surklelyd fra dashbordet
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
surklelyd fra dashbordet
Om morningen når jeg starter bilen, surkler det inne i dashbordet et sted. Høres ut som en blanding av gass og vann som bobler og syder. Hva kan dette være? Kan det ha noe med air-conditionen min å gjøre?
Noen som har opplevd slik surkling i sin bil? 8O
Noen som har opplevd slik surkling i sin bil? 8O
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
lurer på om denne surklelyden har med airconditionen å gjøre, ja... Det surkler og går helt frem til motoren blir varm. Under denne tiden fungerer ikke airconditionen, men deretter virker den. Ikke særlig bra, da
Ingen som har hatt problemer med airconditionen sin ? 8O

Ingen som har hatt problemer med airconditionen sin ? 8O
- mojo-91
- 7200 RPM
Kjøleanlegget har vært litt merkelig siden i sommer. På de varmeste dagene gikk motoren fort varm og kjølevæske forsvant fort. Jeg fant ut at termostatpakningen var gåen og byttet denne. Problemet med at kjølevæske forsvant løste seg da, men motoren gikk fortsatt varm.91BRG wrote:Virker på meg som om du har lite kjølemedie i anlegget ditt. En tur til ett kjølefirma vill nok gi deg svaret. De måler trykkene i systemet ditt for deg.
Kanskje det har gått tett et eller annet sted i anlegget?
Jeg bør kanskje følge ditt råd, og få et kjølefirma til å sjekke det

Kanskje dette har å gjøre med surklingen?

- mojo-91
- 7200 RPM
er kjølemedie det samme som kjølevæske?91BRG wrote:Virker på meg som om du har lite kjølemedie i anlegget ditt. En tur til ett kjølefirma vill nok gi deg svaret. De måler trykkene i systemet ditt for deg.
Jeg oppdaget imidlertid at det er klissvått i fotbrønnen på førersiden. Gulvteppet er kjennomvått av kjølevæske.
Noen som har opplevd dette før? Væsken lekker fra et eller annet sted og så klarer det å snike seg på utsiden av kobberrørene som går gjennom torpedoveggen og ut i motorrommet. Så drypper det ned på grenrøret og lager røyk og brent lukt.
Men over til problemet. Lekkasjen er opplagt inne i kupeen på bilen, men hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
- Oddi395
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 395
Hei91BRG wrote: Men over til problemet. Lekkasjen er opplagt inne i kupeen på bilen, men hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Jeg hadde lekkasje på passasjersiden. Virket som det kom fra varmeapparatet, men var helt umulig å finne ut av.

MVH:)
Oddi395
Miata 1991
- mojo-91
- 7200 RPM
Vet du omtrent hvor under motoren dette kondensrøret sitter?Oddi395 wrote:Var visst litt snart ute og siterte feil person..., men svaret er det samme
Eller kanskje du har linken til miata.net?
Ligger ikke under motoren. Det ligger sånn ca. rett under torpedoveggen på passasjersiden. M.a.o. under bilen like foran fotbrønnen på passasjersiden.mojo-91 wrote: Vet du omtrent hvor under motoren dette kondensrøret sitter?
Eller kanskje du har linken til miata.net?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Oddi395
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 395
Hei igjen
HansT gav den rette beskrivelsen av plasseringen. Jeg var noe unøyaktig
i farten. Her ser du imidlertid lenken på www.miata.net:
http://www.miata.net/faq/faq3.html?
Du ser svaret i det siste spørsmålet. (evaporator=kjøleelement) Jeg var overrasket over hvor mye vann som hadde samlet seg i kjøleelementet. 8O
Du kan jo også skrive "water" i Søk på første siden, så vil du få en rekke andre muligheter....
Håper dette kan være til hjelp.
Oddi395
Miata 1991
HansT gav den rette beskrivelsen av plasseringen. Jeg var noe unøyaktig

http://www.miata.net/faq/faq3.html?
Du ser svaret i det siste spørsmålet. (evaporator=kjøleelement) Jeg var overrasket over hvor mye vann som hadde samlet seg i kjøleelementet. 8O
Du kan jo også skrive "water" i Søk på første siden, så vil du få en rekke andre muligheter....
Håper dette kan være til hjelp.
Oddi395
Miata 1991
- KnutH
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 163
Den hvite boksen oppunder fotbrønnen på passasjersiden er fordamperen (kjøleenheten) på aircon'en din. Her kan det samle seg kondensvann hvis dreneringa er tett ja. Men hvis du mister kjølevæske inni kupeen er det enten varmeregisteret som du finner nederst i midtkonsollen bak radioen som lekker, eller rør/slanger som er koblet til registeret som er defekte.mojo-91 wrote:hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Hmmm... du motsier vel egentlig deg selv her? Det lekker inne i bilen, og renner så oppover langs rørene helt til det drypper ned på grenrøret? Høres merkelig ut... Og så lekker det i tillegg inni kupeen? Det kan høres ut som du både har tett drensrør fra fordamperen OG lekkasje på kjølevannskretsen din i motorrommet da. Hvis du ikke er helt sikker på at det er kjølevæske som ligger og godgjør seg i mattene på passasjersiden din.mojo-91 wrote:Jeg oppdaget imidlertid at det er klissvått i fotbrønnen på førersiden. Gulvteppet er kjennomvått av kjølevæske.
Noen som har opplevd dette før? Væsken lekker fra et eller annet sted og så klarer det å snike seg på utsiden av kobberrørene som går gjennom torpedoveggen og ut i motorrommet. Så drypper det ned på grenrøret og lager røyk og brent lukt.
Men over til problemet. Lekkasjen er opplagt inne i kupeen på bilen, men hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
har også hadde lekkasje fra rørene inn i kupeen.. akkurat på overgangen på bildet du viser.. en av slangene inn var litt slitene i overgangen, og ved harde pådrag så vridde ting på seg såppass at det kom en aldri så liten sprut rett inn på førersiden, og det ble sabla varmt på beina mine..
Løsnigen på problemet i mitt tilfelle er nye slanger og klemmer.. regner med at det skal bli bra 
surklingen kommer vle fra klima, og ikke kjøling. (men det er sikkert nevnt allerede, hadde ikke tid til å lese alt)

surklingen kommer vle fra klima, og ikke kjøling. (men det er sikkert nevnt allerede, hadde ikke tid til å lese alt)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
- mojo-91
- 7200 RPM
Lekasjen er borte...tror jeg. Har ikke kjørt så mye enda, men det virker som det ikke lekker mer. Synderen var som nevnt av Silverboy selve slangen inn mot torpedoveggen. Den var tydeligvis litt slapp i enden, så jeg kjøpte meg en ny slangeklemme med skrutvinge. Nå sitter det dønn ! Det renner ikke noe mer kjølevæske ut i motorrommet ihvertfall, så da slipper jeg den forbanna lukta og røyken. Om det lekker inne i kupeen må jeg se an. Det ligger fortsatt MYE kjølevæske i stoffet. Jeg må få fjærnet væsken og så skal legge ut noen aviser oppå gulvmatten for å se om det drypper., men det virker som problemet er løst. Surklingen er også vekk! Merkelig 8OKnutH wrote:Den hvite boksen oppunder fotbrønnen på passasjersiden er fordamperen (kjøleenheten) på aircon'en din. Her kan det samle seg kondensvann hvis dreneringa er tett ja. Men hvis du mister kjølevæske inni kupeen er det enten varmeregisteret som du finner nederst i midtkonsollen bak radioen som lekker, eller rør/slanger som er koblet til registeret som er defekte.mojo-91 wrote:hvor er det mest sansynlig at lekkasjen kommer fra? Alle rør virker hele. Kan det komme fra innsiden av varmeapparatet? (den hvite boksen under dashbordet)
Hmmm... du motsier vel egentlig deg selv her? Det lekker inne i bilen, og renner så oppover langs rørene helt til det drypper ned på grenrøret? Høres merkelig ut... Og så lekker det i tillegg inni kupeen? Det kan høres ut som du både har tett drensrør fra fordamperen OG lekkasje på kjølevannskretsen din i motorrommet da. Hvis du ikke er helt sikker på at det er kjølevæske som ligger og godgjør seg i mattene på passasjersiden din.mojo-91 wrote:Jeg oppdaget imidlertid at det er klissvått i fotbrønnen på førersiden. Gulvteppet er kjennomvått av kjølevæske.
Skal uansett se an det aircon-dreneringsrøret, og så skal hele klimaanlegget få seg en overhaling til våren.