. Slikt vet man ikke før man måler temp uansett. Med ny syntetisk olje, 5w-50/60, er ikke 120 grader kritisk om ikke dette er noe man gjør flere ganger i uka. Da er det like ille om man har konstant 60-70 grader på vanlig kjøring.
NB+ har en ganske fet vann-basert oljekjøler orginalt som dekker behovet utenfor banen. Jeg vil påstå at den også er bra nok for banekjøring så lenge man kjører N/A OG vanntemp er under kontroll.
Turbobil på bane bør ha oljekjøler. Org MSM med full innsats når 120 grader i +-20 C utetemp etter 7-10 runder på gamle Rudskogen. Med kjøler og ca. samme spec som AOB når jeg 120 grader på Nürburgring ved Karusellen etter klatreetappen opp fra Bergwerk til Steilstrecke. Men dette er antakeligvis en av de aller mest krevende (for motor) partiene på noen Racebane i hele verden, 260 høydemeter, 3Km, 200 km/t
