Våte seter....lekkasje?
Moderator: Styremedlemmer
Kjør innom Mazda og kjøp kalesjeimpregnering. Beregnet på båt og bilkalesjer.. Har funket HVER gang på min bil nå i 8 år. Eneste grunn til at jeg byttet kalesje i høst var at bakruten sprakk..
Hvis kalesjen din er hel og pen, og bakruten er hel og pen skal det ikke være noe grunn til at du trenger å kjøpe ny. Impregnering SKAL fungere på sømmene..
Hvis kalesjen din er hel og pen, og bakruten er hel og pen skal det ikke være noe grunn til at du trenger å kjøpe ny. Impregnering SKAL fungere på sømmene..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Re: Våte seter....lekkasje?
Tar opp denne litt jeg:)
Har et problem der det renner vann inn ved begge sideruter når det regner mye. Er liten vits i at jeg pusser rust i gulv og har renset alt av matter i bilen for så å montere alt igjen å få samme problemet:p
Jeg leste noe om en vaier tidligere i denne tråden, hvor er denne og hvor får jeg tak i en ny evt? Jeg har lagt merke til at kallesjen går oppover på begge sider over rutene slik at jeg ser metall-skallet på taket. Jeg ser at det regner og legger seg i overkant av gummilista og vinduet for så å gå langs med vinduet til det finner en vei inn og drypper gulvet fullt.
Det kommer relativt mye inn til tider på begge sidene..:\
Har et problem der det renner vann inn ved begge sideruter når det regner mye. Er liten vits i at jeg pusser rust i gulv og har renset alt av matter i bilen for så å montere alt igjen å få samme problemet:p
Jeg leste noe om en vaier tidligere i denne tråden, hvor er denne og hvor får jeg tak i en ny evt? Jeg har lagt merke til at kallesjen går oppover på begge sider over rutene slik at jeg ser metall-skallet på taket. Jeg ser at det regner og legger seg i overkant av gummilista og vinduet for så å gå langs med vinduet til det finner en vei inn og drypper gulvet fullt.
Det kommer relativt mye inn til tider på begge sidene..:\
- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
- Status: Offline
Kabelene fåes kjøpt for eksempel fra mx5parts:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/451
"How to" bytte kabel:
http://www.miata.net/garage/tensioncables/index.html
Edit:
Hvis det er lenge siden du har staka opp dreneringa inne i bilen, bak setebeltefestet oppe, så anbefalles det også, det vil bli våte tepper osv hvis det er tett..
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/451
"How to" bytte kabel:
http://www.miata.net/garage/tensioncables/index.html
Edit:
Hvis det er lenge siden du har staka opp dreneringa inne i bilen, bak setebeltefestet oppe, så anbefalles det også, det vil bli våte tepper osv hvis det er tett..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2006 Suzuki XL7
Takk:)
Skal sjekke dette med dreneringen, tror det er lite vedlikehold de siste årene på denne bilen desverre så er nok det meste som må sjekkes..
Hva er letteste måte å stake opp disse på? Trykkluft?
Skal sjekke dette med dreneringen, tror det er lite vedlikehold de siste årene på denne bilen desverre så er nok det meste som må sjekkes..
- mussa
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 642
Tja, trykkluft ser jeg for meg vil være grisete hvis det er mye dritt der og du ikke får tetta det helt rundt.. Jeg brukte noe så enkelt som en lang tynn pinne.. Den var passe tykk, fleksibel, ikke skarp i noen kanter og relativt enkel å få tak i og helt gratis..
Når jeg gjorde det fant jeg både kompost og amerikanske mynter..
Jeg hadde problemer med vått gulv, uten spesiellt kjent fokus for lekkasjer, men etter jeg fikk staket det opp har det vært knusk tørt.. (Det er vel gode 2 år siden tror jeg..)

Når jeg gjorde det fant jeg både kompost og amerikanske mynter..

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2006 Suzuki XL7
Supert,da skal jeg prøve dette:) Har bestilt disse kablene som går gjennom kallesjen også så får jeg tatt en shinings her også:) Er rimelig sikker på at disse er gått av hos meg siden begge sidene har samme symptomene og det er ikke helt enkelt å få opp taket igjen når man har hatt det nede. Det drar seg skjevt og virker litt "løst" når man skal prøve å treffe disse låsepunktene på A-stolpene.
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Lampett-ledninger (el.) i passe lengde funker også bra. Passe tykkelse/flex/stivhet.Bambus wrote:Hva er letteste måte å stake opp disse på? Trykkluft?
Se der, det har jeg flere meter av liggende:) Da er det ut i sola om litt å stake:pHauk wrote:Lampett-ledninger (el.) i passe lengde funker også bra. Passe tykkelse/flex/stivhet.Bambus wrote:Hva er letteste måte å stake opp disse på? Trykkluft?
- Agility
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 813
Antenna er konstruert for det formålet (Om du har fast antenne med en sånn liten kule i enden),bare skru den løs og dytt den ned gjennom dreneringa...Bambus wrote:Takk:)

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Powerledningen fra den gamle (kasserte) stasjonære PC'en er utmerket. Klipp av kontakten, og du har et super staketråd.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Kan jeg spørre hvor den dreneringen er på disse bilene? Så kjapt tidligere og det er mulig jeg har feil med synet siden jeg ikke kunne se noe.. Men jeg ser at disse vaierene som ligger på hver side av cab'n går mer inn mot senter og ikke helt ytterst der jeg hadde sett for meg at de skulle gå?
Mulig det er jeg som roter men har lagt ved en kjapp skisse av hva jeg mener:p MS Paint

Der har jeg tegnet hvordan vaierene mine går, jeg trodde disse skulle gå helt ytterst i cab'n slik at den strammer opp over vinduer og slikt?
Mulig det er jeg som roter men har lagt ved en kjapp skisse av hva jeg mener:p MS Paint

Der har jeg tegnet hvordan vaierene mine går, jeg trodde disse skulle gå helt ytterst i cab'n slik at den strammer opp over vinduer og slikt?
- Miatapowers
- 7200 RPM
Dreneringene er baki hattehyllen omtrent der hvor dine tykke streker begynner..Bambus wrote:Kan jeg spørre hvor den dreneringen er på disse bilene? Så kjapt tidligere og det er mulig jeg har feil med synet siden jeg ikke kunne se noe.. Men jeg ser at disse vaierene som ligger på hver side av cab'n går mer inn mot senter og ikke helt ytterst der jeg hadde sett for meg at de skulle gå?
Mulig det er jeg som roter men har lagt ved en kjapp skisse av hva jeg mener:p MS Paint![]()
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.